Korg ESX: Mn eerste plussen en minnen

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Ik heb sinds een paar dagen een Korg ESX in huis.. Ik heb hem voornamelijk gekocht omdat ik zo veel positieve geluiden over hoor. Op zich is Ableton voor mij min of meer perfect.. Maar een hardware bakje leek me wel weer leuk. Ik heb in het verleden de RM1x en RS7000 gehad dus ik verwachtte min of meer dezelfde mogelijkheden...

Ik heb de handleiding nog niet doorgenomen maar een paar dingen irriteren me al :-)

+ build quality: hij is echt heel stevig gebouwd
+ formaat: mooi compact itt een RS7000

- bij part selecteren hoor ik steeds ff het part spelen
- geen quantize functie na recorden???
- eq per part is een effect.. je kan dus niet even eq'en voor hij door de effecten gaat
- geen master fx (compressor) of master eq
- je kan samples niet vanuit mapjes importeren vanaf je card. Alleen vanuit de root
- max 8 letters voor filenaam.. ouderwets en vrij kort
- bij importeren van samples zie ik de namen niet van de sample parts die al gevuld zijn (enkel een sterretje). Dus onhandig als ik samples wil vervangen

Poeh.. het is dus ff wennen :-(
Verwacht ik er nu teveel van ofzo? Sommige functies lijken me toch vrij standaard?

Ik heb ook een ESX gehad en beviel mij totaal niet, ik zou eerder een mpc of iets vergelijkbaars aanraden. De meest basic functies qua samplen mist dat ding gewoon.

Ah, ik heb de ESX maar gekocht voor 'er bij', naast Ableton..

Het verschil is denk ik dat de RS7000 en de MPC's meer sample workstations zijn.. dus uitgebreide samplers en sequencers..

De ESX is meer een simpele drumcomputer met sample mogelijkheid..

zoek de video's van forumlid Harlem Nights maar eens op 8)

zoek de video's van forumlid Harlem Nights maar eens op 8)

Ja die ken ik... no disrespect hoor.. maar hij maakt drumpatterns met oldschool drumsamples.. geen tracks toch?
Hij heeft wel smaak.. ik hoorde T La Rocks 'its yours' voorbij komen :-)

Ah.. ik ga de handleiding maar eens doornemen.. en ik post mn bevindingen nog wel..

Ik wilde gewoon laten weten dat ik dacht dat hij vrij beperkt was voordat ik hem kocht... Nu ik hem heb lijkt dat ook bevestigd te worden.

Dit is btw een goed videotje.. klinkt erg lekker:

Oh, en de videos van forumlid Sarrova-Q.. Hij gebruikt naast een ESX ook een EMX.. klinkt erg vet...

Laatst gewijzigd:
edan maar achter een scherm toch ?

Ja is zo.. ik ken niks beters en flexibelers als Ableton.. Absoluut geniale software....

Maar ik zit als webdesigner al de hele dag achter een scherm.. dus een hardware pruts bakje is ook wel eens leuk..

ah.. ik heb dit al voor Ableton.. stukje compacter :-)

Hij is ook beperkt maar dat is juist ook zn kracht... er is ook een editor voor, en je moet bedenken dat het natuurlijk ook al best een oud apparaat is. ondanks dat ze er nu een sd reader in hebben zitten.
Dat van die sterretjes ben ik echter nog niet tegen gekomen... En je kan het voor beluisteren omzijlen door die op een andere output te zetten als de master, als ik het goed heb.
En klopt het is geen mpc,, maar met resampelen kan je een heel eind komen.

