VA met meerdere synthmodellen?

OnAcid

Slager van Schiedam
Ik zat net in de SoS een stuk te lezen over de Line 6 Variax. Een gitaar waarmee meerdere (oude) gitaren worden gemodelleerd (en zelfs akoestische en banjo's).

Nu vroeg ik me af, waarom zijn er nog geen VA synths die meerdere oude synths modelleren? Het lijkt me namelijk hardstikke makkelijk als ik een synth heb waarbij ik kan kiezen of ik deze wil gebruiken als Minimoog, Prophet of jupiter.
Natuurlijk kun je op een VA klanken maken die lijken op Minimoog, maar ik heb het ook meer over de interface.

Bijvoorbeeld als ik de minimoog emulatie kies, krijgt osc 3 een lo stand, de envelopes wijzigen, etc. Kies ik een jupiter, dan wijzigen de instellingen weer na die van de originele jupiter.
Het valt me ook op dat er nog enkele VA is die 100% een oude synth emuleert. Terwijl er in andere gebieden (gitaren, amps, effecten) wel 100% emulaties worden uitgebracht.
Wel weer in software natuurlijk, maar geen hardware VirtualPPG Wave 2.3. :confused:

edit: Nu ik er wat meer over denk. Rolands VariOS komt in de buurt, maar da's weer compleet software.

Creamware komt wat mij betreft het dichtste bij met hun NOAH. Ik vind de prijs (iets van 2100EUR) toch wel aan de veeeeel te hoge kant!

groet,
Roy

De Alesis Ion heeft ook geloof ik geëmuleerde Jupiter filters etc.

Noah is ook gewoon een computer in een doos hoor. Wel dat het concept leuk is en de synths best wel goed zijn.

Maar denk dat hét voorbeeld de Oasys is. Maar die was toen te duur.
Iets wat er op lijkt is de EX5 of beter uitgevoerd later de PL-xxx bordjes.
Die VarioOS is ook interessant.

Maar ik zou ook de Nord modulars niet uitvlakken want dat zijn ook echte alleskunners.

Een Nord Modular natuurlijk.... vooral Rob Hordijk heeft er een aantal erg geslaagde analyses en emulaties van vintage bakken voor gemaakt...... en de NM keys gaat nu voor een erg lekkere prijs (999 euro) de deur uit bij feedback....

Olaf

Net zoiets als die reaktor ensembles dus? Klinkt interessant.
Maar ik neem aan dat er dan wel een gebruik wordt gemaakt van een soort filter? Of heeft Clavia ook meerdere filters ge-emuleerd (bv moog, roland, oberheim)?

Origineel geplaatst door OnAcid
Net zoiets als die reaktor ensembles dus? Klinkt interessant.
Maar ik neem aan dat er dan wel een gebruik wordt gemaakt van een soort filter? Of heeft Clavia ook meerdere filters ge-emuleerd (bv moog, roland, oberheim)?

er zijn in de basis 2 typen filters: een "gewone" en een "vintage" (die is volgens mij op de moog ladder gebaseerd) ... maar als je de patches van oa Rob Hordijk bekijkt en de tutorials leest merk je dat de karakteristieken van een synth op een heleboel meer zaken dan filters gebaseerd zijn, en ook dat je een filter heel erg kan modifyen... dat eerste is bv hoe hard de oscillators de mixer kunnen oversturen, of er feedback in het pad zit, of er een DC wordt toegevoegd ofzo... bij bv een SH101 zit een sub-osc maar dat is eigenlijk geen sub-osc maar een divider op osc1.... dat soort dingen moet je maar net weten, een leek als ik gaat gewoon een extra osc erbij slepen, maar als je dat weet design je je patch dus ook anders, met de bijbehorende klankverschillen....

qua filter-karakteristieken is er erg veel te doen met feedback-paden, filters serieel en/of parallel schakelen, DC ofset, overdrives etc...

al met al is het niet zozeer de nord modular die je beperkt, maar de kennis over hoe de hardware van een synth *echt* in elkaar steekt waardoor deze een bepaalde klank krijgt..

Olaf

De Clavia biedt idd. meerdere typen filters, maar niet zo 'hapklaar' als je het nu voorstelt.
Je moet eerder denken aan diverse combinaties van lowpass / bandpass / highpass / bandreject, resonant / niet-resonant, aantal poles (rolloff), en nog wat leuke zaken als een specifiek 'classic' filter en 'vocal' filter. :geslaagd:
(oef ... en dat zijn alleen nog maar de filters, laat staan de oscillators / envelope generators / effects blaaahhh :z )

Om nu de specifieke karakteristiek van pakweg een jupiter of moog of wasp of weetikwat te krijgen, is het toepassen van slechts 1 filter dus niet afdoende. Gelukkig kan je dus (en dat wordt met verve gedaan door mensen als Rob Hordijk en Roland Kuit) een aantal filters combineren (parallel / serieel / elkaar feedback leverend, verzin het maar).
Als je dus weet wat je doet (!) kom je een heel eind...

{EDIT} Oh shit, hele verhaal voor nix, Olafmol was me al voor :frons:
Nou ja, dan zie je maar: fanatieke aanhangers-groep. Ook al een voordeel van de Modular.

Oh en had ik al gemeld dat ik heeeeel perongeluk nog een Clavia MicroModular in de aanbieding heb?

Een van de eerste bakken die dit deed was de PPG Realizer...

Wat waren die mannen (en vrouwen) van Palm de toekomst
ver voor!

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Een van de eerste bakken die dit deed was de PPG Realizer...

