Hardware sampler gezocht ook werkend onder Windows7-64bit-welke?!

skywalker1

Stamgast
Hallo mensen!

Mijn nieuw aangekochte (2dehands) Akai Z8 sampler gaat helaas de deur weer uit omdat deze niet onder Windows 7 - 64bit draait..

Aldus ben ik op zoek naar een hardwaresampler die hier wel op kan draaien..als dit bestaat..

Aangezien Akai opdoekt voorzover ik begrijp en de MPC-samplers toch niet echt mijn ding zijn (heb die pads echt niet nodig) dus een ander merk dan Akai..

Ik ga de sampler gebruiken voor (een tiental sampletjes per track) als kick, hihat ed (dance)en gesamplede vocaltjes ..

Hoor wel van jullie, mvrgroet, Sander.

Als je toch een PC gebruikt.. waarom geen softsampler? Ik zou geen reden weten waarom je jezelf nog zou willen pijnigen met een hardware sampler..

En helemaal voor maar 'een tiental sampletjes per track'.

(tenzij het een 12 bitter is natuulk) ;-)

Is de Native Instruments Machine iets voor je? Heeft een maat van me toevallig vandaag aangeschaft. Hij was van plan een MPC aan te schaffen. Dat werd hem afgeraden en als "alternatief" werd hem de Machine aangeboden.

Hallo mensen!

Mijn nieuw aangekochte (2dehands) Akai Z8 sampler gaat helaas de deur weer uit omdat deze niet onder Windows 7 - 64bit draait..
Wordt 'ie niet gevonden vanwege unsigned drivers of krijg je Ak.Sys niet aan de gang? En in compatibility mode dan?

Aldus ben ik op zoek naar een hardwaresampler die hier wel op kan draaien..als dit bestaat..
De Z8 is de laatste hardware sampler in rackformaat die niet in een workstation er bij is gebakken.

Ik ga de sampler gebruiken voor (een tiental sampletjes per track) als kick, hihat ed (dance)en gesamplede vocaltjes ..
En waarom doe je dat niet gewoon met MIDI en de samples op de Z8 zelf zetten met een USB-drive of cardreader of zo? Of werkt dat niet?

Van SoundOnSound, http://www.soundonsound.com/sos/jul02/articles/akaiz8.asp

Instead, a USB port on the extreme left of the front panel provides the means to hook up the Z8 to a range of external USB storage devices such as hard disks, CD writers, Zip drives and — yes — even an external floppy if you so desire.

Dus, waarom niet gewoon twee cardreadertjes kopen - een voor de computer, een voor de Z8, en dan je .wavs van de computer op de kaart en dan terug in de Z8?

Nou moet ik wel zeggen dat ik 't eigenlijk een petit peu overkill vind om voor 10 samples gelijk een hardware sampler in te schakelen. Als je CPU er aan onderdoor ging omdat 'ie een volledig strijkorkest op 20 velocities met 10 mic posities moest doen - dan was het een ander verhaal.

@furious5:
Ik ben meer een knoppenman..!
@Frankb:
Is toch weer hetzelfde met die pads?!
@Yooser:
Dat Ak.sys draait alleen op Windows XP. Zonder dat Ak.sys is, ook naar zeggen vorige eigenaar, de sampler niet goed te gebruiken - tenzij jij mss andere ervaringen hebt?!
Ik heb voor 300 euro aan Vengeance samples besteld dus heb toch echt een goed werkend software programma nodig om deze samples te beheren/gebruiken?!

Dat Ak.sys draait alleen op Windows XP. Zonder dat Ak.sys is, ook naar zeggen vorige eigenaar, de sampler niet goed te gebruiken - tenzij jij mss andere ervaringen hebt?!
Nee - ik heb geen Z8, nooit gehad, maar mijn eerste gok zou zijn om met rechts te klikken op het icoontje en dan te kijken of compatibility mode wellicht uitkomst biedt.

Werkt dat niet, dan kan het de goedkoopste en beste oplossing zijn om een oudere computer te pakken (of een goedkope langzamere nieuwe), daar Win XP op te zetten en die dan puur voor sample-editing te gebruiken. Even netwerkschijven delen en je kunt gelijk van je DAW naar je sampler. Ja, kost wat extra, maar dat hoeft niet veel te zijn; voor 100 euro kun je makkelijk een 2ehands systeem krijgen dat vrolijk met de Z8 babbelt, waar XP op voorgeinstalleerd is. Voor minder zelfs, als je even rondvraagt.

