Even wat vraagjes voordat ik slechte monitors koop

A3Beats

Nieuwkomer
Hey,
mijn naam is Adriaan, en dit is mijn eerste post.
Ik gebruik momenteel headphones voor t maken van muziek, maar was op zoek naar wat advies over monitor speakers.
Ik zag laatst de Akai RPM3 speakerset voor 99Euro. Erg goedkoop, maar is het niet wel erg opvallend goedkoop?
Deze speakers hadden een 'ingebouwde audio interface' hierdoor kon je dan met USB je geluid ontvangen(dit kan ook met RCA kabels, geloof ik)
Dus, Als ik de speakers met usb aansluit op mn PC, betekent dit 'ingebouwde audio interface' dan dat ik geen externe audio interface zoals de M-Audio Fast Track MkII, die ik aan het overwegen was, nodig heb? of is de interface in de speakers hier te slecht voor?

Alvast bedankt!

PS: ik heb verder geen mixer etc, ik doe het momenteel alleen nog maar met een pc en een Midi-Keyboard.(wel van plan dit uit te breiden, maar heb nog geen inkomen, alleen zakgeld:erm:)

gebruik de zoekfunctie, je kunt hier heel veel informatie vinden over monitoren en geluidskaarten. en 99 euro voor monitoren plus geluidskaart is wel heel erg optimistisch. ik zou haast zeggen koop die rommel, iedereen doet miskopen in het begin van zn producers carriere en als je dat kunt doen voor 99 euro dan ben je spekkoper, maar even serieuzer, gebruik de zoekfunctie en lees eerst heel veel dat is namelijk gratis.

Ik adviseer als monitorsetje de tannoy Reveal.
Goedkoop en als beginnerset zeer bruikbaar. (300)
Ik heb nu een maand of 6 die dingen staan en ben er zeer tevreden mee.

Samen met een EMU geluidskaartje (tweede hands 50,-) kan je er gewoon leuk mee klooien zonder dat het onwijs bveel gedl kost.

Als je op een zeker moment het toch allemaal niets vind dan ben je max 350,- kwijt moet je maar denken.

Het setje dat jij noemt zou ik mooi laten waar het is, want dat is gewoon 100,- over de balk smijten

Paul

Hey,
mijn naam is Adriaan, en dit is mijn eerste post.
Ik gebruik momenteel headphones voor t maken van muziek, maar was op zoek naar wat advies over monitor speakers.
Ik zag laatst de Akai RPM3 speakerset voor 99Euro. Erg goedkoop, maar is het niet wel erg opvallend goedkoop?
Deze speakers hadden een 'ingebouwde audio interface' hierdoor kon je dan met USB je geluid ontvangen(dit kan ook met RCA kabels, geloof ik)
Dus, Als ik de speakers met usb aansluit op mn PC, betekent dit 'ingebouwde audio interface' dan dat ik geen externe audio interface zoals de M-Audio Fast Track MkII, die ik aan het overwegen was, nodig heb? of is de interface in de speakers hier te slecht voor?

Alvast bedankt!

PS: ik heb verder geen mixer etc, ik doe het momenteel alleen nog maar met een pc en een Midi-Keyboard.(wel van plan dit uit te breiden, maar heb nog geen inkomen, alleen zakgeld:erm:)
Welkom op het Synthforum.
Voor die 100 euro ga je geen kwaliteits winst halen op je koptelefoon. Dus hou het voorlopig bij je koptelefoon, maar zorg er wel voor dat je niet het geluid te hard zet, je hebt maar 1 set oren en die zijn verbazend snel permanent beschadigd.

Ook ben ik van mening dat er bar weinig kwaliteits winst te halen is met geluidskaarten. 150 euro voor stereo in en uit is meeeer dan genoeg.

Een mixer heb je alleen nodig als je geluidskaart niet genoeg ingangen heeft om al je hardware te horen.

Wat je imo het beste kan doen is een midi keyboard kopen met wat knoppen en/of schuiven zodat je je vst“s kan aansturen.

Persoonlijk vind ik het wel leuk om iets zonder koptelefoon te horen en bv een setje tweedehands alesis mk1 520s moet je toch rond de 100-150 kunnen vinden (al dan niet met USB, bij bax 220 voor usb versie nieuw, lijkt me ook geen slechte koop). Zal wel niet beter zijn dan een goeie koptelefoon maar nu ook geen complete rommel en beter dan standaard computer speakertjes . Joris

Zoek een knap setje Philips mfb541 of mfb544. Heb je gelijk actieve speakers.
De 541's zijn regelmatig geserviced en wel voor 100 euro op Marktplaats te vinden.
Daar kan -in die prijsklasse- imho geen nieuw setje monitorspeakers tegenop.

vooraanzicht.jpg

Zoek een knap setje Philips mfb541 of mfb544. Heb je gelijk actieve speakers.
De 541's zijn regelmatig geserviced en wel voor 100 euro op Marktplaats te vinden.
Daar kan -in die prijsklasse- imho geen nieuw setje monitorspeakers tegenop.

vooraanzicht.jpg

Ik heb ze als kind gehad deze monitors ... heerlijk geluid en als je ze hard zette kwam er licht uit :D

Dat licht heb ik overigens niet vaak gezien =( :P

100,- voor 2 speakers is wel erg goedkoop.. daar kan je niet veel van verwachten lijkt me. Ik heb ook een keer Roland 'monitors' van rond die prijs gekocht.. Zagen er cool uit, maar gaven bijvoorbeeld de bas waardeloos weer, daar had ik niks aan. Ik vind de term monitor wel een beetje misleidend eigenlijk voor die goedkope dingen, het zijn meer powered computerspeakertjes..

