Nog hardware nodig? Logic/VST vraag!

HansMs

Stamgast
Hallo allen,

Ik zat het volgende filmpje te kijken, en ik stond echt te kijken van die soft synth plugins.
Nu zat ik te denken, ik kan beter een nieuwe PC/apple kopen dan hardware erbij, of heb ik dit mis. Die jongen heeft apple logic draaien en dat ziet er overzichtelijk uit. En die plugins die hij naar voren toverde stonden mij ook wel aan.

Wat is handig, een Imac met Logic, of moet ik op mijn windows met cubase blijven door klooien. Ik weet gewoon dat Apple stabieler is, ik heb er immers beneden 1 staan. Maar zijn er voor de Apple ook zoveel freeware plugins te krijgen, of moet ik een tonnetje met geld klaar zetten?

Heren alle tips zijn welkom.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nkZDLo4kSRY

Nu zat ik te denken, ik kan beter een nieuwe PC/apple kopen dan hardware erbij,
Dat is een ontzettend persoonlijke keuze en het hangt er ook nog eens van af van wat je nu al hebt staan. Post eens een lijstje.

Wat is handig, een Imac met Logic, of moet ik op mijn windows met cubase blijven door klooien.

Je zegt "klooien". Hoe goed ben je met Cubase? Waarom heb je daar toendertijd voor gekozen?

Maak niet de fout om te denken dat switchen tussen DAWs je gelijk winst oplevert; je bent als het goed is de eerste 3 maanden of zo bezig om jezelf alleen al af te leren dat Logic-shortcuts anders zijn dan Cubase-shortcuts. Alles wat je nu kent moet je opnieuw uitvinden.

Ik weet gewoon dat Apple stabieler is
http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?t=75400 bederft je plezier van tijd tot tijd ;)

Maar zijn er voor de Apple ook zoveel freeware plugins te krijgen
Dat is makkelijk te beantwoorden: nee. En Logic draait alleen AU plugins; voor VST heb je een wrapper nodig.

of moet ik een tonnetje met geld klaar zetten?
Als je al onder de indruk bent van de bijgeleverde plugins zou ik me eerst daar een hele tijd mee amuseren voordat je naar andere dingen gaat kijken. Verder zou ik even navragen of de plugins die je hebt ook in AU-smaak komen.

Ik ben overgestapt van PC naar Mac en het bevalt mij prima (ik zeg overigens hiermee niet dat een PC slecht is met bv. Cubase, in tegendeel.). Een reden dat ik voor Logic heb gekozen zijn de standaard Softsynths etc. Die zijn standaard erg goed en daar kun je heel lang heel tevreden mee zijn. Zoals Yoozer ook aangeeft zijn er wel minder freeware SoftSynths etc. maar ik denk nog steeds meer dan genoeg.

je kunt ook heel goed cubase op de mac draaien, doe ik al jaren.
dat terzijde.
proficiat met de aanschaf !

Ik heb cubase ook op de mac staan, aangezien ik het bij de XS8 gekregen heb. Maar de geluiden van de plugins, die de jongen in dat filmpje liet horen klonken erg goed, ook de moog van arturia of zoiets was toch wel flippen, das wel een los staand iets maar toch. Of is cubase wat meer open. Kan natuurlijk ook cubase en logic gaan draaien. Net wat je voor een song nodig hebt. Maar het wordt wel een iMac extra aanschaffen ben ik bang, beneden moeten we ook kunnen mac'en.

Voldoet een Mac mini ook voor dit soort dingen? ik heb namelijk nog een 24inch HDMI scherm.

Ik heb niet veel behoefte aan veel extra's. Een atari ST had voor mij al genoeg mogelijkheden voor opname ;-)

mijn stapeltje synth's wil ik beperken: jv2080, XS8, XP80, D50, JD800, XL, behringer BCR2000.....maar de JD800, XS8, XP80 blijven !!! ;-)

ook de moog van arturia of zoiets was toch wel flippen
Probeer http://home.no/gunnare/index.htm maar eens. Maar eigenlijk moet je in dit filmpje kijken naar de plugins van Logic zelf; de rest is multiplatform.

Voldoet een Mac mini ook voor dit soort dingen? ik heb namelijk nog een 24inch HDMI scherm.
Houd die Mini voor het reguliere browsen/Youtuben en pak de iMac voor productie.

mijn stapeltje synth's wil ik beperken: jv2080, XS8, XP80, D50, JD800, XL, behringer BCR2000.....maar de JD800, XS8, XP80 blijven !!! ;-)

Waarom zowel de XP80 als de 2080? Waarom uberhaupt nog 2 romplers als je al de XS8 hebt? In de JD800 past overigens nog een expansionkaartje als die niet al helemaal vol zit.

