vraag naar opleiding en workshops

Rob1986

Stamgast
Hallo

Ik zou mij heel graag willen bijscholen in de muziekwereld.
Bestaan er opnamestudio's of opleidingscentra die een opleiding aanbieden tot geluidstechnieker of muziekproducer in een studio.

Ik zou graag willen bijleren over de structuur en de opbouw van muziek en meer willen kennen van synthese van synthesizers om mijn eigen klanken te maken in hardware en software instrumenten in Cubase of dergelijke software programma's.

Indien er studio's of bepaalde centrums bestaan die zo'n opleiding geven, waar en wie heeft hier goede ervaringen mee op dit forum ?

Zijn er voorkennis en bepaalde ervaringen met geluid en muziek dat je moet hebben voor zulke opleidingen ?

Wat is ongeveer de kostprijs voor een muziekstudio cursus ergens te volgen.

Het zijn veel vragen maar ik hoop dat iemand mij kan verder helpen want ik zou heel graag iets in de muziek willen doen om zo makkelijker mijn eigen plaat te maken.

Alvast bedankt
G
raag had ik hier wat meer informatie over.

software programma opleidingen mag ook, Cubase, Reason, Ableton, Pro Tools en dergelijke

Bestaan er opnamestudio's of opleidingscentra die een opleiding aanbieden tot geluidstechnieker of muziekproducer in een studio.
Geluidstechniek wel, producer voor zover ik weet niet.

Ik zou graag willen bijleren over de structuur en de opbouw van muziek en meer willen kennen van synthese van synthesizers om mijn eigen klanken te maken
Zie http://www.robpapen.com/masterclass-nl.html voor synthese. Voor opbouw is het gewoon een kwestie van veel luisteren en analyseren - dus het uit elkaar rafelen van de opbouw, vergelijken met andere liedjes, en bepaalde patronen leren herkennen en gebruiken.

Wat is ongeveer de kostprijs voor een muziekstudio cursus ergens te volgen.
http://amsterdam.sae.edu/en-gb/course_category/941/Audio_Engineering is een optie maar wel prijzig. Belangrijkste wat je in je hoofd moet houden is dat het op geen enkele wijze ergens een garantie voor is. Verder stikt het van de Youtube video-cursussen - http://www.pointblankonline.net/ bijvoorbeeld.

Het zijn veel vragen maar ik hoop dat iemand mij kan verder helpen want ik zou heel graag iets in de muziek willen doen om zo makkelijker mijn eigen plaat te maken.

Elektronische muziek is een hoop do-it-yourself. Je kunt al een heel eind komen door gewoon keihard te werken; daar heb je niet zozeer een cursus voor nodig. Een hoop engineers zijn gewoon op de laagste trede van de studio moeten beginnen met uitstekende koffie zetten. Het huidige muziekklimaat is alleen zodanig dat dat soort baantjes ontzettend gewild zijn en er lang niet zoveel studio's meer over zijn.

Oh ja, wat betreft de software : die is volstrekt secundair. Leer een instrument spelen. Leer mixen. Dat is altijd toepasbaar; het uit je hoofd leren van sneltoetsen voor Cubase is dat niet. Kies 1 pakket waar je mee aan de slag gaat - er is overigens geen "beste" pakket, om je die vraag al vast te besparen. De reden om voor iets te kiezen is een kwestie van financiën, benodigde features en wat het beste aanvoelt. Genoeg mensen die met pakket X zijn begonnen vanwege een gekopieerd CDtje of een kennis die het al had en die het even demonstreerde. Je hebt er zoveel meer aan als je iemand anders hebt die tegelijk met je mee leert - dus kijk er ook naar dat je niet alleen hoeft te zitten. Zorg er wel voor dat je niet een al te groot verschil hebt in kennis, anders wordt het al heel snel frustrerend.

Ik geef trainingen, in het verleden onder andere Ableton Live en tegenwoordig computergerelateerde zaken. Het lastige bij muziek is dat het vaak een (serieuze) hobby is en dan is veel geld in een training stoppen een lastige keuze, want je betaalt het uit je eigen zak.

Daar staat tegenover: hoe serieus ben je? Wil je er echt je werk van maken? Je kun maandenlang prutsen met een sequencer, maar in een middagje 1 op 1 bijgepraat worden door een pro scheelt heel veel tijd (en geld, zo redeneert men - gelukkig voor mij :) - in het bedrijfsleven).

