windows 7 tweak (processor scheduling)

mirando

Nieuwkomer
Daaag,

Even een vraagje, overal op audio fora kom je de volgende windows (7) tweak tegen en naar verluid zal daardoor je processor meer resources geven aan je audio driver:

4. Set processor scheduling to "Background services"
This will improve the performance of your audio drivers on your computer. To do this:
- In control panel select "system"
- Go to "Advanced system settings" and then the "Performance" tab
- Set processor scheduling as "Background Services"
- Click "Apply" then "OK"

Nu heb ik een externe geluidskaart, dus in hoeverre is mijn processor daarbij betrokken?

Plus het feit dat ik soms behoorlijk wat vst's actief heb op verschillende kanalen in cubase en misschien is het beter als daar processor kracht heen gaat?

Graag advies! Alvast ontzettend bedankt.

Marijn

Het maakt hiervoor niet zoveel uit of het een interne of externe is. Het gaat erom met welke prioriteit je processor de samples doorgeeft aan de geluidskaart. Die prioriteit verhoog je hiermee waardoor je - in ieder geval in theorie - met een lagere latency kunt werken. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van de andere dingen die je PC doet.

Gewoon proberen dus.

ok goeie, bedankt! zal het straks even testen. ik zal nog wel mijn bevindingen posten, voor zover iemand daar op zit te wachten of ooit dezelfde vraag heeft .

Dag,

na het te hebben getest ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor mijn systeem niet zo heel veel uitmaakte, maar dat de vsts het meeste geheugen consumeerde. Ik vermoed dat dit met mijn gebrek aan intern geheugen heeft te maken (ik zit op 4 gig). Toch maar even upgraden binnenkort.

In Cubase kun je o.a. instellen hoeveel seconden audio hij tevoren in moet lezen. Dat staat standaard op 2sec. en kun je max zetten op 6sec. Verder kun je de prioriteit voor Audio in Cubase aanpassen. Maar dit stel je gewoon in Cubase in bij Device Setup.

En bv een sampler als HALion heeft RAMsave. Dat scheelt ook capaciteit.

Volgens mij win je meer het het optimaal instellen van Cubase dan dat je aan Windows gaat tweaken.

Dag,

na het te hebben getest ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor mijn systeem niet zo heel veel uitmaakte, maar dat de vsts het meeste geheugen consumeerde. Ik vermoed dat dit met mijn gebrek aan intern geheugen heeft te maken (ik zit op 4 gig). Toch maar even upgraden binnenkort.

Je komt met 4 gig RAM geheugen te kort, bedoel je niet CPU? Want 4 gig krijg je echt alleen maar vol als je met super grote sample libraries werkt (film scores etc.).

De truuk om background services werkte vroeger goed. Als je een beetje moderne PC hebt dan maakt het tegenwoordig echt niet meer uit.

Dag,

Heb je problemen dan? En zoja, wat dan?

4gb is genoeg voor ruim 6 uur aan stereo samples op 44.1khz. Je moet het behoorlijk bont maken als je daar niet genoeg aan hebt.

Back