afmixprobleem: synths "blazen" vermoeiend

Nicolas 2000

It's a household name
Hopelijk kan ik wat specifieke tips krijgen voor een specifieke vragenreeks.

Ik ken de algemene mixtips (ruimte maken door panning en frequenties te onderdrukken per instrument die niet relevant zijn voor de essentie ervan, opletten met oversturen). Maar ik vecht met een probleem dat ik ook al heb als ik nog maar 1 spoor gebruik:

vaak "blaast" een synthesizer vermoeiend. Er zit op bepaalde frequenties een vermoeiende "druk" in het geluid. bv een minikorg lead die niet gewoon een simpele brave "piep" is, maar waar ook een drukkende WOOEEEE door te horen is.

Hoe krijg je dit best weg zodat je nummers niet vermoeiend zijn om naar te luisteren?

1)Opletten met welke frequenties je uit je effectdoos (reverb/delay) laat komen kan helpen. Ik stuur de effectdoos naar een mixerspoor, dus ik heb wel wat EQ beschikbaar daarop. Iemand daarvoor concrete tips hoe ik een EQ op de fx return best instel voor bepaalde resultaten?

2) met je mixer EQ bepaalde frequentiebanden op het probleemspoor zelf onderdrukken kan ook helpen. Vaak blijft er dan klankmatig niet meer veel over van de originele klank bij mij. Tips?

3) Nog andere tips?

Ik gebruik geen compressor ofzo en niks overstuurt, dus daar ligt het alvast niet aan.

De mengtafel is een Soundcraft Spirit Studio 24.

Het klinkt op alle systemen zo, dus het zit in het geluid zelf. Je hoort het ook van de eerste seconde. Ook als het niet luid staat (het staat trouwens bijna nooit luid bij mij)

Ook op mijn super high end installatie beneden klinkt het niet OK. Het is dus een opnameprobleem en geen afluisterprobleem.

Ah, op z'n minst al een geruststelling dat ik er niet alleen mee sta. Ik gebruik nu enkel de EQ van de mixer (die wel wat mogelijkheden heeft op de Studio 24 hoor), maar misschien zou een parametrische een oplossing kunnen zijn voor de lastigste klanten. Want nu durft de mixer EQ (die iets breder zal zijn) soms dus wat veel van de klank zelf mee te nemen (bv bij een lage druk dat je een iel klankje overhoudt...).

Ik begrijp nog niet helemaal precies wat je met vermoeiend bedoeld, maar als je het op verschillende systemen hebt loont het ook de moeite eens naar de sound zelf te kijken. Heb je bv misschien iets te veel resonantie op het geluid staan, of zit er misschien een exciter of agressieve eq in de effectchain? Of de feedback parameter van een phaser iets te hoog gezet?

Simpel voorbeeld van waar ik het kan hebben: kale minikorg in de mixer (de minikorg is niet defect; met andere synths kan ik het ook hebben). Geen verdere effecten, geen andere sporen in gebruik. Dus gewoon bij bepaalde patches (bv traveler wat breed zetten om geen iel geluidje te hebben) klinkt dat dik VCO'tje wat blazend/drukkend naast de klank die ik eigenlijk wil. De vraag is dus hoe ik dat blazende deel eruit krijg zonder de klank zelf teveel aan te tasten. Met dan als bonusvraag hoe ik reverb/delay best toepas zodat dit blazende deel niet nog extra versterkt wordt maar ik toch een mooi effect over de gewenste klank heb.

Het lijkt me dus een EQ kwestie tenzij ik me vergis. Dus als mensen handige EQ tips hebben voor het kanaal zelf en voor het reverbkanaal, dan hoor ik het graag.

Met een beetje geluk kan ik morgen een voorbeeldje maken.

