Hoe een AD/DA-converter aansluiten via AES/EBU op de nieuwe Imac i7

Tom Thomas

Oude club klinkt nog steeds het best
Hey jongens,

Na 3 jaar niets meer gedaan te hebben ga ik binnenkort weer beginnen.
Ik ga echter mijn pc met Cubase vervangen voor een IMac i7 met Logic.
Nu heb ik echter een Lavry Blue AD/DA converter die ik in mn pc via een Lynx geluidskaart (PCI) had aangesloten.
In de IMac zit echter geen PCI-slot dus dat moet ik anders doen.
Weet iemand hoe ik dit kan doen?
En is de geluidskaart van de IMac voldoende om het digitale signaal goed door te sluizen van en naar mijn Lavry?

Mijn dank zal eeuwig zijn ;)

Gr. Tom

De iMac heeft toslink s/pdif ins en outs. Daar zou de Lavry (via een converter-dingetje) op aan te sluiten moeten zijn, ik zag tenminste dat die s/pdif compatible is. Of de kwaliteit goed genoeg is kun je alleen zelf beoordelen. Het blijft natuurlijk in het digitale domein, dus het is meer of de latency en eventuele clock-jitter je kunnen bekoren of niet. Ik denk ook dat die toslink alleen stereo is, dus als je een Lavry hebt van meer kanalen is het sowieso geen optie.

Als je alle controle wil hebben zou ik iets met firewire kopen.

Hallo etaoin,

Bedankt voor je reactie.

Mijn Lavry heeft 2 AD en 2 DA dus twee mono-kanalen in en twee uit via Spdif zou prima zijn als dat kan.
Je hebt het over Latency en clock-jitter. Is die Latency met die tegenwoordige snelle Mac's niet nihil te noemen?
Drie jaar geleden op pc met Cubase had ik er met de Lynx B-two combinatie al geen last meer van.
Er zit ook een clock op de Lavry die ik eventueel zou kunnen gebruiken.

Gr. Tom

Hallo Paul,

Kan ik zo'n converter gewoon in een muziek/audiowinkel halen of is dit te specifiek en moet ik gaan speuren?

Gr. Tom

kan die lavry het niet gewoon? lijkt mij wel. je zal een optisch kabeltje nodig hebben, die hebben ze in de betere mac zaak wel.

Volgens mij gaat het in een aantal stappen;
1) weet ik niet geheel zeker hoe dat zit op de iMac, maar volgens mij is dat mini toslink. Dan wil je eerst naar toslink SPDIF. Daar zijn standaard adaptertjes of conversiekabeltjes voor te krijgen.
2) is de stap SPDIF optical naar coax. Daarvoor zijn kastjes in de handel.
Even om een indruk te krijgen: http://www.monoprice.com/products/p...=10423&cs_id=1042302&p_id=2948&seq=1&format=2
3) is afhankelijk van je Lavry; als deze alleen (officieel) AES pakt op een XLR plug, kan je een conversieplugje rca (tulp) naar XLR kopen. SPDIF wordt in 99% van de gevallen prima herkend als AES (het voltage is wat anders en er missen wat 'pro' bitjes die je voor afspelen niet nodig hebt).

Wat betreft latency ligt er zelf nogal aan wat je acceptabel vindt. Echt low latency wordt het (denk ik) niet, maar het zal wel acceptabel zijn. Ligt ook een beetje aan de hoeveelheid (zware) plugs die je wilt gaan draaien.
Jitter hoef je je eigenlijk geen zorgen om te maken, als je de theorie van Dan Lavry zelf aanneemt. Komt erop neer dat door slimme technische oplossing (interne SRC stage, dacht ik me te herinneren) de jitter uit eerdere stages wordt weggenomen.
Met SPDIF heb je overigens niet de mogelijkheid om een externe clock te gebruiken. Doe je dat wel, dan krijg je gegarandeerd glitches.

Om even heel kort door de bocht te gaan: is het eigenlijk niet handiger om je Lavry Blue in te ruilen voor een Lavry Black DA-11 met USB input? Scheelt een hele berg geklungel met kabels, op de kwaliteit hoef je dan weinig in te leveren en ik denk dat je kwa waarde ook wel aardig in dezelfde buurt zit?

Laatst gewijzigd:
Back