- bij part selecteren hoor ik steeds ff het part spelen
- geen quantize functie na recorden???
- eq per part is een effect.. je kan dus niet even eq'en voor hij door de effecten gaat
- geen master fx (compressor) of master eq
- je kan samples niet vanuit mapjes importeren vanaf je card. Alleen vanuit de root
- max 8 letters voor filenaam.. ouderwets en vrij kort
- bij importeren van samples zie ik de namen niet van de sample parts die al gevuld zijn (enkel een sterretje). Dus onhandig als ik samples wil vervangen
Ik gebruik hem idd alleen voor drums en als sequencer voor basslines, juist als je van pc scherm en menus weg wil vind ik hem ideaal.. Paar tips:
- vervang de buizen voor een paar goede (JJ nog iets, zie eerder op SF), kost weinig, klinkt meer
- gebruik gratis ESXwavorganizer programma voor importeren / overzetten en op volgorde zetten van samples, naamgeven etc
- normaliseer alle samples op playlevel +12dB, dit kan ook en bloc in dat prgramma, gebruik daarna in je patterns volume om clipping te voorkomen

Mbt je minpuntjes:
- shift + part = selecteren zonder sound
- eq kan dmv filter, in HP/BP etc met de resonance kun je meestal alles wat nodig is
- Master eq / compr kun je beter op pc doen. De compressie op de ESX is sowieso matig

@ rasz

Oud apparaat? :-)

Ik vind sp1200's of MPC60's oude apparaten... Ah, ik ben zelf ook al een oud apparaat :-)

Dat die ESX zo simpel/beperkt is is echt een design keuze van Korg. De RM1x en RS7000 zijn veeeeel geavanceerder bijvoorbeeld.. Daar kan ik bijvoorbeeld overzichtelijk per note mn gatetime, velocity en positie zien en veranderen..
Dat dat eigenlijk niet op de ESX zit is echt raar.. je kan niet even een note vooruit of terugduwen in tijd..

@ Harlem Nights

Thanx voor de tips.. Ik heb wat meer filmpjes van je gecheckt.. je maakt niet alleen maar drumpatterns met oude drumssampleds :-) Wel lekkere muziekjes met retro sound..

PS:
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds de manual niet heb gelezen :engel:
Nog geen tijd en zin in gehad..Komt nog wel..

Nou.. de ESX maar de deur uit gedaan..

bepaalde dingen rirriteerden me gewoon.. Zoals de indeling in zn geheugen voor stereo en mono samples.. Waar is dat goed voor? Buiten geheugenbesparing kan ik niks anders bedenken.. Dus als je stereo sample slots dus vol zijn moet je hem verder maar volstoppen met mono samples..

haha super grappig. ik heb net weer een emx in huis, die mijn drums in live bestuurd :D was even werk maar wel erg vet.

Weet er misschien hoe het werkt om outputs te balanceren van nieuwe tubes?

Onderstaand heb ik geprobeerd.
Alleen krijg ik als test Ajst(L) 0999
En krijg dit niet aangepast.

EMX-1/ESX-1 Tube Calibration
1.Connect the stereo plug of the cable (see fig.) to PHONES and the monaural plug to
INPUT.
2. While pressing ERACE and STEP EDIT, turn the power on. “Valv Wup” is
indicated as stand-by for pre-heating, and also the waiting time is indicated.
Set up the volume knob and switches as follows:
MASTER VOLUME : MAX
TUBE GAIN : MIN
AUDIO IN LEVEL : MAX
MIC/LINE : MIC
3. “Ajst (L)” and a 4 digits figure are indicated in the LCD. If the value is leas than
0010, the test is O.K.. Press the 16 knob at the right bottom. If the value is over it, it is
required to adjust the valve. Adjust the variable resistors which correspond to the
channels referring to the photo below.
4. As well as “Ajst(L)”, “Ajst (R)” and a 4 digits figure are indicated in the LCD.
If the value is leas than 0010, the test is O.K.. Press the 16 knob at the right bottom. If
the value is over it, it is required to adjust the valve. Adjust the variable resistors
which correspond to the channels referring to the photo above.
5. Once the balance of L/R is automatically adjusted, “ValvGMax GainMx” is
indicated in the LCD. Turn the TUBE GAIN knob to MAX, and press the 16 knob.
6. Check the L/R balance of TUBE GAIN MAX, and return to the normal mode.[/img]

Back