EQ op masterbus

damnskippy

Ingeburgerd
Hallo beste mensen,

Ik ben op zoek naar een (analoge) stereo equalizer die ik op de masterbus wil gooien. Vaak mis ik dat randje op een volledige mix, en vind het lekkerder om met de hand zoiets in te stellen, in plaats van met de muis.

Hebben jullie suggesties voor een EQ ? Hoeft geen duur (a la Massive Passive) apparaat te zijn..

Laatst gewijzigd:
sorry, per ongeluk op enter gedrukt :)

Dacht al zoiets.. :)

Wat bedoel je precies met randje? Krijg je dat randje met een analoge EQ, of heb je daar misschien juist iets anders voor nodig, zoals een compressor bijvoorbeeld?

Hoeveel geld heb je er voor over.. Wat voor de één betaalbaar is, kan voor iemand anders 10x boven het budget liggen.

Eigenlijk heb je niet een geweldig goeie analoge EQ voor weinig geld, goede software kan dan zelfs beter klinken (hier zullen veel het niet mee eens zijn, prima, iedereen zijn mening).. maar je zou kunnen kijken naar de TL AUDIO 5013. Dit is een stereo EQ die misschien dat randje heeft waar jij naar op zoek bent.

Maar misschien krijg je dat randje waar je het over hebt niet met een analoge EQ, maar met een compressor. Een goeie stereo compressor kost wel wat centjes.. Je zou dan kunnen denken aan de ELYSIA XPRESSOR.

Ben het met Marando eens, beter een goeie soft eq dan middelmatige hardware.
Of door sparen tot een echt mooie hardware eq.

bedankt voor de reacties iedereen!
ik wil echt de klankleur kunnen veranderen, als ik een iets hebt gemaakt en als finishing touch het geheel iets helderder wil maken bijvoorbeeld. in de praktijk gaat het vaak om mixes die ik meegeef aan de klant, die net iets heeft opgenomen. dan wil ik niet nog eerst een uurtje gaan mixen maar gewoon snel "acceptabel/uisterbaar" resultaat kunnen meegeven.

en omdat ik dit soort dingen intuitiever vindt werken als je een apparaat met de hand kan bedienen

Hoi JDIEKS bedankt voor de links en suggestie, echter wil ik er het liefst eentje in de 220 volt uitvoering. Zag er eentje op MarktPlaats staan maar dit was de Orban 6228, en ook een stuk duurder.

Als iemand hier nog een Orban 622-B te koop heeft hoor ik het graag!!

het grote nadeel van niet-top-notch eqs op je master zette is de ruis die je toevoegd: een groot deel van het bedrag wat je betaalt voor die bakken zit hem in de aarding en voeding. qua sound kan je prima zo'n orban proberen, maar bereid je voor op wat side effects als je pech hebt.

ik zou voor een goede eq op je eindmix een leuk bedrag reserveren en absoluut niet gaan voor een snelle 100 euro koop. koop iets wat echt van goede kwaliteit is en wat meegeeft aan de sound

orban klinkt meestal best hi standaard toch.
ik denk niet dat de ruis een bekende ruis is dus niet gewilt

edit: vind het wel een beetje raar dat je op de master eq wilt maar dat terzake want op de master doe je geen eq want dan ben je telaat met eq geven, zoiets doet een dj.

Laatst gewijzigd:
ruis is voor mij geen probleem. ik wil dus GEEN software plug, maar echt een hardware apparaat om met de hand te bedienen. ik zat al te kijken naar de tl-audio, deze zie ik wel vaker op marktplaats staan. heeft iemand behalve de orban nog andere suggesties/merken/types?

heb een oude tascam grafische http://link.marktplaats.nl/495629712 ( ca 50 euro )

en een oude tascam parametrische eq
er staat er nu ergens hier een op forum nu te koop voor iets van 200 euro ( niet van mij, die hou ik zelf ) ( peq4 ) https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=146301&highlight=tascam.

ruisniveau ca 80db of hoger. was ooit semiprofesioneel.
voor dit soort dingen en anders handig, snel goedklinkend en gebruik ze voor vanalles.

$(KGrHqN,!jkE1I92hRnkBNb)QyGhTw~~_35.JPG

attachment.php

[...]vind het wel een beetje raar dat je op de master eq wilt maar dat terzake want op de master doe je geen eq want dan ben je telaat met eq geven, zoiets doet een dj.

Het kan zijn dat ik je niet goed heb begrepen.. maar indien ik dat wel heb.. volgens mij snap je het niet helemaal! Je kan wel degelijk tijdens het masteren met EQ werken, net zoals je tijdens het masteren nog met compressie kan werken..

En wat bedoel je met DJ?

Het kan zijn dat ik je niet goed heb begrepen.. maar indien ik dat wel heb.. volgens mij snap je het niet helemaal! Je kan wel degelijk tijdens het masteren met EQ werken, net zoals je tijdens het masteren nog met compressie kan werken..

En wat bedoel je met DJ?

Volgens mij heb je mij heel goed begrepen. ;) ik denk dat jij dat wel doet eqen op de master. maar zoals altijd als het voor jouw oren goed klinkt dan klinkt het goed. hetgaat om het eind product. Ik begrijp alleen niet dat je daarna zegt compressie want dat is iets heel anders en een ander discussie.

Stel je voor dat je meer diepte wilt op de master en je eqs zijn volledig gebruikt kan je kiezen voor het route systeem waardoor je eerst als voorbeeld all drums op een bus zet en daarna nog eens alles eq't.

"Alleen dj's eq'en op de Master ? " blijkbaar dus niet alleen djs dus. het was een vragende zin, allen een vraag tekenvergeten . excuse

Back