@furious5:
Ik ben meer een knoppenman..!

Nou zijn knoppen niet echt het eerste waar ik aan denk als ik het woord "hardware-sampler" hoor ;). Menu-duiken, dat dan weer wel.

He Yoozer!

Dat laatste zou een idee zijn echter het is wel achterhaald; heb net een gloednieuwe pc aangeschafd die vraagt om software van nu..! Neemt ook weer veel ruimte in beslag zo'n extra computer..

Zijn er nog verder opties waar jij van weet?! Desnoods softwaresamplers waarmee ik deze Vengeance-samples kan gebruiken cq sorteren/gebruiken?!

Ik ga werken met Cubase 6 elements..btw..

tja, by synths snap ik het wel.. aan knoppen draaien is gaaf..

maar bij een z8.. Uiteindelijk wil je zelf je z8 gaan editten op... een PC :-). Je zal denk ik geeneens een knop aanraken op de sampler denk ik (buiten aan en uitzetten)
:-)

Als je weg wil van de computer en lekker aan knoppen wil draaien dan zou ik snappen dat je bv een mpc wil.. met een controller er aan ofzo.
Ik heb aardig wat samplers gehad, maar via de sampler dingen editten is gewoon omslachtig.

Maar goed, als jij liever met je z8 aan de slag wilt, maakt dat mij niet uit natuurlijk.. Waarom installeer je XP niet via een dual boot? Hoef je ook geen oude PC te kopen..

Of idd zoals Yoozer zegt. voor weinig een oude bak op de kop tikken..

Dat laatste zou een idee zijn echter het is wel achterhaald; heb net een gloednieuwe pc aangeschafd die vraagt om software van nu..! Neemt ook weer veel ruimte in beslag zo'n extra computer..
Hoeft niet :). Desnoods een netbook, kost ook niks en dan hoef je niet eens een extra monitor te kopen. Mensen gebruiken deze optie bijv. ook voor hun Nord Modular die alleen maar op oudere systemen draait - is ook mooi omdat je dan nooit MIDI-problemen hebt als je DAW alle MIDI-poorten inpikt.
Ik ga werken met Cubase 6 elements..btw..
Die heeft zelf al 2 sample-playback mogelijkheden er in zitten.

Allereerst kun je de kicks gewoon op een audiotrack neerzetten. Dit is iets wat vaak gedaan wordt; geen hack of zo. Voor vocalen is het juist ideaal omdat je dan niet eerst zoveel MB in het geheugen moet laden; hij laadt stukjes sample in als ze afgespeeld moeten worden. Sterker nog, het is nog beter voor vocalen omdat je dan kunt warpen (realtime timestretching, aanpassen aan tempo). Wat mensen dan vaak doen is een klein loopje bakken van 4 kicks zodat ze niet elke keer aparte kicks hoeven te kopieren. Je kunt het ook zo doen dat je een group aanmaakt met verschillende kicks erin - zet er 1 aan, en zo kun je door je drumsounds heenscrollen op relatief eenvoudige wijze om te kijken wat het beste past.

Verder krijg je zelfs bij Elements Groove Agent One erbij. Dit is een MPC-achtige sampler waar je al je kicks, snares e.d. in kunt droppen zonder problemen. Wat er gebeurt is dat je bijv. op je toetsenbord de lage C aanslaat. Die MIDI-noot wordt naar GA1 gestuurd, en GA1 heeft een van de 30 kicks in je Vengeance-map erin zitten. Je luistert naar het loopje - hm, lekker, maar net niet, en sleurt & pleurt een andere kick uit een andere map op die drumpad. Klaar. Weer luisteren. Goed? Okee, houden. Niet? Herhaal. Zo simpel is het :).

Bij de Z8 zou je eerst die samples die je wil testen op die wijze in moeten laden; dan houdt alles even op, want laden van schijf blokkeert normaliter (ik kan het mis hebben, maar bij samplers die ik heb gezien gebeurt het zo) alle sample playback. Bij een software-sampler heb je dat niet zozeer omdat je stikt van het geheugen en de processor krachtig genoeg is om het tegelijk te doen.

