afmixprobleem: synths "blazen" vermoeiend

bij effecten m.n. galm is minder vaak meer. ( als ik hem net kan horen is ie eigenlijk vaak al genoeg, behoudens op specifieke effectsounds ) .
verder inderdaad parametrische eq, blaasfrequenties uitvergroten en eruit filteren.
ook de effecten eq'en
doe het eerst eens in mono.
nog een tip: sluit hem aan op een computer en hang er een analyser aan: kijk naar de frequenties die echt eruit springen ( is het een rechtere lijn of een dalletje of ( vervelender vaak ) een berg ( met teveel midlaag b.v.) en dan tegelijk bij stereo even naar de fases kijken.

zet eens een voorbeeldje neer.

laatste ding: als het alleen bij jou vermoeiend klinkt, kun je naast akoestiek en speakers, ook eens naar de versterker op zich kijken.
maar ja, zo zijn er nogal wat mogelijkheden.
ook handig vaker ervarener mensen in je studio uit te nodigen en eens kijken wat zij ervan bakken en hoe ze dat doen.
het zijn misschien wat algemeenheden, maar er komt ook van alles bij kijken altijd....

tav de ( oude ) minikorg: ik heb een dv800 en die klinkt bij mij niet drukkend, maar best redelijk mooi uitgewogen, als je daar iets aan hebt

vaak is een toon die er uitspringt en "blaast" een roomnode en dus akoustiek, zoals nu al 4x gevraagd voorbeeld?

En je kan het nog 10 keer vragen, maar je kan ook gewoon lezen wat er al sinds post 2 staat:

Het klinkt op alle systemen zo, dus het zit in het geluid zelf. Ook op mijn super high end installatie beneden klinkt het niet OK. Het is dus een opnameprobleem en geen afluisterprobleem.

En wat het voorbeeld betreft: zie post 16 waarin ik uitleg wat de laatste bevindingen zijn en waarom ik geen voorbeeldje heb gepost.

Mmm... Nicolas, rustig maar.... :D
Ik ga voor de verandering eens een keer met Raphie mee - dat 'blazen' doet mij ook enorm aan een room mode denken.

Dat hetzelfde issue 'beneden' ook optreedt is -op zich- geen argument tegen.
Bijvoorbeeld (maar niet exclusief veroorzaakt door) een room mode die wordt veroorzaakt door een standaard bouwhoogte van het plafond.
Zo had ik in mijn studio en in mijn woonkamer precies dezelfde akoestische 'puist', simpelweg omdat de plafondhoogte voor mijn huis op elke verdieping gelijk is (in elk huis in mijn wijk - nieuwbouw he!);)

Hoor je het probleem ook met koptelefoon?

En op de koptelefoon. En in de auto. En op kantoor. Het zit in de opname, niet in de akoestiek. En sinds post 16 ook niet meer in de opname. :)

Sorry voor de reactie van daarnet. :)

idd, voorbeeld, voorbeeld en voorbeeld.. nu is en blijft het niet meer dan een vrij zinloos raadspelletje.

Misschien is je arrangement wel ruk. ;)

idd, voorbeeld, voorbeeld en voorbeeld.. nu is en blijft het niet meer dan een vrij zinloos raadspelletje.

Post 16.

Ik reageer nu wat kort, maar er staat m.i. in post 16 toch duidelijk omschreven wat ik gedaan heb, met welke resultaten, en waarom een voorbeeldje dus niet meer echt relevant is aangezien ik nu merk hoe ik het probleem aan kan pakken.

De tip van een aparte parametrische EQ was een goede! Daarmee kan ik de lastige klanten vast wel de baas. :) En met de discussie/ervaringen over het gebruik van FX kan ik ook weer verder.

Laatst gewijzigd:
Hoe zit het met low cut?

Hoe zit het met low cut?

Een vraagje wat betreft low cut eq: doe je aan low cut voor alle kanalen behalve de bass/kick drum en de bas zelf? Scheelt in het rommelig worden van je totaal.

inderdaad
klinkt toch niet naar keyboardtracking.
voor dit soort "ausgleichungen " van een toetsenbord vond ik , op de buhne, een grafische eq ook wel snel en handig. een beetje goede van tascam of zo dan wel.
zo kreeg ik m'n hammond nog lekker uit een rolandjazzchorus120, en ook voor fender rhodes handig

Een vraagje wat betreft low cut eq: doe je aan low cut voor alle kanalen behalve de bass/kick drum en de bas zelf? Scheelt in het rommelig worden van je totaal.

Ik doe inderdaad behoorlijk veel aan low cut. Veel meer energie beschikbaar in je mix zo, anders zit het al dicht met anderhalve piano. :) Goede tip trouwens, lucky shot dat ik hem al kende maar laat dat de pret niet drukken. :P

Een voorbeeld zegt meer dan woorden:

Zooo hey dat doet de mijne lang niet zo extreem! En het lekkende hoog is bij mij ook veel minder. Tenzij je een bizarre patch hebt ingedraaid die ik nooit gebruik ofzo. :)

Het klinkt zo inderdaad helemaal als geen keyboard tracking, en er is een heel goede kans dat hij inderdaad geen keyboard tracking heeft. Maar bij mij klinkt het toch wat "normaler" vind ik. :) Misschien kwestie van afstellingen ofzo?

Ah, vandaar. 32 voet + bright verklaart de in verhouding hoge hoeveelheid lekkend hoog. Een patch waar ik normaal niet kom dus. :)

Maar het lijkt er inderdaad op dat Korg's stradivarius geen keyboard tracking op zijn filters heeft. Ah ja, als het maar super klinkt he. En voor die 3 octaafjes... :)

Back