mixers/monitors - ALTIJD nieuw kopen??

ZERO1985

Stamgast
Hallo

Ik kan me zo voorstellen dat als ik mn eerste mixertje en echte monitors ga kopen, dat ik dan beter nieuwe kan kopen dan gebruikte. Is het niet heel riskant om gebruikte mixers/monitors te kopen, vanwege het feit dat de vorige eigenaar ze misschien juist wegdoet, omdat ze niet meer klinken?

(in mijn geval heb ik een mc303 via mn keyboard (e86) op een ouwe ruisende marantz versterker met twee philips boxjes van 25 watt per stuk. Mocht ik ooit een harware sampler of een synth ofzo erbij willen hebben dan is een simpel mixertje denk ik wel nodig? Met de '1ste mixer' thread kom ik er niet uit; rekening houdend met de toekomst (nog 1, 2 of 3 stereo apparaten erbij bijvoorbeeld) wat zijn dan de ultieme, duurzame 'low-budget' mixers en monitors. Ik hoorde dat in een actieve monitor al een versterker ingeboiuwd zit. Wat is daar het voordeel van tov niet-actieve monitors? Ik zit constant te denken aan van die sprit abslotute zero monitors en een spirit folio notepad of het iets grotere broertje (weet de naam ff niet) Heeft iemand hier goeie ervaringen met deze spullen??

bij voorbaat dank

Daan

Gewoon voor een Behringer mixer gaan: prijs/kwaliteit is goed, ze zijn niet duur (afhankelijk van de grootte..) en goed zat!! Zelf heb ik er ook een en ik ben er goed tevreden over. Natuurlijk zijn er ALTIJD betere, maar die zijn ook duurder!!
Qua monitors zou ik zelf kiezen voor actieve. Scheelt ruimte, en ze zijn 'perfect' afgestemd (versterker/speaker). En als je een losse versterker+losse speakers koopt, scheelt 't qua prijs ook niet veel..
Wat dat nieuw/2e hands kopen betreft: Er zullen vast wel personen zijn die je een 'kat in de zak' willen verkopen, maar vaak verkoopt men z'n mixer/monitors om andere [lees:betere/grotere] aan te schaffen. Zeker met mixers is dit het geval!
"16-kanaals? da's ZAT! Daar kan ik jaren mee vooruit!!" Ik ben benieuwd hoeveel van dit forum dit gezegd hebben..!!
Maar als je eenmaal aan 't gear kopen geslagen bent, zijn die 16 kanalen wel erg weinig op een gegeven moment!!
Altijd ff goed kijken/luisteren dus als je 2e hands wil gaan kopen, maar da's logisch!

Zelf koop ik liever nieuw, maar da's met alles wat ik koop, dus niet alleen mixers&monitors..

Succes!

ZERO1985,

als 1ste 'low-budget' mixer raad ik je zeker Behringer aan.
Zeker als je een ruisende versterker en piepkleine boxen gebruikt maakt het volgens mij niet zo'n verschil.

Iets duurder (en waarschijnlijk beter) zijn de Soundcraft Spirit, Allen&Heath en Mackie mengpanelen.
De meeste gebruikers van deze merken zijn tevreden over hun mixer. Het verschil zit hem in de klankkleur, features, persoonlijke voorkeur, ... Zelf speel ik al meer dan 10 jaar op een Soundcraft Spirit zonder problemen.

Zorg wel dat je voldoende inputs en aux'en hebt als je een mixer koopt...
Deze breiden vaak zeer snel uit, sommige synths/samplers/FX hebben meerdere in/uitgangen.
12 sporen en 2 aux'en lijkt misschien alsof je ze nooit zal vol krijgen maar is echt geen luxe hoor.