(en ik heb niet meer eens Cubase, kun je nagaan :D )

He Furious & Yoozer!

En wat zou dan bv.een goeie softwaresampler zijn?! Hier heb ik me nog totaal niet in verdiept..
Of zijn er meerdere kandidaten?!

Dus waarmee je de Vengeancesamples kunt inladen, editen en afspelen in Cubase?!(als ik t zo goed zeg?!)..

Zoals ik dus zeg; dat kan al met de bijgeleverde mogelijkheden. Wil je een geluid transponeren over een stuk van het toetsenbord (dus 1 oktaaf hoger = 2 keer zo snel afspelen) zoals de Z8 (en vrijwel elke andere hardware sampler werkt), dan kun je eens kijken naar de gratis opties - DiscoDSP HighLife (spartaanse interface maar doet wel wat 'ie moet) en Vember Audio Short Circuit (niet meer officieel ondersteund, maar zou het nog prima moeten doen).

Kontakt wordt voornamelijk interessant als je libraries voor Kontakt aan wil gaan schaffen, of zelf hele complexe libraries wil gaan programmeren, maar Vengeance valt daar niet echt onder.

Ik heb voor mn samplers 1 apparte pc om shit te editten (mpc4000 en s5000 specifiek)
ook als librarian voor mn emu's en ensoniq bakken. Werkt wel fijn zo.
Misschien ook maar overzetten naar een netbook

Ik zou de Z8 niet opgeven - lees even op het internet, bv op de MPC fora (de sampler in een MPC is vergelijkbaar met een Z8 ). Ik zie vermeldingen van een "XP mode" voor windows 7, 64 bit waaronder ak.sys wel werkt. Kan je ook niet windows 7 32 & 64 bit op dezelfde PC installeren (dual boot) - onder windows 7 - 32 bit zou dat wel moeten werken. Joris

Die vengeance samples pleur je toch gewoon op een audiotrack? één keer een patroontje neerleggen en kopieren maar.

Maar niemand heeft namen van een goede/gerenomeerde softwaresampler (bruikbaar met Vengeance samples) buiten GA1 om dan?!

Iemand ervaring met Motu Mach Five en/of Steinberg Halion4?!

Hoor het graag..

Grt, Sander.

Laatst gewijzigd:
Ja, Kontakt dus. Maar zoals ik dus ook zeg is dat redelijk overkill.

Vengeance levert al die samples in .wav formaat. Geen programma's, niks. Wave files worden door alles geslikt - het is dus niet dat er een beter mee gaat werken dan de anderen, zeker als je bekijkt dat Vengeance gewoon kick001.wav t/m kick124.wav in een map mikt met minimale documentatie (tenminste, dat is het geval op VEH1 en VEC1). Het kan zijn dat kick001 en kick095 op elkaar lijken en 001 en 002 verschillen van elkaar als dag en nacht, en dat betekent dat je ze toch allemaal na moet luisteren om te kijken wat het beste past.

Met GA1 en audiotracks kun je vooralsnog meer dan genoeg doen. Waarom niet daar gewoon eens mee beginnen en dan pas eens besluiten of je gelijk wel een nieuwe software sampler nodig hebt? Want dan staat die Z8 ook nog steeds bij je thuis.

En kijk nou eens eerst naar die suggesties van mij: ik zal 't je makkelijk maken:

http://vemberaudio.se/shortcircuit.php
http://www.discodsp.com/highlife/

Klinken allebei erg goed, kosten geen cent, zijn alleen niet ondergesausd met allerhande effecten. Maar daar heb je Cubase dan weer voor. Wat MachFive extra heeft zijn effecten, een ingebouwde synth en scripting. Halion: effecten, ingebouwde synth, en klik-je-scripting-bij-elkaar - en voor VEC samples ga je scripting echt niet nodig hebben.

Laatst gewijzigd:
- waarom kan ik berichten niet deleten??? -

ik wis hem dan maar even voor het gemak.. srry voor dit lege berichtje boys..

Ok yoozer - bedankt voor je input! Ga het eens rustig bekijken..

Vraagje nog: en hoe zit het met het audiosignaal van zo'n softsampler?!
Want bij een hardwaresampler ga je met kabel & jacks naar je mengpaneel en dan -->naar je monitoren en heb je geluid maar hoe zit dat met audiosignaal van een softsampler?!

Back