Olav Basovski heeft interessante (beginners) DVD's waain hij in Logic zijn tricks uit de doeken doet en zo zijn er meer. Dat is vaak tientjeswerk en je wordt meteen op het juiste spoor gezet. En dat is ook wat waard.

Zou het alleen om Cubase gaan, dan zou ik eerder gewoon de manual van begin tot einde doorlezen, terwijl je direct uitprobeert wat je leest. Dan weet je al meer dan de meesten.

Het mooie van trainingen is dat dat voor heel veel mensen niet werkt. Je kunt een boekje van 20 euro kopen, maar toch betalen ze 199 euro om naar mijn training te komen. En dan ben ik nog goedkoop. Het verschil is dat ik ze het overzicht bied en aangeef wat belangrijk is en wat minder, spit je een handleiding door dan gaat het al heel snel duizelen en verliest men het overzicht. Ja, er kan heel veel, maar waar te beginnen?

Daarnaast is een training natuurlijk hartstikke leuk. Als je van iemand als Rob Papen synthgeluiden leert programmeren is dat toch gewoon te gek en inspirerend?

Rob, ik denk dat het wel belangrijk is te achterhalen wat je nu precies wilt. Ik lees in je posts verschillende richtingen. Die kun je allemaal doen natuurlijk, maar ik zou ze bij het zoeken van geschikte trainingen/opleidingen wel uit elkaar houden. Je hebt het over:

1) Structuur en opbouw van muziek. Volgens mij doel je hier op muziektheorie (hoe zitten arrangementen in elkaar, notenleer, akkoorden, etc.). Een theoriecursus op een muziekschool kan je hier al op weg mee helpen, en als je het echt serieus wilt aanpakken zou je uiteindelijk een conservatoriumstudie kunnen overwegen.

2) Synthese/sound design. Dan heb je het over hoe programmeer ik geluiden op mijn synths, en kom je idd uit bij trainingen als die Rob Papen geeft, of opleidingen sound design die sommige kunstacademies aanbieden.

3) Muziekproductie. Hierin heb je eigenlijk twee onderdelen: het stuk compositie wat eigenlijk bij 1) al terug komt, maar daarnaast ook het geluidstechnische stuk (mono/stereo signalen, hoe werken compressors etc.) en hoe je die kennis kunt inzetten in je eigen producties.

4) Geluidstechniek. Dat tweede deel van 3) kun je ook los van eigen muziekproducties zien, bijvoorbeeld wanneer je geluidsman voor een bandje wilt worden. Dan kom je vooral op de SAE-achtige opleidingen uit denk ik.

Het hangt er dus ook heel erg vanaf wat je eigenlijk precies met muziek wilt gaan doen. Handig dat eerst voor jezelf scherp te hebben.

maar in een middagje 1 op 1 bijgepraat worden door een pro scheelt heel veel tijd

Inderdaad, je komt hier een heel stuk sneller mee vooruit. Werkt ook stukkken beter dan hetzelfde proberen te vragen op een forum.

Hallo

Bedankt voor alle reacties. Ik ga zeker de weblinks bekijken die jullie gestuurd hebben.
Het liefst zou ik in de studio muziek opnames willen doen en vooral veel ervan bijleren maar ik snap ook wel dat je dat zelf als persoon het beste kunt door met een pro tools of cubase setup aan de slag te gaan he

http://www.soundeducation.nl/

Ben nu ongeveer 1,5 maand geleden begonnen met deze opleiding en tot nu toe bevalt het heel erg goed. Volgend weekend beginnen de echte duo lessen in de studio en daar kijk ik naar uit. Elke week wordt tijdens de theorieles dieper ingegaan op een bepaald onderwerp. Op de site wordt dit ook netjes uitgelegd.

Ik als huis en tuin en keuken rommelaar heb de dvd's van Olav Basoski doorgewerkt, maar ook een maandje of 3 lid geweest bij sonic academy en nu net een abonnement genomen bij trancemusicmastery.com

Ik leer daarvan, maar ik weet niet of dit het niveau is dat je zoekt. Als je streeft naar je geld er mee te gaan verdienen zijn dit misschien niet de dingen die je zoekt.

Ik vind het wel leuk om te zien dat iedereen op een andere manier muziek maakt. Daar pik je dan zelf ook weer de handigheden uit om je eigen manier te ontwikkelen.

Paul

Back