nieuwe cassette bandjes hebben kontinu klikgeluid

renkas

Stamgast
Ik heb een net nagekeken en geservicete Tascam 112 mk2, ik had nog professionele Teac tapes en ik heb net wat nieuwe TDK D90 en TDK SA60 gekocht. Maar bijna alle nieuwe tapes hebben een soort kontinu klikgeluid (een soort synth hihat).

Wat is er aan de hand? Waarom hebben oude lege bandjes dat niet? Worden ze ergens bij de douane door een röntgen gehaald? Ik vind het heel vreemd.

Heeft iemand een soortgelijk geluid geconstateerd?

zal het dan niet eerder misschien aan de machine zelf liggen?

Wat kan ontstaan is statische lading door de plastic wieltjes die ronddraaien, is dit wat je soms hoort?

bandjes.bmp

Hee, wat leuk....hier ook een 112 mkII. Mooie machine, ook al heb ik er nog niet veel mee gedaan. Komt nog wel! Met dat klikgeluid kan ik je helaas niet helpen want daar heb ik tot nog toe geen last van gehad.

Waar ik benieuwd naar ben, waar heb je hem laten servicen? Voor het geval dat....de mijne heeft bijna geen uren gemaakt maar je weet nooit :)

Ik heb een net nagekeken en geservicete Tascam 112 mk2, ik had nog professionele Teac tapes en ik heb net wat nieuwe TDK D90 en TDK SA60 gekocht. Maar bijna alle nieuwe tapes hebben een soort kontinu klikgeluid (een soort synth hihat).

Wat is er aan de hand? Waarom hebben oude lege bandjes dat niet? Worden ze ergens bij de douane door een röntgen gehaald? Ik vind het heel vreemd.

Heeft iemand een soortgelijk geluid geconstateerd?

ze worden idd bij de douane door de rontgen gehaald.
misschin dat het dat is....

:mega:

iets in de calibrering van de cassettes of tewel niet goed op de bandsoort afgeregeld ??
denk echter toch dat het aan de machine zelf ligt hoor.
doet hij het nu, ook nog normaal op de andere cassettes,
en zijn de tdk's nieuw of " oud nieuw ?

mij is eigenlijk onduidelijk of je bedoeld een mechanisch geluid of audio op het bandje zelf.

Ligt aan je machine. Waarschijnlijk loopt je aandrukrol (dat rubberen wieltje naast de koppen) niet helemaal in sync met de motor. Statische lading en rontgenstraling kun je wel helemaal vergeten.

zijn er überhaupt nog andere cassettebandjes nieuw te krijgen dan de TDK SA90 (en normal)? Of is dat ook allemaal new old stock, als ik de verpakking van zo een SA90 bandje openmaak ruikt het naar een soort obscure mix van chemicaliën en gefermenteerde kaas.

Vorig jaar had ik nog een lading Cro2 merkloze bandjes gekocht bij Thoman of was het musicstore die waren supergoed, maar die hebben ze niet meer helaas.

Ehhh, even off-topic. Waar koop je dan nog TDK's. Ik wil wel eens weten waar je die nog verkrijgen kan.
Voor mijn Tascam 112 MKII
En voor mijn Sony TC-K808ES....

Mediamarkt heeft nog normal tapes en als je even zoekt zijn die SA90s ook nog wel te vinden, zeker via internet winkels

zo.... 83 was een goed jaar, fijn boeket, milde afdronk, niet teveelzuren aan de rand en een tikkeltje mestgeur

Smackos houd wel van een nacho of twee, allicht was de wens de moeder van de gedachte ;)

Hoor je het in de opname of in de machine? Want bij een tik geluid zou ik ook eerder denken aan iets mechanisch. Maar cassettes zijn ook mechanisch :) Ik heb hier bijvoorbeeld wat dozen met kleine tapes (5") voor op mijn bandrecorder, maar die tape is zo dun en in combinatie met de verkeerde tension klinkt het soms als het plukken van een elastiek.

Waar koop je dan nog TDK's

Conrad.nl. TDK SA90, D90, D60. Als je op "tdk cassettes" zoekt (zonder aanhalingstekens) zitten ze bij de laatste resultaten. De site is volstrekt waardeloos als je een compacte bruikbare URL wilt, dus dit is de snelste manier om ze te vinden.

Ik heb nog meer tests gedaan, en ik denk inderdaad dat het aan de machine ligt.
Bij sommige bandjes hoor ik het niet (vooral bij oude Basf bandjes). Maar ik hoor het wel bijna bij alle andere bandjes. Ik kon het getik trouwens ook niet meer op mijn ghettoblaster horen. Er is ook bij alle bandjes een heel licht mechanisch getik, die volgens mij overeenkomt met het audio getik.
Ik heb mijn 112 via marktplaats gekocht. De vorige eigenaar had hem laten nakijken bij "Tube Audio" in Kapelle op den Bos. Maar dat was al in 2007 dus ik heb geen garantie meer, of wat dan ook.

hoort 112 trouwens ook mechanisch helemaal geluidsloos te zijn? (zover het kan)

Ja, als hij helemaal in orde is (zoals de mijne, mazzel :P) dan is hij volledig stil. Bij het schakelen (FF, Rewind, Pauze, Stop, Play etc.) natuurlijk niet wegens het mechanisch schakelen, maar bij het spelen wel.
Maar dat zou voor het geluid over de outputs niets uit moeten maken als het anders was.

Back