DIY Project

kdgh

Stamgast
Geachte SF-leden,

Ik ben van plan om met de DIY kit van doepfer aan de slag te gaan en mezelf het diepe in te gooien. Ik vroeg me alleen af of het mogelijk was om naast deze pcb ook een noise generator en misschien een sub osc te plaatsen.

Iemand hier op het forum die met deze kit al aan de gang is geweest en ook wat dingen heeft toegevoegd naast de kit zelf.

Cheers,
kdgh

Dat is misschien voor later haha. Ik wil nu echt een synthbak bouwen puur voor m'n live optredens. Maar ik zou dus ook graag wat noise door m'n synthsounds willen halen. Een sub-osc zou ook niet misstaan!

Vraag me alleen af hoe je dat moet verbinden met zo'n diy pakket van doepfer.

Sja er zijn best aardig wat knutselmodulefabrikanten die noisemodules maken. Dwz, je kunt een PCB voor een noise module oppikken van Yusynth, MFOS of CGS om er maar een paar te noemen. Deze kun je bouwen en in de zelfde behuizing plaatsen als de diy synth. Het is alleen de vraagof je genoeg voeding hebt aan die DIY synth. De voeding is het enige wat je direct hoeft aan te sluiten als je de synth modulair maakt. Alle in-en uitgangen van de noise komen dan gewoon als jackje op he paneel en daarmee sluit je m verder op t circuit aan. Helder?

ik snap het wel enigszins. Is het dan wel mogelijk om die noise bak door de filter e.d. te halen? het is niet m'n bedoeling om hem parallel te laten lopen. Daarom vraag ik me af of het mogelijk is.

Dit is een schematic voorbeeld van de doepfer zelf. Op deze manier wil ik hem eigenlijk ook maken alleen dus dan nog met een subosc/noisebak er tussen als dat mogelijk is.

DIY_Synth_application.gif

EDIT :

Is het misschien een idee om deze er tussen te zetten en wat te knoeien met de routing e.d. binnen de schematic?
Het is wel een pink noise ipv een white noise. Maar van een white noise kan ik geen pcb vinden oid.

VK4301.jpg

Laatst gewijzigd:
Volgens mij zou je een ruisbron moeten kunnen aansluiten op de "A.sum" input van de VCA. Ik zou een potmeter gebruiken waarvan je 1 kant (lug, hoe zeg je dat in het nederlands?) verbind met het noise circuit, de andere kant (lug) aan aarde en de middelste lug aan de "A Sum" inut op het VCA. Zo heb je controle over het volume van de noise.

ZET EM OP!

Dat leek me inderdaad ook het meest praktisch al leek het mij wel het mooiste om de noise ook nog door de VCF te kunnen halen. Zou het mogelijk zijn om de blok- en zaaggolf door 1 audio in te krijgen? Dan wordt audio 2 beschikbaar voor de noise oid.

hier is het linkje naar het circuit :

http://www.apogeekits.com/pink_noise_generator.htm

Dat leek me inderdaad ook het meest praktisch al leek het mij wel het mooiste om de noise ook nog door de VCF te kunnen halen.

Oh maar dat moet ook lukken hoor, even kijken wat voor waarde weerstanden wordt gebruikt in de summing node van de VCF en dan zo'n zelfde erbij plaatsen en daar je noisebron op aansluiten (al dan niet via potmeter, ik zeg van we). Volgens mij moet het zo wel kunnen. Hoef je niks met die blok en zaag te doen hoor...

Oke wat betreft die summing node e.d. moet je me even uitleggen hoe dat ongeveer in z'n werk gaat. Want is die nu niet al bezet door de blokgolf? Of is het mogelijk om meerdere componenten door de VCF te sturen?

Ik woon in Tilburg.

sja je zou je voor de gein eens moeten verdiepen in opamps. wat ze doen en wat je er mee kunt doen. Is niet heel moeilijk.

Dit is een mixer schema:

mixer_mixer.png

Sja Tilburg is geen Rotterdam. Dat had wel makkelijk geweest...

oke... ik denk dat ik het wel snap.
Als ik dit tussen de vco en vcf zet, creeer ik meer inputs wat ik door de vcf kan leiden?

wickeeeddddd!! Dus kan dus ook gewoon een socket creeeren zodat ik bijvoorbeeld samples oid er doorheen kan jagen?!

Je moet me even dat geinverteerd uitleggen. Daar ben ik nog niet helemaal uit :)
Thanks voor alle hulp by the way!

Ok zit eigenlijk met nog een vraagje.
Moet ik op letten op hoeveel pcb's ik aan 1 power supply hang?
een 12v unit hoeveel pcb's zou die aan kunnen?

wickeeeddddd!! Dus kan dus ook gewoon een socket creeeren zodat ik bijvoorbeeld samples oid er doorheen kan jagen?!

volgens mij wel hoor.

Je moet me even dat geinverteerd uitleggen. Daar ben ik nog niet helemaal uit :)

tja eh, als je een sample van een golfvorm bekijkt zie je een spanningsverloop dat de ene keer positief is, dan weer negatief, dan weer positief etc.

Wanneer je het signaal inverteert spiegel je het over de x-as. Dus wat zich in het originele signaal boven de x-as afspeelt (positieve spanning), zal ineens onder de x-as te zien zijn (negatieve spanning) en vice versa.

snappie?

Het verschil ga je echt niet horen hoor. En anders inverteer je het gewoon nog een keertje...

:geslaagd:

Back