Een vraagje over CV sequences transponeren

bikkel

Everything is on the One
Ik zat een beetje te filosoferen over het transponeren van CV sequences van mijn MC-202. Klopt het nou dat als je een sequence hebt lopen bij een synth met én een sequencer én een CV input dat je je lopende sequence transponeert door in de CV input de laagste noten in te sturen die dan vervolgens bij de sequence opgestapeld worden? Zoals je bijvoorbeeld (ik denk digitaal) kunt doen bij een SH-101 of JX-3P sequence?

Dus stel dat ik een direct CV mod (waarbij de CV direct naar het synth gedeelte gaat ipv eerst via het digitale gedeelte) zou doen bij mijn MC-202 zou ik dan mijn lopende sequence kunnen transponeren door noten te spelen op de laagste octaven die naar de CV input gestuurd worden?

Ik zat een beetje te filosoferen over het transponeren van CV sequences van mijn MC-202. Klopt het nou dat als je een sequence hebt lopen bij een synth met én een sequencer én een CV input dat je je lopende sequence transponeert door in de CV input de laagste noten in te sturen die dan vervolgens bij de sequence opgestapeld worden? Zoals je bijvoorbeeld (ik denk digitaal) kunt doen bij een SH-101 of JX-3P sequence?

Dus stel dat ik een direct CV mod (waarbij de CV direct naar het synth gedeelte gaat ipv eerst via het digitale gedeelte) zou doen bij mijn MC-202 zou ik dan mijn lopende sequence kunnen transponeren door noten te spelen op de laagste octaven die naar de CV input gestuurd worden?

Hmm, ik vind je verhaal niet heel duidelijk.
Bij de meeste synths die ik ken word de CV van het toetsenbord afgesloten op het moment dat je een jack in de CV input plugt. Om twee CV signalen te mixen heb je een (je raad het al) CV mixer nodig.

Is dit een degelijk antwoord op je vraag of snap ik hem niet? Welke synth wil je aansturen op deze manier?\

groetje,
Maarten

gewoon CV adden idd... in geval van volt/oct bijv. 0.25 volt er bij optellen en het transposed naar D#... je kan gewoon achteraf de boel samen laten komen voordat het ergens IN gaat... zo kan je ook nog portamento, vibrato en allerhande andere signalen er zo bij optellen...

Laatst gewijzigd:
Hmm, ik vind je verhaal niet heel duidelijk.
Bij de meeste synths die ik ken word de CV van het toetsenbord afgesloten op het moment dat je een jack in de CV input plugt. Om twee CV signalen te mixen heb je een (je raad het al) CV mixer nodig.

Is dit een degelijk antwoord op je vraag of snap ik hem niet? Welke synth wil je aansturen op deze manier?\

groetje,
Maarten

Nou ik zou mijn MC-202 sequence willen transponeren, nu moet je dat soort dingen allemaal met de hand sequencen. Bovendien zou dat leuk samenwerken met het transponeren wat mijn QY700 doet, dus ik varieer mijn chords live en doordat een bass note die naar de MC-202 gestuurd wordt via MIDI->CV daar in mee gaat, zou mijn MC-202 ook mee met mijn QY700 chord changes als het mogelijk is wat ik wil.

En aangezien ik hem sowieso wilde laten modden omdat de CV / Gate input standaard delay heeft doordat hij eerst via het digitale gedeelte gaat, zat ik te denken aan de manier waarop en welke mogelijkheden het allemaal zou kunnen bieden.

Zou het ingewikkeld zijn om CV te adden in plaats van een standaard mod die schakelt tussen sequencer en directe CV/Gate?

ik begreep dat bikkel dus met een keyboard (of een andere seq wellicht) het CV signaal wil adden met die van de MC...

zoiets?:
Code:
             +--------+
[KEYBOARD]-->|        |
             |CV MIXER|---> andere synth
[MC202]----->|        |
             +--------+

als de interne synth van de MC moet worden getransponeerd dan word het een ander verhaal uiteraard...
k'zie net idd dat dat de bedoeling was...

Duidelijk!

Ik ga even tekenen, misschien makkelijker ;)

Maarten -> ik ga het door een bekende reparateur laten doen, dus of het kan niet, of het wordt goed gedaan.

Komt ie dan:

attachment.php

Om het idee duidelijker te maken heb ik de 202 seq en synth gescheiden. Feitelijk komt de CV via de zelfde poort binnen, om dan te splitsen tussen direct naar synth en naar de sequencer, zodat je zonder lag kunt spelen en toch nog kunt opnemen in de sequencer. Zou dus het mooiste zijn als je sequencer CV en directe CV bij elkaar kunt optellen, maar om te voorkomen dat hij dat ook doet op het moment dat je de sequencer inspeelt (die noten geeft hij ook meteen weer door, waardoor je een verdubbeling hoort), moet er een switch op komen die het sequencer CV signaal naar de interne synth kan blokkeren.

- De externe CV outputs worden dus niet gesumd in dit scenario (zou ook wel grappig zijn op zich)

Hoe moeilijk dit is weet ik niet, maar dat is een beetje wat ik in mijn hoofd heb.

Attachments

• 202cv.png
    202cv.png
    9,8 KB · Bekeken: 104
maar om te voorkomen dat hij dat ook doet op het moment dat je de sequencer inspeelt (die noten geeft hij ook meteen weer door, waardoor je een verdubbeling hoort), moet er een switch op komen die het sequencer CV signaal naar de interne synth kan blokkeren.
een soort local off dus...

Ja precies, anders speelt hij noten op de dubbele frequentie met een beetje vertraging, leuk als effectje voor 10 seconden hooguit ;)

http://www.doepfer.de/a1922.htm

Deze Doepfer module heeft bijvoorbeeld een losse CV Transpose input, dus hier in worden ook twee CV's blijkbaar bij elkaar opgeteld.

Back