Een bos vol kruizen en mollen (experimentje)

MacGyverGear

midi-life crisis
Afgelopen weekend met een track bezig geweest, kreeg veel ideeën over het verloop van compositie, en al een aardige schets uitgewerkt. Effe beatje eronder voor het idee, ook al een redelijk stukje tekst (couplet en refrein) :)

Ik strand nu op het bedenken van een nieuw thema... de brug! Maar.. ik heb in de tussen tijd zoveel veranderd aan alle melodieën dat ik het even wil laten beoordelen door een paar frisse oren.
Er zitten zoveel veranderingen in dat ik door alle kruizen en mollen het bos niet meer zie. Het laatste themaatje neemt wel een hele drastische wending en is in zoverre weer bepalend voor het nog te bedenken thema, de brug.

Jullie mening of ie qua verloop ok is :halleluja :mega:

Attachments

• Experiment.mp3
    4,1 MB · Bekeken: 144
Is een mooie track, zelf gezongen ? (zoja, netjes!)

het kan imo werkelijk nog alle kanten op vanaf waar je bent gestrand,, iig is allemaal persoonlijk; maar je hebt bijv net een heftig stukje achter de rug met de gestapelde zangpartijen.. ik zou wel weer een couplet stuk willen horen eerst en daarna de brug of wat dan ook, omdat als ik 't nr aan het eind weer naar 't begin zet, dan lost 't mooi op met die majeur noot helemaal in 't begin (e,f,g,c)

Leuk dat je met zang werkt, maar misschien iets te veel op compositie en zang gericht en niet zo veel op de sounds, die ik een beetje saai en statisch vind. Maar dat is makkelijker te fixen dan andersom natuurlijk.

ik vind het nogal tam, mis emotie, vooral door gebrek aan progressie in de baslijn en melodie.
misschien qua theorie leuk, maar niet aangenaam, eerder gezapig om te luisteren.

Moet toegeven dat ik 't beetje met Raphie eens ben, het is heel consonant en 't kabbelt lekker door; prettig om te luisteren hoor, dat wel!

Je intensiveert hetgeen wat er is (dat Cm - Gm - F7 schema) steeds verder tot de climax met de gestapelde zangpartijen, maar de drastische wending waar je over spreekt vind ik er niet in terug.

Een drástische wending -maar wederom, is persoonlijk/smaak- qua harmonie vind ik bijv. als je aan 't eind overgaat naar C#maj of D#maj en daar een nieuw schema op (uit)bouwen met een "mooie thuiskomst" terug in Cm. Of een wat mysterieuzer variant, een plotselinge overgang naar Am-Em-D7 < waarbij je feitelijk je schema kopieert naar 3 tonen lager, dus vlak na een Cm-Gm-F7 (<Am..) , kan heel mooi zijn!

Maar niks moet/hoeft, belangrijkste is dat het nr wordt zoals jij het bedoelt, zeker aangezien je erop zingt mag het dicht bij je gevoel blijven.. en als dat betekent het hele nr dat schema intensiveren/afzwakken/intensiveren, dan zij het zo.. wat de text dicteert o.i.d.

Ik vind hem cool, veel "Hurts" invloeden hier qua song-structuur, alleen hoor ik tussen de zang gedeelten te lange pauzes, misschien wat adlibs erbij?

Verder een erg goede track!

Allereerst dank voor het luisteren en de reacties :mega:

Even in het algemeen... Jullie kritiek is meer dan welkom en ga er zeker wat mee doen :okdan:
Het is me duidelijk dat ik nog behoorlijk moet sleutelen aan de begeleiding, drums en het klankenpallet. Al staan de zanglijnen en andere weloverwogen melodieën natuurlijk grotendeels vast.

@sander: Ondanks dat de bepalende melodieën (voor refrein) wat rare wendingen hebben, of hadden in de editfase, en ik me nogal in een spreekwoordelijk bos waande
na alle veranderingen, ben ik blij dat het resultaat nu goed gevolgd wordt qua melodie en verloop voor het kritische oor :)
Twijfelde hier zelf nogal over. Zelfs het laatse stuk is idd een variant op het refrein zoals jij het uitlegt.
Voor mijn gevoel was een niet logische afwisseling op de eerdere instrumentale stukken maar heb het een beetje dood geluisterd denk ik.
Heb het bewust voor het refrein wat leeg gelaten en pas bij het tweede couplet wat akkoorden.
Een beetje vanwege de opbouw maar voornamelijk omdat ik een akkoord opvolging met een drieklank als (Cm - C) niet mooi vind, het is meteen zo bevestigend ofzo.
Nu zijn het een aantal melodieën met een verhoging hier en daar, die het voor mijn gevoel wat opener laten.
iig bedankt voor je uitleg en suggesties over de brug of vervolg thema. Ik ga er iig nog een coupletje bij zingen zoals je suggereerde ;)

@Pablo: Het instrumentale stukje tussen de coupletten en refrein is er halverwege de schets bij gesmokkeld om het wat te rekken, maar ben er inmiddels al weer teveel aan gewend denk ik.
Ik ga nog een extra couplet plaatsen achter waar het nu stopt, met daarachter een refrein gevolgd door een brug, waar ik wellicht wat meer kan uitpakken. Dan zou ik wat opvulling kunnen weghalen maar er zit wel heel veel bloed, zweet en tranen in nu :D

@Pablo: Het instrumentale stukje tussen de coupletten en refrein is er halverwege de schets bij gesmokkeld om het wat te rekken, maar ben er inmiddels al weer teveel aan gewend denk ik.
Ik ga nog een extra couplet plaatsen achter waar het nu stopt, met daarachter een refrein gevolgd door een brug, waar ik wellicht wat meer kan uitpakken. Dan zou ik wat opvulling kunnen weghalen maar er zit wel heel veel bloed, zweet en tranen in nu :D

Nou, dat dacht ik ook achteraf, misschien zijn er (na een tweede-derde keer dat ik de track beluisterde) wat instrumenten-fx of variatie nodig in plaats van adlibs of zo.

