mix metal nummertje...tips?

PietjePieter

pieterend lid
Zo pff... Ben bezig de demo voor mn bandje te mixen. maar dat valt me nogal zwaar.

Mn enige mix ervaring is met instrumentale muziek en toch heel wat anders dan dit(zie hal2a)

Nu dus hebben we demotje voor band zelf opgenomen, extreem low buget zegmaar. En ben ik nu met de mix aant rommellen. Ik denk ik uploud is een mp3tje misschien hebben er mensen nog wel wat tips :halleluja

Alvast bedankt!

Attachments

• Jhonny.mp3
    4,2 MB · Bekeken: 85
He, ik luister hier op een set pc speaers, dus kan er niet te veel van zeggen, maar het volgende valt me op:

-Opnames klinken goed, helemaal als het extreem lowbudget is gedaan.
-Het geheel klinkt nogal droog.
-James Hetfield zit er nog niet zo lekker in. Wat aan de harde kant, en kan m.i. ook wel een lichte vervorming gebruiken.

Succes, cool nummer.

kijk das nogal een snelle reactie! bedankt alvast.

Even gelijk op inhaken zang tikkie zachter lijkt mij zoiezo ook een goed plan, was hier wat onzeker over omdat het wel allemaal duidelijk moet blijven.

Lichte vervorming heb ik mee geexpirimenteerd maar klonk nooit echt lekker. ga van het weekend de zang even door een overdrive pandaal halen, en die track kijken of ik die er zacht bij kan mixen.

Hoe is het allemaal wat minder droog te maken? ik merk toch dat het allemaal erg snel blubberig wordt. Maar nu vindt ik het een beetje levensloos ofzo Tips?

Alvast bedankt!
:koffie:

Let bij toevoegen van reverb op de reverbtijd om te zorgen dat het niet te blubberig wordt.

Voor de drums spelen met de reverbtijd om te zorgen dat het ritmisch lekker klinkt. In drumreverb ook niet te veel laag, ik gebruik altijd het ingebouwde highpassfilter van mijn reverb.

Een mooie plate op de vocals doet in dit geval ook een hoop, na wat meer compressie. Ik denk dat overdrive misschien wat te veel van het goede is, maar stevig opwarmen kan in dit geval geen kwaad.

Kijk verder ook even naar de eq-ing op de gitaren. Die mogen wel iets voller (250 hrtz?), beetje proberen. Als je twee opnames van de gitaarpartijen hebt zou je er goed aan doen er één vol links en één vol rechts te pannen. Alles staat nu nog vrij veel in het midden.

Zit er nu ook een bas in, die hoor ik namelijk niet, maar dat kan aan mijn afluistering liggen. Heb ook even koptelefoon gepakt.

Metallica-achtig. Ik sluit me aan de tips hierboven, bassline kan ook wat meer aanwezig komen en de stem ietsje zachter en meer geïntegreerd op de mix. Dupliceer de stem ook en gooi de effecten op een spoor en laat de andere droog, kijk wat er gebeurd.

De reverb effecten moet je ook minimaal gebruiken, anders wordt te spacey.

Niet mijn genre, maar toch een cool nummer, ga zo door!

he lache.. ik ben ook net bezig de opnames van het psychedelische noise punk bandje waar ik in drum te pimpen:) best lastig omdat ik normaal meer in de dub en ambient hoek zit..
ik heb alleen stereo opnamen dus dat scheeld ;) ik gebruik veel modulatie fx , galm en distortion (TMK }:| ) en multibandcompressor

wat me bij jou voorbeeld opvalt is allereerst dat het behoorlijk ok is opgenomen :okdan:
puur afgaande op mn eigen smaak:
-drum kan wat prominenter in de mix
-zang wat zachter
-zang is erg droog
-kan nog wat compressie (drums) en distortion gebruiken hier en daar

maar voor de rest petje af hoor, klinkt best wel strak en netjes in zn geheel

nog een tip:

ik zelf zou zeker de zang dubbelen. kijken wat dat oplevert. dan wordt ie wat gemener en prominenter!

