nord electro 3 met drumpad (via midi)

hanseggers

Nieuwkomer
graag zou ik tijdens optredens samples in mijn nord electro 3 (61) willen aansturen met een drumpad. (zo kan ik een sample aanzetten, wat het halve nummer op de achtergrond doorloopt, of wanneer ik gitaar speel gemakkelijker een sample kunnen activeren)

zou dat kunnen? met bijvoorbeeld de Alesis PercPad?
bij voorbaat dank voor uw reactie!

Ik heb een Nord Wave, geen Electro, maar volgens mij is het wat dit betreft hetzelfde.

Als je een drumpad hebt die midi note messages kan genereren (geen idee of ze dit doen, maar de pads op mijn Novation Remote SL doen dat b.v. wel), dan lijkt het triggeren me geen probleem. Even uitzoeken welke noten er uit komen en in de Nord software de sample op de juiste noot zetten. Ik vraag me alleen af of je zonder sustain pedaal die sample kunt laten spelen tot het einde. Op de Wave start de release fase van de envelope (map, filter, etc.) als je de toets (of drumpad) los laat en zal hooguit een paar seconden later het geluid weg zijn. Door er een sustain pedaal aan te hangen en die in te trappen voordat je de toets (drumpad) los laat blijft die ook na loslaten doorspelen. Dat intrappen mag natuurlijk ook voordat je de toets/pad indrukt.

Als je geen sustain pedaal wilt gebruiken, dan zou je de 'sustain pedal polarity' in het system menu op 'open' kunnen zetten. Zonder pedaal blijft dan toch iedere noot doorspelen. De enige manier om het uit te zetten is door er een pedaal aan te hangen, de setting in het menu weer aan te passen of 'panic' (shift + octave shift up op de Wave) te drukken.

Misschien heeft iemand een betere manier (of kan de Electro hier wat zaken die de Wave niet kan), maar volgens mij zou het met een drumpad die midi note messages stuurt en een sustain pedaal wel moeten werken.

Let er wel op dat je looping van die samples in de Nord software uit zet. Ik kan me namelijk voorstellen dat die sample langer blijft spelen dan er werkelijk data is. Zolang je stilte krijgt zal niemand dat merken, maar als de sample looped, dan krijg je misschien rare zaken.

dank voor je uitgebreide antwoord!

het probleem is dat ik de sample wil laten doorspelen, terwijl ik op het klavier verder speel. waardoor een sustain pedaal gebruiken (voor de sample) geen optie is, en als ik die sustain pedaal tijdens het spelen toch gebruik, mag die geen effect hebben op de sample.

weet iemand of dit elkaar sowieso kan uitsluiten?

Je zou het zoals Keith Emerson kunnen doen:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=xggFzkyd288#t=55s

Als je iets hebt wat een note-on message stuurt als je de eerste keer er op drukt en een note-off de tweede keer, dan zou het ook werken denk ik (mits je de sample achter een toets kunt hangen).

Je hebt als je optreedt vast geen beschikking over een laptop met Ableton Live. Daar zou het ook makkelijk mee kunnen, maar dat is wel aardig overkill om een sample af te spelen. Er zijn vast (vrij) kleine apparaatjes die dat ook kunnen. Ik zou haast denken dat het met een iphone en een midi interface ook wel zou kunnen.

Ik zie dat er een 'probleem' met Novation controllers is in zoverre dat ze wel een note-on message sturen, maar geen note-off. Je kan ze dus wel gebruiken om een sample te starten, maar die stop niet zodra je loslaat. Volgens mij is dit wat je wilt, toch?

Zal zo eens met mijn Novation controller en Nord Wave proberen of dat werkt.

http://forum.novationmusic.com/viewtopic.php?f=12&t=815

Wat er in die forum post die ik linkte stond klopt nu iig niet meer. Afhankelijk van de instellingen stuurt de Novation controller wel degelijk een note-off (na een instelbare tijd, b.v. gebaseerd op de MIDI clock die de controller ontvangt).

Met de template editor voor m'n Novation controller (Remote SL Mk2 49-keys in mijn geval) kon ik makkelijk een template maken waarin b.v. een knop een sample start; een tweede keer drukken stopt de sample. Ik kreeg het met de drumpads nog niet helemaal voor elkaar, maar dat moet ook kunnen denk ik. Dit dus in combinatie met mijn Nord Wave - niet helemaal hetzelfde als de NE3, maar het lijkt voldoende op elkaar denk ik.

Je kan een willekeurige controller ook een SysEx message laten sturen, dus ik kan me voorstellen dat drumpad 1 SysEx message stuurt met daarin een note-on voor sample 1 (en een note-off voor sample 2, 3 en 4), drumpad 2 een note-on stuurt voor sample 2 (en een note-off voor 1, 3 en 4), etc.

Het kan zo te zien dus wel, maar nu is de vraag of het niet simpeler kan. Via een voetpedaal of een setje knoppen die met de voet te bedienen valt, dat zou misschien ook wel handig zijn. Zo'n Novation controller (zelfs de Zero SL, die geen toetsen heeft) is natuurlijk wel flink groot (en duur) en dus waarschijnlijk niet echt een optie.

Back