Een brug met een refrein erbij is een goed idee.
Over bloed, zweet en tranen ben ik volledig mee eens en dat heb ik ook als ik een track maak.

Het nummer is radiovriendelijk en luister lekker weg, vocals klinken erg goed, als die van jou zijn heb mag je trots op zijn :okdan:

Laatst gewijzigd:
Toffe track!
Laat ik daarmee beginnen.
Verder ben ik het voor een deel met Raphie eens.
Ik vind het ook vrij tam.
Maar ik vind de melodie wel goed en ook aangenaam om naar te luisteren.

Ik zou wel 1 of 2 onverwachte wendingen op prijs stellen in het nummer.
Zo'n wending waar je van zegt: sjeees...waar kwam dat vandaan?
En als je terugspoelt om hem nog een keer te horen denkt: goed bedacht zeg.

Als stuurman aan wal adviseer ik: iets meer risico nemen en minder op safe spelen.:)
Misschien heb je er wat aan.

Nu weet ik weer wat ik hoorde, het klinkt een beetje Racoon achtig, ook altijd van die flauwe liedjes. maar zij gaan dan i.i.g. nog wel een paar keer de hoogte in. Onaangenaam om naar te luisteren was misschien een beetje overdreven. Maar het is zóóó enorm slaapverwekkend...... En ik mis alle emotie

Laatst gewijzigd:
En ik mis alle emotie

Hoe kom jij aan die tekst? :D

Maar ben het wel eens dat ie niet echt beet pakt. De basis vind ik erg mooi, ik snap ook het gevoel dat van de track uitgaat. maar toch geloof ik het nummer niet. Dat komt door de zang die niet zelfverzekerd zijn verhaal vertelt waardoor ik niet geloof wat je zingt, maar ook door de muziek die wat kabbelend blijft. Misschien wat meer edits, en hier en daar een laagje erbij of eraf?

LOL, ok, mijn schematjes zijn mischien wel altijd de tafel van 4 en rouleren op 4 maten, maar zijn niet zo kazig als hierboven.

Nu weet ik weer wat ik hoorde, het klinkt een beetje Racoon achtig, ook altijd van die flauwe liedjes.

LOL, ok, mijn schematjes zijn mischien wel altijd de tafel van 4 en rouleren op 4 maten, maar zijn niet zo kazig als hierboven.

Was jij niet degene die financieel succes een belangrijk criterium vond in de boordeling van muzikale kwaliteit?
Volgens mij heeft Racoon wat dat betreft wél een streepje voor op jouw niet-kazige liedjes.

Zit leuk in elkaar. Ik vind het wat te vol geprakt en mist dynamiek. Dit soort tracks heeft dynamiek nodig en afstemmen van instrumentatie op elkaar ipv alles tegelijk. Zoals ik het nu hoor vind ik het meer iets om op een stockmusic CD te zetten qua intrumentale deel.
Ik vind het ook nogal saai, niet echt duidelijk instrumentale scheiding van chorus/verse. Het kabbelt idd wat voort.
Vocalen niet overal even zuiver.

Basis is goed maar om een top40 liedje te worden heeft het nog veel werk nodig.

Was jij niet degene die financieel succes een belangrijk criterium vond in de boordeling van muzikale kwaliteit?
Volgens mij heeft Racoon wat dat betreft wél een streepje voor op jouw niet-kazige liedjes.

Jazeker, ik schrijf ze niet hoor die hits :D dat ik zelf geen goed schrijver ben, doet niks af aan het feit of ik hoor wat er aan een track mankeert. het gewoon totaal niet sticky.

Jazeker, ik schrijf ze niet hoor die hits :D dat ik zelf geen goed schrijver ben, doet niks af aan het feit of ik hoor wat er aan een track mankeert. het gewoon totaal niet sticky.

Daar kan je over discussieren.
Racoon schijft namelijk wel hits en dat noem je slappe liedjes.

Of...wat ik nu ga zeggen is misschien heel raar:
Zou het kunnen zijn dat financieel succes niet het enige is wat bepaalt of muziek wel of niet goed gevonden kan worden?
Nah...stomme gedachte van me...laten we het houden op een brainfart.

He, leuk weer een bucket-track.

Ik vind deze ook wat minder. Dat zit hem in bovengemelde aspecten van dynamiek en arrangement. Ik vind het een leuke opzet, maar eigenlijk hoor ik nog maar één stuk.

Tip: Probeer goed vantevoren te bedenken welke structuur je wilt neerzetten en welke stukken je daarvoor nodig hebt. Ga aan de hand daarvan aan de slag met het bedenken van die stukken waarin je de bijbehorende sfeer probeert te pakken, niet alleen in de stukken zelf, maar ook in de relatie tot het voorgaande. Daarin kan je bijvoorbeeld spelen met hoeveelheid instrumentatie (leeg/vol), laag mid hoog verhouding (bijv in je eerste refrein pas midrange vullen), mix (instrumenten meer pannen in de stukken waarin je wilt dat de productie "opent").

Ook het afwisselen van groove (meer staccato) en langere noten helpt daarbij.

Allemaal een beetje algemeen verwoord, maar wellicht helpt het een beetje.

Back