je kan dit doen door bijvoorbeeld simpel de zang te kopieeren naar een ander spoor/kanaal en deze:
paar miliseconden (iets van 10 tot 40 mS) te verschuiven.
en/of:
en andere take van de zanger gebruiken. of via chorus dubbelen of een speciale plugin hiervoor, enzvoort.
en wat distortion zou ook kunnen.
en ik hoor veel hoog in de zang. dat sisst over alles heen! dus misschien een lowpass filter om het wat af te vlakken zou kunnen. krijg je ook een meer dynamische microfoon klank....(of gebruik een deessesessser )...

en meer compressie op de zang misschien.

wat ook kan is de zang kopieeren en deze keihard plat compressen en toevoeggen. wordt ie ook vetter van soms. en op dit spoor kan je ook effect plaatsen zoals chorus...dit allemaal langzaam bij de orginele zang draaien tot het zijn werkt doet maar niet stoort.

leuk als je het eindresultaat ook laat horen hier!

(oef, ik heb een katertje...)

Vette muziek!

De vocals mogen imho wel meer ballen hebben, meer emotie...meer acteren met zijn stem...boze mannen muziek, boos op de wereld, iedereen moet dood enzo :P

Zo kijk gaat lekker hier :D

En nee niet iedereen dood ben passiefist...

maar over zang... tja er zit wel wat in. Het stukkje rond 1:52 gaat zoiezo nog over denk volgende week, vindt dat te zwak. Voor de rest toch wel redelijk tevreden mee. maja blijft kut teksten schrijven bezorgt me regelmatig nachtmerries... Waarover, wat valt er te melden, moet wel bij de muziek passen, moet in metrum reim...maja ach hoort er allemaal bij he :gaap:

Ik voel met je mee, ik heb nog nooit een fatsoenlijke tekst kunnen schrijven. Toch denk ik dat wat je zingt, ondergeschikt is aan hoe je zingt.

dat weet ik wel zeker. Er zijn zangers die de meest loze tekst kunnen laten klinken alsof het uit zn tenen komt. En je gelooft de zanger dan nog ook. Wel vindt ik dat in metal het vaak allemaal wel erg over de top is. Doe mijn qua zang en teksten maar iemand als nick cave ofzo

Zo ben er nog even mee aant rommelen geweest, en zie hier het resultaat. Is volgens mij wel weer wat beter. Maar vindt hem misschien nog wat te dofjes! ben benieuwd of er nog tips zijn

:koffie:

Attachments

• Jhonny.mp3
    4 MB · Bekeken: 86
Het klinkt goed, maar volgens mij had de eerste versie meer variatie met de panning op de stem en een paar geluiden erbij. Is meer een persoonlijke kwestie moet ik zeggen.

Maar verder vind ik best professioneel klinken! Ga zo door...

ik kan niet zo veel verschil horen in bijvoorbeeld de zang.

wat kan is dat je te voorzichtig mixt. ik weet niet......wat kan werken (een tip voor als je het nog niet wist) is heel spontaan en snel te mixen. en maak zo drie van deze mixen. en vooral: totaal verschillend!

een waar de gitaren en zang op de voorgrond staan..een waar de drums en bass op de voorgrand staan en de gitaren en zang iets verder weg. een mix waar je begint met de zang op solo zo heftig en vet mogelijk te maken en dan langzaam drums erbij en de andere instrumenten. dit allemaal heel snel en impulsief. deze mixen bewaren en op mp3 zetten en aan het einde vergelijken. soms kom je dingen tegen die je nooit waren opgevallen.

de zang lijkt voor mijn gevoel nog steeds er op geplakt. bovenop de instrumnten. helemaal los vna alles. terwijl ik liever zou horen dat hij in de muziek zit. opgelsoten in het geluid.

of zo dus ...

Back