Hulp bij potmeters

kdgh

Stamgast
Dag SF peoples,

Ben zelf een beetje op onderzoek over elektronica en dergelijke, maar ik snap het verhaal betreft de potmeters niet echt. Wat is bijvoorbeeld de functie van elke pin die aan potmeter zit en hoe weet je wat je waar moet wiren?

Eigenlijk dezelfde vraag voor (jack) sockets.

Hoop dat iemand het geduld heeft om dit verhaal duidelijk te maken. Desnoods een paar links waarmee ik verder kan komen met het begrijpen van dit soort taferelen.

Cheers,
kdgh

Ja die heb ik al helemaal doorgelezen. Werd er wel iets wijzer van, maar het werd me niet echt duidelijk wanneer iets aan de terminal 1, 2 of 3 gesoldeerd moet worden. Waar die keuzes op gebaseerd zijn e.d.

Lijkt me toch niet zo lastig.. Je sluit aan hoe je denkt dat het goed is, met krokodillendraadjes, en als het niet goed is doe je het anders..
Het middelste pootje is meestal de "uitgang" van de pot. Bij b.v. een volume knop verbind je dan één van de andere pootjes aan het signaal en de andere verbind je met aarde/0v. Als ze verkeerd om zitten werkt je volumeknop verkeerd om

[EDIT] Vind de uitleg op die site erg goed.

Als je het plaatje van de potmeter bekijkt (schematisch icoon), zie je dat het middelste een pijl is. Deze is dus de loper die over een weerstand heen glijdt en zal van waarde wisselen afhankelijk van de stand.

Vergelijk het met een lineaal. Deze is bijvoorbeeld 30 cm lang tussen de uiteinden. Als je met je vinger halverwege wijst, is de afstand ten opzichte van een van beide uiteinden en je vinger een waarde.

Als je het plaatje van de potmeter bekijkt (schematisch icoon), zie je dat het middelste een pijl is. Deze is dus de loper die over een weerstand heen glijdt en zal van waarde wisselen afhankelijk van de stand.

Vergelijk het met een lineaal. Deze is bijvoorbeeld 30 cm lang tussen de uiteinden. Als je met je vinger halverwege wijst, is de afstand ten opzichte van een van beide uiteinden en je vinger een waarde.

Goede uitleg zeg. Daar was ik nooit op gekomen..

Dit is inderdaad al iets meer te begrijpen :-)!
Hartelijk dank alvast. Ga proberen iets beter google werk te verrichten voortaan.

Back