tantaal condensatoren gevaarlijk

Soundforger

Ingeburgerd
Ik ben nog maar kort lid van dit forum, dus de kans is groot dat deze vraag al een keer gesteld en beantwoord is.

Op verschillende Engelse fora heb ik gelezen dat tantaalcondensatoren kunnen doorbranden en vlamvatten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn ze gemakkelijk uit te wisselen met andere condensatoren?

Elke condensator , dus ook tantaaltjes , kunnen ik rook opgaan.
Meestal gebeurt dit door overspanning op deze.
Dus gooi nooit een hoger spanning over de condensator/elco dan dat er op staat [liever een stuk minder]

Naast het vlamvatten en doorbranden , kunnen ze ook koken ', lekken en ontploffen :)
Ik heb menig petje bovenop een elco moeten ontwijken [ en soms er ééntje van mijn voorhoofd moeten pulken...............]

tantaal

tantaal

Belangrijkste is om tantaal elco's niet verkeerd om te polen dan gaan ze vrijwel zeker binnen een paar minuten in de fik als de spannen 10V of hoger is. Overspanning is ook een probleem maar daar ben je
zelf bij.
Als ze afgaan is het wel spectaculair ;) Rook, vlammen en ongelofelijk ranzige stank!

Ik zit niet echt op vuurwerk te wachten. Ik heb ook een foto gezien waarbij door een uitgefikte tantaal de printplaat beschadigd raakte.

Wat ik uit de berichten (ook op engelstalige fora) opmaak is dat een tantaal grotere kans op vuurwerk geeft dan andere condensatoren.

Ik wil dus liever op safe spelen, maar ik hoor hier dat er geen 100% safe is.

Doorgaans is het op een aluminium elco duidelijker te zien welke polen het zijn. Vaak met een witte band voor de negatieve. Bij tantaals wordt juist vaak de positeve aangegeven met een rij + jes. Uiteraard is dit niet altijd het geval. Opletten dus.

100% safe kun je nooit garanderen. Maar als je het niet vertrouwd kun je toch sowieso aluminium gebruiken?

Dacht dat tantaals vaak gebruikt werden op plaatsen waar de ruimte te beperkt is voor elco's

In regel probeer je altijd onderdelen te vervangen door dezelfde, de ontwerper maakte zijn keuze voor een reden.

Ze vervangen door elco's zal in 99.9 % van de gevallen geen punt zijn als er genoeg ruimte is.

Alle onderdelen kunnen kunnen kortsluiten en brand veroorzaken.
Tantalen zijn niet gevaarlijker als andere onderdelen in dat opzicht.
Ze vervangen voor brandveilig redenen is onzin.

Zorg dat de zekeringen in je apparaten de juiste zijn en dat de stalen omkastingen rond smps voedingen en toestellen gesloten zijn, haal de netspanning van je apparaten als je ze niet gebruikt etc. etc.
Dat zijn je beste garanties tegen brandschade.

:mega:

tantaaltjes zijn erg mooi om in de buurt van een i.c te plaatsen.
Voor extra afvlakking of ontstoring net voor dat i.c
Het is dus maar een klein druppel dingetje , en neemt zeker als je erg veel i.c's hebt een stuk minder plaats in

maar maakt verder dus niet uit?
ik heb hier een defecte dynacord tam en weet voor de volle 100% zeker dat het een probleem met de tantalen is... de electronicaboer om de hoek verzekerde mij dat je niet zomaar tantalen kunt vervangen door elco's en het grapje ging me met het aantal tantalen in de tam een paar 100,- kosten. hier heb ik voor bedankt en de tam staat nog steeds werkloos te pronken in mn rek :(

Ze zijn wel iets duurder dan elco's, maar "erg duur" is niet waar (25-30 cent bij Dick Best) en moeilijk verkrijgbaar is al helemaal onzin. Elke elektronicazaak heeft ze. Ik zou een andere electroboer zoeken, deze probeert je overduidelijk een poot uit te draaien.

bij dynacord apparatuur kan je zonder meer de tantalen vervangen door gewone elcoo´s van dezelfde capaciteit, en een werkspanning > 50 Volt.
en idd, die elektronicaboer van jou probeert je inderdaad een poot uit te draaien, kost bij vervanging met tantalen iets van 10,- aan materiaal..

:koffie:

Back