Simpel voorbeeld van waar ik het kan hebben: kale minikorg in de mixer (de minikorg is niet defect; met andere synths kan ik het ook hebben). Geen verdere effecten, geen andere sporen in gebruik. Dus gewoon bij bepaalde patches (bv traveler wat breed zetten om geen iel geluidje te hebben) klinkt dat dik VCO'tje wat blazend/drukkend naast de klank die ik eigenlijk wil. De vraag is dus hoe ik dat blazende deel eruit krijg zonder de klank zelf teveel aan te tasten. Met dan als bonusvraag hoe ik reverb/delay best toepas zodat dit blazende deel niet nog extra versterkt wordt maar ik toch een mooi effect over de gewenste klank heb.

Het lijkt me dus een EQ kwestie tenzij ik me vergis. Dus als mensen handige EQ tips hebben voor het kanaal zelf en voor het reverbkanaal, dan hoor ik het graag.

Met een beetje geluk kan ik morgen een voorbeeldje maken.
Ik denk dat het ligt aan de synth, die heeft geen keyboard tracking op het filter waardoor sommige noten samen vallen met de resonantie en dus gaan blazen.
Als je het filter veranderd en andere noten gaan blazen heb ik gelijk, anders weet ik het ook niet.

Volgens mij heeft de minikorg wel een tracking filter hoor.

En met andere synths waarvan ik zeker weet dat ze een tracking filter hebben (bv Formant) heb ik het ook bij dikkere patches. Vanavond probeer ik een voorbeeld te maken.

Het is inderdaad wel zo dat als je bij de Formant het filter niét trackend maakt, dat sommige noten het probleem dan redelijk extreem hebben door de volumeverschillen dichtbij en ver van het vaste kantelpunt van het filter.

Wat ik vaak doe, is op veel geluiden met een EQ plugin (met veel banden) hele smalle piekjes maken (Q zo smal mogelijk). In bijna elk geluid zitten bepaalde frequenties die op hard volume heel lelijk vervormen. Die frequenties zet ik dan wat zachter. Dan blijft er soms een wat dunner geluid over, maar in de mix hoeft dat niet uit te maken.

Plaats anders ff een voorbeeld.

Weet je dat heeeel zeker?

Bij mij namelijk gedraagt de 700 zich exact zoals ik heb opgeschreven. Geen filter tracking dus.

Ik weet dat niet heeeeeel zeker. :) Een interessante bijvraag: heeft de minikorg al dan niet keyboard tracking op zijn filter? Feit is inderdaad dat de minikorg het meeste "onder controle" gehouden moet worden van al mijn synths wat blazende frequenties betreft. Hij heeft danook een moddervette VCO, maar als het filter niet (hard) het keyboard trackt zou dat al veel verklaren.

Ik heb gisteravond even wat geprobeerd. Een opname heb ik niet gemaakt, en is ook niet meer echt nodig. Ik heb gemerkt dat ik met de mixer EQ's behoorlijk wat weg kan werken als ik hun kantelfrequentie precies op het probleemgebied zet. Dit komt wel heel nauw. Het is wel even een oefening om te zorgen dat ik niet te veel klank wegmix. Voor die gevallen zou een scherpe parametrische EQ uitkomt kunnen bieden omdat mixer EQ's nu eenmaal hun beperkingen hebben. Af en toe alles tussendoor terug neutraal zetten ter referentie kan ook helpen om niet overdreven te EQ'en. Het is voor mij nog een leerproces om met zo min mogelijk EQ zo'n goed mogelijk resultaat te krijgen.

De belangrijkste verbetering heb ik op het gebied van de effectbak bekomen:

Wat ik eerder deed was de effectbak terugsturen naar een kanaal dat quasi vol open stond, en zijn hoeveelheid input stevig beperken als ik weinig effect wou. Wat ik nu doe is het kanaal met de output van de effectenbak heel wat stiller zetten. Dan worden lastige frequenties veel minder gestapeld bovenop het droge geluid, en het klinkt natuurlijker en minder dichtgesmeerd (je behoudt de aftekening van de droge klank veel beter). En als ik de input van de effectenbak hoog zet, bereik ik nog altijd het beoogde effect: veeel effect. Maar minder "brei van geluid" doordat je nu een volumeverschil hebt tussen de klank en zijn galm of ander effect. Op die manier hou ik wat meer "ruimte tussen de instrumenten" over.