Het grote voordeel van actieve monitors is dat de versterker op maat gemaakt is voor de luidsprekers.
De keuze van monitors is vrij persoonlijk, ga zeker luisteren/vergelijken voordat je koopt.
Een studio monitor (Yamaha NS10) staat bekend om zijn flat response. (Iedere frequencie wordt even hard versterkt)

Als je een tweedehandsje zou kopen zou ik het zeker eerst uitproberen.
Ieder kanaal, iedere knop, iedere schuif.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Hey Zoidsity(take2)

we hebben op hetzelfde moment bijna dezelfde antwoorden gegeven.

Dat moet dus wel juist zijn :)

Origineel geplaatst door r.5
Hey Zoidsity(take2)
we hebben op hetzelfde moment bijna dezelfde antwoorden gegeven.
Dat moet dus wel juist zijn :)

Ja, he?! :D

Hetzelfde moment en toch 14 minuten verschil?? Hmmmm..;)

Natuurlijk is het een afweging.

Tweedehands is goedkoper. D'r zit wel een kans bij dat het apparaat niet goed is behandeld en dat hij niet doet wat je ervan had verwacht.
Maar bij een mixer moet je gewoon controlleren of de faders niet kraken en of de ingangskanalen niet rot zijn.
Dat hij er enigzins netjes uitziet en of hij niet al teveel live gebruikt is.

Bij monitors moet je nagaan of er geen scheurtjes in de conussen zitten en of hij niet raar kraakt bij het hard zetten.
Als ze er netjes uitzien zegt ook redelijk wat.

Zelf zou ik allebei gewoon tweedehands kopen maar wel goed nagaan of het net spul is.

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
Hetzelfde moment en toch 14 minuten verschil?? Hmmmm..;)
De update moest dan ook vanuit België komen hè 8o)

ff tussendoor... HEEL erg bedankt voor het antwoorden allemaal. Meer reakties zijn natuurlijk ALTIJD welkom. Kan ik een beetje meningen vergelijken.

ajuus

Daan

2dehands neemt altijd risico met zich mee vooral met spullen die altijd nieuw tekoop zijn 8) zal nooit kijken naar sec speakers,mixers of het moet PA spul zijn :biertje: dat scheelt zo veel $$$$$$$$$$$ :D

ik heb mijn monitors en mixer wel nieuw gekocht...

mede omdat ik nog niet een paar ervaren oren heb om 'slecht' geluid goed te kunnen herkennen...

En om het te leren heb je denk ik ook 'goede' monitors/mixer nodig...

maar het blijft relatief altijd... maar ik durfde de gok niet te nemen...

Tegenwoordig worden er niet veel slechte spullen meer gemaakt.
2e hands scheelt erg veel geld. Meestal staan spullen te koop omdat mensen
er op uitgekeken zijn of verder willen.
Wat je het beste kunt doen is niet voor een mixer of monitoren gaan die al 10
jaar op de markt zijn maar bijvoorbeeld 3 jaar. De kans is dan groot dat ze nog in
prima staat zijn.

Bij actieve monitoren zijn de ingebouwde versterkers perfect (perfect onderstreept)
afgestemd op de monitoren. Daar betaal je ook wel naar, ongeveer twee keer zoveel...
Een paar monitoren kopen en een versterker die het wattage aan kan hoeft geen goede
combinatie te zijn. Een versterker betekend nogal wat voor je eindgeluid, er zit veel verscheel in.
Het is aan jou en je knip waar je voor wilt gaan.

Tannoy reveals in combinatie met een Alesis versterker schijnt een goedkope en goede oplossing te zijn.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Alesis versterker

Sorry, maar een Alesis RA300 of die Samson dingen zijn echt geen goede versterkers.

Mij hebben ze verteld dat je dan beter, voor bijna hetzelfde bedrag, een goed HiFi versterker (geen receiver of andere extra add-ons) nemen met voldoende power en bij voorkeur een Direct mogelijkheid (loopt audio-pad buiten EQ om).

Ik noem bijvoorbeeld een Pioneer M-10X Gold (2 x 120w) of een Yamaha AX-496B of T (2 x 120w).

Back