cher geluid (vocoder) microkorg??

michielhemmer

Stamgast
ik heb een microkorg gekocht en ben zeer tevreden over dit vette bakje!!
maar mijn vraag is kan ik er ook het geluid van "i believe" van cher of "madonna" uit halen met de vocoder

zoja hoe doe je dat ??????? tot nu toe heb ik alleen robotachtige geluiden eruit gehaald maar wil graag heel subtiel met de vocoder en zang aan het werk!! zoiets als "poor leno"

moet je ook altijd mee spelen met de zang als je vocoder geluiden wilt gebruiken???
is er ook een andere oplossing???

wie het weet reageer ff of mail mij thanks alvast!!!!!!!

Van Cher weet ik dat het uit een Digitech Talker komt getriggerd door een Nord Lead.

De producers van "Believe" hebben peentjes gezweet op het moment dat ze het aan de diva zelf lieten horen, maar gelukkig was ze in haar nopjes ipv over de zeik omdat haar zangkwaliteiten "aangetast zouden zijn" :D

Lees hier het volledige verhaal van de producers Mark Taylor en Brian Rawling.

Wat betreft de Micro Korg; neem even de tijd de handleiding te lezen en er wat mee te spelen.

Origineel geplaatst door The Q
Van Cher weet ik dat het uit een Digitech Talker komt getriggerd door een Nord Lead.

De producers van "Believe" hebben peentjes gezweet op het moment dat ze het aan de diva zelf lieten horen, maar gelukkig was ze in haar nopjes ipv over de zeik omdat haar zangkwaliteiten "aangetast zouden zijn" :D

Lees hier het volledige verhaal van de producers Mark Taylor en Brian Rawling.

Wat betreft de Micro Korg; neem even de tijd de handleiding te lezen en er wat mee te spelen.

ohja dat interview..vette onzin dus he...tis gewoon antares autotune...... luister hier ook maar es naar bv:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=14513&highlight=autotune

Origineel geplaatst door olafmol
ohja dat interview..vette onzin dus he...tis gewoon antares autotune...... luister hier ook maar es naar bv:
linkje

Okee, omdat een forumlid het op een andere manier min of meer hetzelfde resultaat voor elkaar krijgt is dat SOS stuk volledig uit de duim gezogen?

Naja, dan geloof je het toch niet... :confused:

Okee, omdat een forumlid het op een andere manier min of meer hetzelfde resultaat voor elkaar krijgt is dat SOS stuk volledig uit de duim gezogen?

Naja, dan geloof je het toch niet... :confused:

niet alleen dat..het interview is al redelijk oud en toen is al gelijk die discussie ontstaan... de meeste mensen vermoeden dat de beste meneer een beetje interessant heeft gedaan, en natuurlijk ook heeft geprobeerd om het truukje beetje "geheim" te houden in het betreffende interview.... als je allemaal leest wat aphex twin beweert in mekaar te hebben geknutseld, die verfde z'n korg's en roland's soms in een ander kleurtje en plakte er van alles aan en op en riep dan dat ie alleen maar met custom-made synths werkte..... dat idee zeg maar ;)

Het lijkt me een beetje overdone om zo te doen in een muzikantenblad, de meeste zijn ook niet gek. (denk ik 8) )

Zelf heb ik zo vaak dat ik met dingen loop te klooien om een bepaald geluid te krijgen terwijl er een (veel) eenvoudigere manier is. Vaak vloeit dit ook voort uit het feit dat je niet altijd wil gebruiken wat "iedereen" al heeft.

Dat er meer wegen naar Rome leiden lijkt me geen reden om een andere werkwijze direkt af te schieten als onwaar/onwaarschijnlijk/interessantdoenerij. Misschien komt het op jou over als omslachtig en niet logisch, het kan voor deze producers gewoon hun werkwijze zijn.

Het zou me ook niet verbazen als je het "Cher"effect met een beetje moeite ook uit een MK krijgt.

