Chaotische synth

DB(A)

Ingeburgerd
Hallo Mede-forumers

ik ben een tijdje aan het prutsen om van die chaotische synths te maken

zoals :

@ 2:35 barst het geweld los

@0:45

nu ben ik niet lui en heb ik boeken gelezen over synthese ,

er staat in een van mijn boeken een mooie tabel , aan de hand kan ik kijken wat voor soorten modulaties worden toegepast ...

bijv: Brightness ----> Harmonic content ----> filter cutoff & resonace
Timbre changes over time ---> Amplitude of harmonics ---> Filters envelope

enz enz....

Maar als je de basis niet weet kan je nooit tot een goed eindresultaat komen :doei:

ik heb mijn probeersel in Massive gemaakt (eerlijk betaald)

wat je hoort in het fragment zijn een paar 1/4 noten waar ik zelf met de pitchbend een automation line overheen heb opgenomen in Ableton , daarom klinkt het niet perfect maar ik denk wel dat jullie een idee krijgen hoever ik ben ';)

Attachments

• massive synthje.wav
    2 MB · Bekeken: 115
  • Synth in massive.jpg
    Synth in massive.jpg
    77,9 KB · Bekeken: 122
Laatst gewijzigd:
jij bent grappig NOT XD als je nix zinnigs toe te voegen hebt , kon je je beter die letters gebruiken om advies te geven inplaats van proberen grappig te zijn ;)

Begrijpend lezen kreeg je al in groepje 3 op de basischool ;) mischien nog een X overdoen ? r staat Massive :) naar mijn weten is dat een VSTI maar ik kan me natuurlijk vergissen ?

je bedoelt misschien, dat je met een softwaresynthesizer probeerd om chaotische, automatische zelfontplooiende drones te maken ? zoiets ?
dus geen synthesizer , maar een geluid met een synthesizer ?
anders begrijp ik u niet geheel en volledig , vermoed ik :?

chaotisch kan ik het allemaal niet echt noemen; ik zou 'alles' moduleren met zo veel mogelijk LFO's/random's/ENV's/etc.

nou , verklaar u nader :)

ik weet niet hoe je het wil noemen maar ik wil erachter komen hoe deze synths tot stand komen ;)

ik heb op de 400 bladzijdes gelezen in de Dance music manual & Remixers bible , maar daar staat niet veel in over Hardcore

ben wel een stuk wijzer geworden uit die boeken !

zoals je kan zien sta ik al 3 jaar ingeschreven op synthforum , maar durfde nooit echt te vragen.... toen ben ik op aangeven van TRIAX (Enzyme) boeken gaan lezen !

maar de dingen die ik nog steeds niet onder de knie krijg/heb ga ik gewoon vragen nu ;)

als je mijn Youtube filmpjes luisterd op de @ zoveel sec of min dan krijg je het idee waar ik naartoe wil , ook bijgaand mijn probeersel in Massive ;)

zoals hierboven staat heb ik een tabel van een pagina lang hoe ik een TIMBRE uit kan kleden ;)

ik hoor bij amnesys zijn plaat Pitch modulatie , daar ben ik inmiddels achter
maar de rest is voor mij vooralsnog een raadsel :P

@ Sunny Pedaal , Nope zal dat topic meteen ff doorspitten ;)

@ JoeyJoey als je goed kan lezen kom je er zelf achter , staat 3 comments hierboven

(Dance Music manual , Remixers bible ) heb er ook nog een of mastering maar die heb ik nog niet opengehad :P

Ach je bent al best ver, je hebt een belangrijk deel van het geluid al best goed. Wat je moet doen is het geluid voller en breder maken door meer unison te gebruiken en de melodie dubbel te zetten over twee octaven, of extra oscillatoren toe te voegen één of twee octaven onder de oscillatoren die je nu hoort (betere optie denk ik), en dan een waveform te gebruiken die heel simpel is zoals square, saw of triangle.

Ook hoorde ik wat meer pitch LFO in het voorbeeldje volgens mij, misschien zou het wel een geinig effect hebben als je je aparte oscillatoren door verschillende LFO's laat moduleren in plaats van door éénn en dan net een andere frequentie gebruiken.

Overigens is originaliteit iets wat ontstaat als mensen falen een ander te imiteren.

Wat er chaotisch is aan deze synths is mij niet zo duidelijk, vond die hectische old school Ruffneck juno met midsweep EQ lijntjes altijd een stuk onnavolgbaarder rondwriemelen dan deze brave draaiorgelmelodietjes.

Sound On Sound gaat je niet verder helpen, da's nog veel generieker. Ik denk dat je probeersel helemaal zo slecht niet is.

Waar het van afhangt is natuurlijk welke melodie je speelt. Dat eerste is gewoon een leadgeluidje met wat portamento, maar de basis is gestoeld op wat de Alpha Juno 2 deed - een hoover dus. Die tweede is een stel blokgolven (of slechts eentje met een lading unison erover), en ook weer portamento aan.

