DIY Project

Ok want je ziet bij die doepfer diy schema dit dus :

vca.png

je ziet dus meerdere 'inputs' en 1 output.
als ik alsnog voor een mixer pcb moet gaan dan snap ik dat ook wel.
weet iemand een goede mixer pcb die ik erin kan bouwen die deze functie?!

Nou ja dat ziet er meer uit als een blokschema dan als een circuitschema. Is die VCA gewoon een chip? Volgens mij kun je op die A.Sum namelijk meerdere bronnen aansluiten, allemaal via een (ik schat 100k) weerstand. Het circuit uitbreiden met actieve componenten (opamps, dus mixers en noise) betekent dat er een grotere stroombehoefte zal zijn. Een weerstandje of 3 erbij prikken op de A.Sum (volgens mij de summing node) vereist geen extra stroom.

Anders moet je het even aan Dieter Doepfer voorleggen. Die weet met zekerheid wat er precies in zijn circuit gebeurt en ik heb begrepen dat ie behoorlijk hulpvaardig is dusseh...

de vca is gewoon een chip. ik wist niet dat je meerdere bronnen aan de a.sum kon vast solderen.
de circuit uitbreiden gaat niet lukken, want het circuit is gewoon het circuit op zichzelf. ik moet dan een apart circuit bordje kopen en daar de noise generator en vco's op bouwen (met handleiding :P)

ik heb dieter doepfer al eens gemailt voor een vraag en hij is inderdaad enorm hulpzaam. weet alleen niet of ik hem deze vraag goed kan uitleggen, zodat hij het ook snapt :P. Ben nog maar een beginnerling in deze circuit wereld, maar het gaat de goede kant op!

Ja joh prima, ben ik ook. Hee vraag hem gewoon of je daadwerkelijk meerdere bronnen via een (hoeveel K?) weerstand op die A. sum kunt kunt vastplakken. dan ben je er toch? (voorlopig)

@Richard

Valt daar een soort headroom voor te maken binnen de synth? Of is dat gewoon degelijk rekening houden met het volume tijdens het maken van sounds?

Heb nu het geld bij elkaar en ga de onderdelen bij elkaar zoeken en bestellen.
Vroeg me alleen nog een ding af. Stel je hebt meerdere pcb's, kan je zoiets naar 1 stekker toe leiden?
Ik zie vaak van die 12+ GND en 12- voor de stekker/adapter. Kan je dat bijvoorbeeld doorlussen.

voorbeeld:

pcb 1 draadjes op de 12+, GND en 12- gesoldeerd op pcb 2 12+, GND, 12-.
Op dezelfde plek van pcb 12 zit de adapter dinges gesoldeerd.

Of moet je hiervoor een apart iets hebben.
Beetje vage uitleg maar hopelijk snappen jullie een beetje m'n vraag.

EDIT:

heb ik hiervoor dus een powersupply nodig, waar je 2 pcb's voeding kan geven?!

@Richard

Valt daar een soort headroom voor te maken binnen de synth? Of is dat gewoon degelijk rekening houden met het volume tijdens het maken van sounds?

Heb nu het geld bij elkaar en ga de onderdelen bij elkaar zoeken en bestellen.
Vroeg me alleen nog een ding af. Stel je hebt meerdere pcb's, kan je zoiets naar 1 stekker toe leiden?
Ik zie vaak van die 12+ GND en 12- voor de stekker/adapter. Kan je dat bijvoorbeeld doorlussen.

voorbeeld:

pcb 1 draadjes op de 12+, GND en 12- gesoldeerd op pcb 2 12+, GND, 12-.
Op dezelfde plek van pcb 12 zit de adapter dinges gesoldeerd.

Of moet je hiervoor een apart iets hebben.
Beetje vage uitleg maar hopelijk snappen jullie een beetje m'n vraag.

EDIT:

heb ik hiervoor dus een powersupply nodig, waar je 2 pcb's voeding kan geven?!

Nee je hebt hier een symmetrische voeding nodig. Doepfer heeft er zelf ook wel wat voor (de a100 powersupply) maar dat is meteen weer duur.

Dit zou ook werken:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=269461

Die regel je dan af op +12V en - 12V. Daar heb je dan nog wel een transformator met 2x18Volt of 2*24V voor nodig. (hoger dan de uitgangsspanning).

Alright alright.... en die transformator moet dan op die power supply pcb gesoldeerd worden als het goed is?

edit :

vraag 2... Ik zit nu een beetje onderdelen bij elkaar te zoeken. Kan iemand mij de voor en nadelen geven van bepaalde potmeters? Betreft verschillende ohm's.

Hier staat een lijst met onderdelen voor diy synth (http://www.doepfer.de/pdf/DIY_SYNTH_bom.pdf) en er staat bijvoorbeeld dat potmeters tussen de 50 en 100k goed zijn. Nou is 50 - 100k toch best een verschil en vroeg me af wat nou precies de voordelen en nadelen daarvan zijn.

Laatst gewijzigd:
Alright alright.... en die transformator moet dan op die power supply pcb gesoldeerd worden ?

Nee dit zal een losse trafo moeten worden. De pcb is daar niet voor voorzien

Ok ik ben even het spoor bijster.

Als je de doepfer symmetrische voeding hebt. Dan kan je daar 2 verschillende pcb's op aansluiten, zodat ze allebei voeding krijgen?

Goedkoper alternatief wat manvsmachine aangaf is dat ik de symmetrische voeding pcb koop samen met een externe transformator(?) om hetzelfde te kunnen bereiken?

Op welke plekken soldeer je de pcb's uberhaupt vast op de voeding? Is daar ruimte voor 2 pcb's e.d.?

Ok ik ben even het spoor bijster.

Als je de doepfer symmetrische voeding hebt. Dan kan je daar 2 verschillende pcb's op aansluiten, zodat ze allebei voeding krijgen?

Goedkoper alternatief wat manvsmachine aangaf is dat ik de symmetrische voeding pcb koop samen met een externe transformator(?) om hetzelfde te kunnen bereiken?

Op welke plekken soldeer je de pcb's uberhaupt vast op de voeding? Is daar ruimte voor 2 pcb's e.d.?

Als je een symmetrische voeding hebt kan je daar zoveel modules aan hangen als je wil mits de voeding genoeg ampere levert. Alle actieve componenten vragen een bepaald ampere (ic's b.v.)
Met symmetrische voeding word bedoeld dat ie een + spanning en een - spanning levert.

groetje,
Maarten

Duidelijk! @ Maarten

Kan iemand mij nog helpen wat betreft m'n vraag over potmeters?

vraag 2... Ik zit nu een beetje onderdelen bij elkaar te zoeken. Kan iemand mij de voor en nadelen geven van bepaalde potmeters? Betreft verschillende ohm's.

Hier staat een lijst met onderdelen voor diy synth (http://www.doepfer.de/pdf/DIY_SYNTH_bom.pdf) en er staat bijvoorbeeld dat potmeters tussen de 50 en 100k goed zijn. Nou is 50 - 100k toch best een verschil en vroeg me af wat nou precies de voordelen en nadelen daarvan zijn.

Ah alright, dus er zit niet echt een duidelijk verschil in wat betreft ruisniveau of volume e.d.?

Volume sowieso niet want het is een spanningsdeler (vandaar dat de waarde, daarvoor in ieder geval, niet uitmaakt). En als je je druk maakt over de ruis die een weerstand toevoegt zou ik niet aan een Doepfer-kit beginnen . . .

Alright.... goed dan.
Dan ga ik maar eens beginnen met bestellen van onderdelen en mezelf het diepe ingooien!

Back