Wellicht toch maar eens een echt analoogje proberen? :P

...Voldoet een Mac mini ook voor dit soort dingen? ik heb namelijk nog een 24inch HDMI scherm....
Er is net een nieuwe Mac mini op de markt... lijkt me te kunnen voldoen als je niet teveel AU's tergelijkertijd wil gaan draaien.
Nou ja ik ga gewoon op de spec's van die nieuwe Mac mini af hoor, ben verder ook wel benieuwd naar praktijkervaringen.

al die nieuwe macs draaien als een tierelier. probleem is altijd het steeds upgrade van de nieuwste programmaversies waardoor je gaanderweg tegen de snelheidslimieten aangaat.
als je gewoon een nieuwe koopt en het komende 1-2 jaar alles erop zet en daarna zelden of niet meer upgrade, dan loopt ie jaren soepel.
je wilt niet weten hoeveel instanties wavesreverb plugins enzo de huidige mac kan draaien en hoeveel audiosporen etc.
die arturia minimoog is inderdaad erg oke. ook de oscar klinkt geweldig.
aanrader verder oa : de orginele b4II van native instruments, de arp2600, en bidule als modulaire vst plugin en vstshell ineens.
de jd800 is ook erg oke, moet zeggen dat ik hem niet super vaak gebruik , maar missen zou ik hem ook echt niet meer willen.

Laatst gewijzigd:
Prestaties van de nieuwe Mac mini zijn beter dan de huidige Imac, tenminste dat is wat er op het Logic forum geroepen wordt. Ik draai Logic op een Imac met 16G intern geheugen en draait als een zonnetje. 2 jaar terug de overstap van PC naar Mac gedaan en ik ga nooit meer terug. Er zijn overigens toch wel veel freeware au plugins beschikbaar en de standaard plugins zijn van hoge kwaliteit. Die BCR zou ik erbij houden, werkt prima samen met Logic.

Wat Sunny zegt klopt wel betreft die updates. Gewoon niet updaten wanneer het niet nodig is. Let op want er is nog veel hardware en 3rd party software die niet goed onder Lion draaien. Gewoon Snow leopard laten draaien.

Ik heb Lion draaien op mijn early 2008 imac 24inch. 2.8Ghz duo core/4Gb 800mhz dram.
Loopt lekker, al ben ik erg benieuwd naar een i5 processortje ;-)

betreffende het stapeltje synth's, de D50 en de JV2080 gaan eruit. Maar de XP-80 hou ik, lekkere toetsen en de vintage kaart vindt ik wel gaaf. En een midi controller is nooit verkeerd.

Wil binnenkort ook wat met mijn nichtje haar gitaarwerk doen, kan toch ook allemaal met logic opgenomen worden?. Ik denk toch dat ik in de home studio ook dan maar over ga op de Imac, ik weet de macs draaien gewoon top, dat windows geleuter heb ik nog teveel op mijn werk, ben blij als ik thuis achter de OSX weer mag zitten ;-)

Ik ben meer iemand van de Klaus schulze en tangerine dream geluiden, welke plugins zouden dan super zijn? de minimoog, .........?

Zoals eerder vermeld, een mooi steinway en een hammond is ook welkom....de XS8 kan een hoop, het is meer een verzamel sport aan geluiden aan het worden, hahaha

de computer ben ik nu al uit ;-)

Leuke LOGIC Bench test:

http://www.gearslutz.com/board/music-computers/371545-logic-pro-multicore-benchmarktest.html

@Yoozer, ik loop al zo'n 25 jaar mee in deze hobby, dus een analoogje heb ik al uitgetest : Juno6 (de leukste), JX3p, JX8p, An1X, Poly800, DS8 korg.....verslavend al 25 jaar lang.
Ik kocht geen brommer maar een Juno6 voor 1295,- guldens 2de hands bij kick music, weet het nog goed. want een gezellige muziek winkels had je toen nog!!

Voor de 'jonge' lui onder ons, nu zijn de spulletjes goed betaalbaar, vroeger was het andere koek, de fairlight ooit in Brussel op een beurs gezien, 100.000,- guldens......dat zat er niet in.
Nu doe je het 10 voudige met een laptopje, voor pak em beet 500 eurries........

Maar het blijft zo'n leuke hobby ;-)

Laatst gewijzigd:
Wil binnenkort ook wat met mijn nichtje haar gitaarwerk doen, kan toch ook allemaal met logic opgenomen worden?
Ja, maar ook met Cubase hoor.

Ik ben meer iemand van de Klaus schulze en tangerine dream geluiden, welke plugins zouden dan super zijn? de minimoog, .........?
En de Modular V ook, maar kijk wel naar wat je al met de bestaande plugs kan doen (een hele hoop!).

hammond

Sinds dat Native Instruments met B4 is gestopt wordt http://www.genuinesoundware.com/?a=showproduct&b=24 aangehaald als een van de beste vervangers die geen hardware clonewheels zijn.