Wat in de tussentijd gebeurt kan gewoon met automation worden gedaan. In feite is het heel eenvoudig: envelopes en LFOs zijn robotjes die voor jou aan de knoppen draaien. Wie er aan draait, dat boeit de filter uiteindelijk niet; of het de envelope is, de LFO, de stepper/performer, of Ableton Live. Of jezelf.

Automation geeft je de vrijheid modulaties uit te voeren. Het is alleen een rotwerk om bijv. een snelle LFO in te tekenen, en automation werkt op de hele synth, dus niet per stem (terwijl je bij een LFO bijv. keytracking aan kunt zetten zodat 'ie sneller gaat als je een hogere noot indrukt).

Dus - ga eens tekenen, zou ik zeggen. In Live is dat ontzettend makkelijk :). Nu mag je alles zelf doen, als ik die gele modulatielijnen eens bekijk.

Wat er chaotisch is aan deze synths is mij niet zo duidelijk, vond die hectische old school Ruffneck juno met midsweep EQ lijntjes altijd een stuk onnavolgbaarder rondwriemelen dan deze brave draaiorgelmelodietjes.

Die zat gewoon met een hele dosis geestverruimende middelen aan z'n Mackie te draaien. Staat op Youtube een leuke video van die ik nu even niet kan vinden, kijkt nogal leip de camera in - maar geeft wel aan dat 'ie dus gewoon de hele track lang aan de EQ aan 't friemelen is.

edit: en kijk eens - http://video.google.nl/videoplay?docid=-1249593556044113067#

Jaaa vette video is dat. De manier waarop 'ie duister uitspreekt alleen al haha, dat is echt iemand die het GEVOEL begrijpt wat er achter een goede gabberplaat moet steken. Was echt een aha erlebnis toen ik een EQ sweep over een Alpha Juno deed.

@ sunny pedaal ik ben idd in het bezit van Reakor 5 die zat namelijk bij komplete 6 ;)

maar wat ik wil maken moet vast wel te maken zijn met Massive of Absynth of FM8 of een van de Reaktor esembles .

BTW thnx voor je link , sommige dingen zoals tremolo en vibrato stonden ook al in het boek ;)
maar ik denk als ik verder ga lezen dat ik een stuk wijzer word :P

woooow jullie : Bikkel & Yoozer heel behulpzaam ;)

ik ken de video al meer als 6 x gezien :P ik herken de 1ste seconde meteen gabber docu
daarin verteld die ook dat iedereen moet geld verdienen en als je een plaat uitbrengt met zijn logo moet het een bepaalde kwaliteit voldoen waar aandacht aan besteed zijn geweldig :P

als ie dan aan die knop draait : dit is eigenlijk nightvision zijn werk :P

bij het Label van deze man komen was altijd een stoute jongensdroom van mij ! voor Triax , die bij mij in de buurt woont :P is deze kort geleden in vervulling gegaan ;)

Ontopic : ik ga zometeen weer proberen ik ga Bikkel zijn adviezen opvolgen !

@ Yoozer , toevallig heb ik net een filmpje gezien waar tekenen de doorslag gaf tot een dikke sound , de rest van het filmpje mag er ook wezen hoe deze plaat tot stand komt maar vanaf 4:46

ik heb er een goed gevoel over ;) , snel even bikken en proberen

hartelijk bedankt voor jullie goede informatie tot nu toen !

Die zat gewoon met een hele dosis geestverruimende middelen aan z'n Mackie te draaien. Staat op Youtube een leuke video van die ik nu even niet kan vinden, kijkt nogal leip de camera in - maar geeft wel aan dat 'ie dus gewoon de hele track lang aan de EQ aan 't friemelen is.

edit: en kijk eens - http://video.google.nl/videoplay?docid=-1249593556044113067#

Ruffneck stond er juist om bekend dat hij nogal anti-drugs was, dus naar alle waarschijnlijkheid stond ie helemaal nuchter aan z'n mackie te draaien :P

Leuk filmpje.

vind unison sounds vaker snel wat phaserachtigs krijgen.
een beetje subosc, of gewoon een weinig detune van 2 oscilators , het net niet even hard zetten van 2 osc vooral als het bassounds betreft, vind ik prettiger om sounds aan te dikken. eventueel een sinusje erbij zacht op een octaaf hoger of lager .
lekkere vette basis en dan met die filters aan de gang .
ach er is zoveel mogelijk , als je begrijpt wat je doet en wat geoefend hebt.
en effecten natuurlijk ook. en weinig lfo op pitch etc etc.
op zich is veel mogelijk, als de effecten , wat dan ook , te duidelijk hoorbaar worden trekken ze meer aandacht dan goed voor de sound is, of het moet natuurlijk de bedoeling zijn, dan heb ik niks gezegd.

Back