jupiter 8 original sounds

johanz

Gear Professor
Weet iemand of de originele soundbank ergens op het net staat? Of heeft iemand dit als audiobestand ergens? Ben bezig met een project voorbereiden, waarin de Indiase man die in 1982 met een 808, 303 en jupiter 808 per ongeluk iets van techno/acid uitvond, dit opnieuw op een podium gaat doen... Waarschijnlijk heeft hij toen ook alleen maar de originele geluiden gebruikt. Vandaarrrr...

http://www.guardian.co.uk/music/2010/apr/10/charanjit-singh-acid-house

Timar: we zijn bezig met London, Berlijn en Amsterdam (wellicht Paradiso, maar zitten nog in funding fase, gaat via Engelse lui).

P-Five: je hebt wel een beetje gelijk, maar heb het geprobeerd via google en kon het niet vinden... :okdan: thnx!

Die originele plaat van Charanjit Singh uit 1982 heb ik geremastered (niet al te drastisch en is netjes opgeschoond door iemand in Londen) van vinyl en wordt in de Bombay Connection herpersing goed ontvangen (en verkocht). Het origineel hebben we sindsdien een aantal malen boven de 1500 over ebay zien gaan. Gelukkig heb ik die al, eigenlijk is de originele hoes met Charanjit en zijn Jupiter 8, 808 en 303 op de foto veel mooier.

Die http://analog.no/ heeft veel! Ook fijn om het via de Encore sysex te kunnen doen! De wav opende zich meteen in mijn iTunes en dat was een mooi hoorspel :-)

iedereen weer bedankt, ook voor de patchsheets!

Volgens mij is juist dat bestand niet helemaal goed. Zeker de laatste patches kloppen niet.
Ik zou ook die uit mijn eerste link proberen.

Succes...

... Ben bezig met een project voorbereiden, waarin de Indiase man die in 1982 met een 808, 303 en jupiter 808 per ongeluk iets van techno/acid uitvond...
Toen noemde men dat gewoon elektronische pop... nu is elk nieuw nummer een genre, dan kan men zeggen 'wie het niet goed vind kent het genre niet'. 8)

ah dat verhaaltje weer...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=125259

maar of het acid is... tsja, zo kan je alles in retrospect wel in een bepaalde categorie dumpen...
mocht het bassje (wat maar een onderdeeltje is van het geheel) toevallig niet uit een 303 zijn gekomen dan was de associatie nooit gelegd...

Volgens mij heeft ie met zijn 303 gewoon een soort "Indiase bas" na proberen te bootsen.
Ik heb het nummer even geluisterd maar hoor hem niet aan de filters van de 303 draaien, hij heeft
een beetje slide op de 303 sound gezet en dat is het dan.
Dat maakt het voor mij geen acid maar een track waarin een 303 als echte bas is gebruikt, ook prima hoor en erg leuk dat het al in 1982 is. Is ook al een draadje over trouwens:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=142136

mjah, ééééchte acid is t niet.... die 303 is op een robotnick ....d'amour manier gebruikt

acid, zuur, was een gebbetje, hè.

haha, wat een geouwehoer of het acid is of niet :-) deze meneer vond iets uit door wat Indiaas te doen met een vrij techno instrumentarium... gelukkig maakte hij iets compleet eigens, we konden hem onlangs vertellen wat Kraftwerk was, laat staan dat hij acid kent of heeft gekend... acid is overigens door DJ Pierre (Phuture) ooit gebruikt als term omdat het hem deed denken aan van die muziek zoals in Vietnam werd gedraaid, las ik eens ergens...India is dichter bij Vietnam dan Chicago. En nu jullie weer ;-)

Overigens is de eerste house plaat van Chip E (It's house), de eerste acid plaat van Phuture, de eerste techno van Juan Atkins (No Ufo's) en alle Jesse Saunders (on and on) en Sharivari's van daarvoor beschouw ik als hooguit embryonaal. Wat Charanjit Singh doet, is nog niet eens embryonaal, dit is nog maar waar het zaadje op weg is naar de eicel... En ik ervaar het lekker als acid :mega:

Toen noemde men dat gewoon elektronische pop... nu is elk nieuw nummer een genre, dan kan men zeggen 'wie het niet goed vind kent het genre niet'. 8)

toch snap ik wat je zegt, genre's zijn maar hulpmiddel in communicatie over muziek

en als we toch off topic gaan, ik ben vrijdagavond en zaterdagavond toevallig in Antwerpen, waar is het leukste feestje?

Back