Doe wat research en lees reviews van gebruikers op verschillende websites. Als ik nu goedkope monitors zou moeten kopen zou ik naar de Yamaha HS50m gaan kijken. Die zijn 155,-/stuk en daar hoor ik veel postieve verhalen over.

Dat is dan een goedkope keuze.. de reden dat ik ze niet koop is dan weer omdat ik denk dat enigzins goede monitoren pas rond de 500,-/stuk beginnen.. dan begint het serieuze werk.. Maar goed, das erg veel geld en zodoende heb ik maar een goede hoofdtelefoon gekocht voor mijn hobbyisten gepriegel..

Maar goed, je kan beter dus even doorsparen, dan heb je iets waar je tenminste wat aan hebt...

is dan weer omdat ik denk dat enigzins goede monitoren pas rond de 500,-/stuk beginnen.. dan begint het serieuze werk.. Maar goed, das erg veel geld en zodoende heb ik maar een goede hoofdtelefoon gekocht voor mijn hobbyisten gepriegel..

Maar goed, je kan beter dus even doorsparen, dan heb je iets waar je tenminste wat aan hebt...

Ik ben er hier maar ten dele mee eens. Ik had indertijd in principe budget voor ergen tussen de 5 en 600,- . Na vergelijking door luisteren heb ik toen toch gekozen voor de Tannoy Reveal van 300,-. Ik denk dat deze set een zeer goede kwalitiets/prijs verhouding heeft en dat ze de concurentie aankunnen met setjes tot pakweg 600/700 euro.

Ik denk wel eens dat deze monitors te snel worden vergeten. Misschien geen "sexy" merk. Tikje ouderwetse naam misschien. Ik kom ze ook weinig tegen bij de muziekwinkels. Ten ontrechte denk ik . (en ik heb geen aandelen Tannoy hoor ;))

Paul

Bedenk wel even wat je er precies mee wilt. Voor 100 euro kun je ook andere leuke dingen kopen (leuke synths, drumcomputers, geluidskaarten, etc). Ik heb jaren met een ouwe pioneer versterker met 2 goedkope JBL speakertjes gewerkt. De versterker kwam van een oom, de speakers een zware-overjarige-van-de-doos-gevallen aanbieding.
Ofwel, als je niet al teveel geld hebt, zorg dan voor een echt goedkope oplossing (2e hands, familie etc), en geef je geld pas uit als je weet wat je wilt en daar voldoende cash voor hebt.

Bedankt! Ik was inderdaad ook op zoek naar een synth, geluidskaart(dacht aan M-audio Fast Track MkII) en waarschijnlijk word mijn eerste aankoop een Akai MPD26(Midi drumpads)
Misschien dat ik toch eerst bij mn headphones blijf, en dan meer voor dit soort apparatuur sparen.
Nogmaals Bedankt!

Maar alle gekheid op een stokje, die Philips MFB 541 is echt super, maar de MFB544 (150 euro set) klinkt zoveel beter dan al alles wat ik tot nu toe heb gehoord onder de 1000euro.
Maar ze zijn niet stoer.

100,- voor 2 speakers is wel erg goedkoop.. daar kan je niet veel van verwachten lijkt me. Ik heb ook een keer Roland 'monitors' van rond die prijs gekocht.. Zagen er cool uit, maar gaven bijvoorbeeld de bas waardeloos weer, daar had ik niks aan. Ik vind de term monitor wel een beetje misleidend eigenlijk voor die goedkope dingen, het zijn meer powered computerspeakertjes..

Doe wat research en lees reviews van gebruikers op verschillende websites. Als ik nu goedkope monitors zou moeten kopen zou ik naar de Yamaha HS50m gaan kijken. Die zijn 155,-/stuk en daar hoor ik veel postieve verhalen over.

Dat is dan een goedkope keuze.. de reden dat ik ze niet koop is dan weer omdat ik denk dat enigzins goede monitoren pas rond de 500,-/stuk beginnen.. dan begint het serieuze werk.. Maar goed, das erg veel geld en zodoende heb ik maar een goede hoofdtelefoon gekocht voor mijn hobbyisten gepriegel..

Jij hebt de mfb 544's duidelijk nooit gehoord. die maken echt gehakt van alle speakers die je daar noemt. Ze behoren tot de betere monitoren die ik ken.

de MFB544 (150 euro set) klinkt zoveel beter dan al alles wat ik tot nu toe heb gehoord onder de 1000euro.

Zeker. Als je echt wat beters wil zit je snel aan 1000 per stuk (nieuw).

Back