Wat waren die mannen (en vrouwen) van Palm de toekomst
ver voor!

Nu je het zegt. Maar dat ding leidde toch tot het failliet van PPG?

Hanzz, over die 'hapklare filters'. Ik had die filter cartridges van Studio Electronics in gedachte. Dat zou toch hardstikke handig zijn als ze dat ook in een (VA) synth zouden inbouwen. :)
http://www.studioelectronics.com/products_atcx.php

Het idee van studio electronics is wel goed, maar dan graag met de interface van de se1x.

Wat je idd iedere keer mist is of de interface.

Misschien dat ze nog een keer een synth bouwen met een computer erin met al de software modellen erin van de bekende synths en dan een zeer uitgebreide interface erbij. Ik ben alleen bang dat dat zeer prijzig gaat worden.
Hetzelfde principe (maar dan met andere synthesevorm) wordt toegepast op de Hartman Neuron. Het wordt gewoon duur omdat je en een computer nodig hebt, en een uitgebreide interface en software.

Zo'n DSP-chipje heeft helaas toch wat beperkingen, maar die worden wel steeds minder.

Niet dat MOSS echt specifiek oude synths probeert te emuleren, maar bv een Z1 heeft d.m.v. MOSS toegang tot 13 verschillende modellen. Een Prophecy ook maar moet het met iets minder modellen doen (en stemmen). Uiteraard is een PCI OASYS natuurlijk Da Bomb om mee te sMOSSen.

Sommige MOSS modellen zijn niet echt bedoeld als emulatie van synths maar wel van 'gewone' instrumenten. Een beetje zoals een Yamaha VL1 denk ik.

(MOSS = Multi-Oscillator Synthesis System)

Ik zat net in de SoS een stuk te lezen over de Line 6 Variax. Een gitaar waarmee meerdere (oude) gitaren worden gemodelleerd (en zelfs akoestische en banjo's).
Ik heb de demo van de Variax gehoord. Klinkt echt super. Toch denk ik dat het niet meer is als een gitaar met presets. Het hele moddeling gebeuren is hot in de gitaarwereld. Na de versterkers, POD, Digitech, Behringer V-amp, Johnson, Vox eva, is dus nu de gitaar aan de beurt. Na de gewone gitaar, de gitaarsynthesyser is dus nu de moddeling gitaar aan de beurt.
Ik denk dat een synthesyser op zich al een instrument is met eigenlijk veel meer mogelijkheden. Net als bij de gitaar heeft elk merk zijn klank(en). Dat de Variax nog geen groot succes is heeft er volgens mij mee te maken, dat het nog teveel als moddeling klinkt, eerste indruk is verpletterend, maar na een paar avondjes spelen ga je het moddelen horen. Dit zal in volgende versies echter wel steeds minder worden, ook andere fabriekanten zullen met vergelijkbare produkten komen. Tja ik zie die toekomst wel zonnig in.
Probleem met gitaristen is echter dat ze zo conservatief zijn als de pest. Moddeling versterkers is voor de meesten nog ondenkbaar, helaas. Ook dit is reden dat die Variax nooit een groot succes zal worden. Hetzelfde is immers gebeurt met die Roland VG8, hier kon je middels midi ook elke gitaar en versterker tevoorschijn toveren. Helaas, gitaristen blijven hun stratje of LP trouw . . .

Is dit niet wat Roland's COSM-technologie biedt?
Geen idee wat dat inhoudt.
Bij moddeling gaat de fabrikant van alle bekende versterkers (gitaren) een hele boel parameters meten. Deze parameters worden met een speciale chip softwarematig vertaald, zodanig dat het resultaat een versterkermodel is, die alle klankeigenschappen van het origineel heeft. Ook moeten alle potmeters, gain, volume, precence, hight, mid, low, etc. dezelfde eigenschappen en bereiken hebben van het origineel. Dit laatste is behoorlijk lastig, omdat bij veel bekende versterkers, Fender, Boogie, etc. de toon knoppen elkaar behoorlijk beinvloeden. Line6 is hier behoorlijk in geslaagd, veel beter dan bijvoorbeeld dan bij de V-amp.

K2X00 - sinds 1992

K2X00 - sinds 1992

Geen commentaar.

Sst,
ISPdeRuiter

line6 heeft met de variax een fantastisch product afgeleverd,net zoals we dat gewoon zijn van line6 zijn ook de P.O.D.'s,flextone-series en natuurlijk ook de VETTA'S alles-overtreffende producten.
Maar synths en synthese zijn natuurlijk heel wat complexer....(alhoewel!!!)
ik hoop persoonlijk dat line6 zich eens gaat bezighouden met synths want als die mannen er hun gedachten niet opzetten dan is het 8ste wereldwonder nog niet gezien...
er is inderdaad voldoende software beschikbaar om alle soorten keyklanken te kunnen moduleren.
maar ik droom van één workstation waarbij je gewoon ALLES kan...(net zoals de variax of de vetta)
roland (vr-760) en GEM (promega 3)hebben het reeds bewezen.
ik droom van een instrument waarin het volgende te vinden is:een piano-gedeelde met een steinway-sample,een orgelgedeelte waarin hammond en wurlitzer al dan niet samensmelten(met leslie natuurlijk),een appart workstation die je voorziet van strings,brass,universele pads,drums,bass,sfx en daar bovenop nog een analoge synth om U tegen te zeggen.
Line 6 is er tot toe in staat,(en ook andere merken)maar ik denk dat het wegens commerciële redenen een droom zal blijven...

Back