Oeps, ik heb blijkbaar her en der een snaartje geraakt
Wanneer een item 'gereserveerd' is gezet is het in mijn ogen volkomen legitiem om een bericht naar de verkoper te sturen dat je interesse hebt en dat je een prijs in je hoofd hebt. Het is aan de verkoper te beslissen hoe daar mee om te gaan.
Wanneer ik zelf iets verkoop breng ik alle belangstellenden op de hoogte van de ontwikkelingen. Komt er iemand met een hoger bod nadat ik al een afspraak heb gemaakt met een potentiële koper dan zal diegene het resultaat van die afspraak af moeten wachten. Gaat die eerste potentiële koper akkoord, dan hebben wij een deal en is het jammer voor de latere bieder. Helder en duidelijk naar alle belangstellenden communiceren voorkomt teleurstellingen.
Wanneer iemand na het 'gereserveerd' zetten vanwege een afspraak met een bod komt wat echt hoger ligt dan is het een persoonlijke afweging van een ieder wat te doen. Helder en duidelijk communiceren naar alle belangstellenden toe voorkomt veel trammelant. Gewoon diegene met wie je een afspraak hebt gemaakt daarvan in kennis stellen. Al heb ik me vooralsnog wel altijd aan gemaakte afspraken gehouden. Wie het eerste komt het eerste maalt in praktijk brengend.
Ik moet daarbij vaak denken aan 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet' en aan woorden van een sportjournalisten dat voetbalclubs aan het einde van een competitie net zoveel mazzeltjes als pech hebben gehad bij scheidsrechters. Soms heb je een mazzeltje en soms heb je pech. Ik heb menigmaal geld toegelegd bij een verkoop maar ook wel eens winst gehaald. Is iemand echt een muzikant die een instrument zelf gaat gebruiken dan zijn het gros van de mensen geneigd een zacht prijsje te rekenen, zo ook ik. Andersom heb ik dat per slot van rekening ook menigmaal mogen ervaren.
Ouders in Leiden die een B&S Series 1000 tenor sax aan mij wilden verkopen voor €150,- waarmee ik niet akkoord ging. In plaats daarvan gaf ik hen €300,-, omdat die sax dat in mijn ogen minimaal waard was. Menigeen in mijn omgeving verklaarde mij voor gek. In mijn ogen moet je een faire prijs betalen, ook wanneer een verkoper blijkbaar geen besef heeft van de prijzen. Verkoper blij, jij blij, iedereen blij. En bij mijn weten is veel te koop maar blijdschap of voldoening niet.