Origineel geplaatst door olafmol
als je allemaal leest wat aphex twin beweert in mekaar te hebben geknutseld, die verfde z'n korg's en roland's soms in een ander kleurtje en plakte er van alles aan en op en riep dan dat ie alleen maar met custom-made synths werkte..... dat idee zeg maar ;)

Maar dan heeft ie z'n [bestaande] synths toch 'ge-custom-made'?! Dat iedereen dan denkt dat ie HEEL 't apparaat zelf heeft gebouwd, kan hij ook nix aan doen.. ;) :D

Maar wat de vocoder v/d KORG betreft: ik denk dat 't moeilijk(er) wordt om zo'n Cher-fx te maken, maar ZO goed ken ik 't beestje ook weer niet (heb wel een MS2000r gehad, dus..)
i.p.v. 'mee te spelen' via 't keyboard kan je de toonhoogte ook (soms!) veranderen door de filterknop te gebruiken.

Goed, 't zal uiteraard niet het apparaat van Cher geweest zijn, maar het lukt ook uitstekend met een Varios :)

groet

Tom

Heb je het haar zelf gevraagd ?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Heb je het haar zelf gevraagd ?

Ja zeker :gaap:

neem eens de moeite een posting te lezen en niet half te quoten

Ik heb op TV eens een interview met die producer gezien, en daar zei hij dat hij gewoon wat aan het kloten was met plugins en toen opeens dat effect kreeg. Je zag hem met iets spelen wat toch wel verdomd veel op die Antares autotune plugin leek. En inderdaad, als je die extreem instelt (meteen ingrijpen, alleen 100% zuivere tonen) krijg je precies dat gekke oversla effect.

Maar ehm... Vond het toen het nummer net uit was te gek klinken, maar ik denk dat er nu een pause van ongeveer 10 jaar nodig is voordat het weer "mag". Jemig wat is dat effect misbruikt zeg :r

aarghh...iedereen die beweert dat dat cher effect met een vocoder tot stand is gekomen heeft nog nooit een vocoder gehoord! de stem is de modulator, en juist het hele cher effect is dat het moduleren tot een minimum is platgeslagen....autotune all the way.... moet zeggen dat ik de talker nog nooit in levende lijfe heb gehoord maar wat ik ervan weet probeert ie een talkbox na te doen, wat alweer een heel ander effect is.....maargoed, mocht er een pitch-corrector inzitten ala autotune dan kan ik me idd wel voorstellen dat ie misschien de talker heeft gebruikt..... zo goed? ;)

Trouwens, als het inderdaad de autotune was zou dat wel gelijk een goede verklaring zijn voor waarom de mevrouw met een paar missende ribben het effect nooit had wanneer ze 'live' zong. Immers was er toen geloof ik nog geen hardware versie van die autotune. Met een beetje lef zou je het met een Digitech talker en Nord toch gewoon live kunnen doen nietwaar? Maar met een VST plugin wordt het technisch een wat lastig verhaal inderdaad...

Als het een vocoder was geweest had je wel zo'n intergalactic effect gehoort.

Autotune all the way :)

Origineel geplaatst door STicKX
Als het een vocoder was geweest had je wel zo'n intergalactic effect gehoort.

Autotune all the way :)

ik leef nog steeds in de illusie dan het intro van intergalactic puur met een superkorte delay met hoge feedback is gedaan....ook al heeft iemand anders dat al eens ontkracht ;)

Volgens mij zijn dit soort discussies precies wat die producer in gedachte had door allerlei tegenstrijdige info de wereld in te helpen :) Het zou me niets verbazen als zowel Antares als Digitech een flinke marketingbijdrage hebben gedaan...

Het was inderdaad Antares Autotune (dat hoor je zo maar ja......)

Voor de non believers, er was inderdaad eens een keer een tvprogramma (2-3 jaar terug) waarin ze de droge stem (vocal track van I believe unprocessed) van cher door een autotune plug trokken (zag je ook) en tadaaa, daar had je die kut glidestem ...............

Autotune is voor mensen die niet zuiver kunnen zingen, vocoding is even wel wat anders.

Verbazend hoeveel mensen het schijnbaar beter weten dan de producers in kwestie zonder ooit een Digitech Talker te hebben aangeraakt.

Back