Het blijft een kunst dat mixen. Ik heb nog veel te leren en ervaring op te doen, maar ik heb er goede hoop in dat mijn volgende album dus alweer beter gemixt zal zijn dan het vorige.

Binnenkort nieuwe studio opbouwen in de zolder (en dat is veeeeel werk want de zolder is nog ruwbouw momenteel), en dan eens muziek beginnen schrijven voor het volgende album. 8)

Ik weet dat niet heeeeeel zeker. :)
De belangrijkste verbetering heb ik op het gebied van de effectbak bekomen:

Wat ik eerder deed was de effectbak terugsturen naar een kanaal dat quasi vol open stond, en zijn hoeveelheid input stevig beperken als ik weinig effect wou. Wat ik nu doe is het kanaal met de output van de effectenbak heel wat stiller zetten. Dan worden lastige frequenties veel minder gestapeld bovenop het droge geluid, en het klinkt natuurlijker en minder dichtgesmeerd (je behoudt de aftekening van de droge klank veel beter). En als ik de input van de effectenbak hoog zet, bereik ik nog altijd het beoogde effect: veeel effect. Maar minder "brei van geluid" doordat je nu een volumeverschil hebt tussen de klank en zijn galm of ander effect. Op die manier hou ik wat meer "ruimte tussen de instrumenten" over.
dat is een goede methode denk ik. Ik ga zelf altijd uit van een startwaarde van 20 / 80 Wet Dry.

Ik merk het op de kronos ook, met name als je reverbs gebruikt klinkt het geluid in het laag volledig rommelig en dichtgesmeerd. Daar moet je ook heel erg flink EQ-en in die reverb wil je dat een beetje goed laten klinken, zodat er druk in de eigenlijke sound blijft. Is erg lastig in de praktijk en heb er nog geen ideale oplossing voor. Ik moet zelf daar dus ook nog flink mee experimenteren.

Wat de nevenkwestie betreft: een ex-minikorg gebruiker meent zich ook te herinneren dat deze geen keyboard tracking op de vcf had. Zekerheid hierover zou leuk zijn, gewoon voor de weet.

dat is een goede methode denk ik. Ik ga zelf altijd uit van een startwaarde van 20 / 80 Wet Dry.

In mijn setup kan ik dit iets moeilijker bepalen:

de effectbak zelf staat op 100%, maar ik mix zijn output via de mixer maar voor een kleiner deel mee in de mix. En via de effect sends stuur ik de afzonderlijke kanalen ook niet voor 100% naar de effectbak. Dus hoeveel de wet/dry verhouding uiteindelijk dan is...geen idee. :)

Maar wat ik met de huidige methode wel kan, is een stille echo die toch 2 seconden nagalmt. Voorheen kon ik dat niet: het was ofwel stil en snel uitstervend, ofwel luid en lang. Op deze manier kan ik een mooie akoestische omgeving maken waarin toch heel veel ruimte is voor de instrumenten. En de instrumenten blijven "puntig" klinken. Anders zou een snelle sequence bv meteen dichtslibben.

Wanneer beheers je het mixen eigenlijk volledig, na 100 of 200 jaar ervaring? Het blijft een boeiend en uitdagend aspect van muziek maken. Ik hou me vast aan "als het goed klinkt, is het goed", maar ik hoop dat ik ooit genoeg kennis en ervaring heb om daar echt volledig gericht naartoe te kunnen werken.

Wanneer beheers je het mixen eigenlijk volledig, na 100 of 200 jaar ervaring? Het blijft een boeiend en uitdagend aspect van muziek maken.
100 jaar zou in mijn geval wel eens kunnen, sommigen hebben er talent voor, ik kan het alleen maar door hard te studeren en hard te werken en weer te leren van anderen.

maar uiteindelijk zal het goedkomen. :D

Back