@Yoozer, ik loop al zo'n 25 jaar mee in deze hobby, dus een analoogje heb ik al uitgetest : Juno6 (de leukste), JX3p, JX8p, An1X, Poly800, DS8 korg.....verslavend al 25 jaar lang.

Ja, maar wat je nu noemt zijn de - met alle respect, want ik heb zelf alles gehad op de Poly800 en DS na - "lagere" modellen. Heb je ook al eens met een Voyager gespeeld? Scheelt een hoop, die extra oscillators. De voornaamste reden voor mij om te kiezen voor een hardwarebak was dat ik de interface van de Arturia (en Minimonsta) niet echt geweldig vond, geen dongles wilde - en tja, als 't dan toch geld ging kosten, dan maar gelijk er vol in.

Maar het blijft zo'n leuke hobby ;-)
Ja he :) Het advies voor beginners moet eigenlijk zijn: "Get out, while you still have money!" :D

Mac mini is geen probleem als je het rustig houd. (iMac is natuurlijk beter)
Er zijn plugins als ACE bijvoorbeeld die enorm op de CPU leunen maar neem jij de standaard plugins die in Logic of Cubase zitten dan valt dat allemaal wel mee.

Meer gratis betekend niet dat het ook allemaal beter is dus of er nou meer gratis plugins voor de pc te vinden zijn doet er niet toe. (vroeger was men veel beperkter en klonk alles toch beter :p )

Je zou een iMac + Logic 9 + NI komplete 8 Ultimate kunnen aanschaffen dan heb je ongelofelijk veel keus in sounds en kun je bijna alles wel creëren. Aangezien je nog wat hardware hebt moet er nog een mooie interface bij (RME/APOGEE/SSL hebben mooi spul en goeie drivers)
En als je geen muisman bent moet er nog het nodige aan midi controllers bij (AVID,SSL,NI, Novation hebben leuk spul)

Ow en een SSD in je PC/MAC proppen is een genot. :biertje:

Nou ik heb weer wat huiswerk te doen. In ieder geval bedankt voor de tips.....;-)
:okdan:

ni komplete is ook al oke, schaf je een 2dehands versie aan waar b4 nog in zit en doe de upgrade zo ergens in de zomer, da's het goedkoopste ( de befaamde zomeractie van ni ) en meer dan genoeg...
ook erg mooie plugin: vsm ( virtual string machines ) heb je tegelijk de solinastrings ook in huis ( helaas niet de brass.. )

Ik heb ondertussen de cubase ook even op de mac gezet en wat plugins erop gezet, en ik moet zeggen de iMac soundcard klinkt al een poepie beter dan de laptop waar ik windows op had staan ;-) ik denk dat ik over ben, maar wel over ga op logic, want wat zit daar standaard al een mooie stapel plugins bij zeg.....ik mag het niet zeggen, maar ik try liever before ik by snap ie....dus eerst even proeven voordat we investeren. Die FM8 zag ik ook op youtube, das ook niet verkeerd zeg.....i have a long way to go.

Dat is niet zo. En als in jouw ervaring 1 bepaalde Apple stabieler is dan 1 bepaalde PC... dat wil toch niks zeggen?

OFF TOPIC MODE
Doet mij denken aan de "bekende grap" van de wiskundige, de fysicus en een normale man in de trein in schotland die een zwart schaap in de wei zien.

Normale man zegt: alle schapen in schotland zijn zwart
Fysicus: er zijn zwarte schapen in schotland
Wiskundige: er is minstens 1 schaap in minstens 1 weiland in schotland die aan minstens 1 kant zwart is.

EINDE OFF TOPIC MODE

Paul

Ien ik moet zeggen de iMac soundcard klinkt al een poepie beter dan de laptop waar ik windows op had staan
En ik moet zeggen dat mijn goedkope USB audio-interface op Windows een stuk beter is dan jouw iMac audiochip. Probeer jezelf niets wijs te maken...
Als je kiest voor Mac, laat het dan vooral zijn omdat je liever met OSX werkt, of Logic wil gebruiken.

Meer gratis betekend niet dat het ook allemaal beter is dus of er nou meer gratis plugins voor de pc te vinden zijn doet er niet toe. (vroeger was men veel beperkter en klonk alles toch beter :p )
Er zijn toch een aantal heel goeie gratis plugins (TAL bvb). Maar meestal zijn die wel crossplatform.
Niet allemaal, ik zou door over te stappen naar Mac deze toch niet graag kwijt zijn:
http://www.buchty.net/ensoniq/#sq8l

Back