Moog Prodigy external controls

The Untitled

Ouwe rot
Hoi,

Op het moment zit ik er sterk aan te denken om een Moog Prodigy aan te gaan schaffen. Dit exemplaar heeft de volgende connecties; S-Trig IN/OUT, SYNC in, KEYB IN/OUT, OSC IN en VCF IN. Ik zou em graag met mijn MFB Urzwerg Pro stepsequencer aan willen sturen, is dit mogelijk met deze Prodigy en eventueel een Kenton converter?

Vr.groet,
Jacob

Oke bedankt!
KBD IN/OUT - kbd in this case is a standard volt per octave input. This is a 1/4" mono jack socket which should be connected to the CV output of a Kenton converter (set to CV). You will need a 3.5mm to 1/4" mono jack lead for the connection. See leads section below.

TRIG IN/OUT - trig in this case is S-Trig. This is probably a 2 pin Cinch-Jones socket (2 flat pins) which should be connected to the Gate (trig) output of a Kenton converter set to S-Trig. You will need a 3.5mm to Cinch-Jones 2 pin lead for the connection. Alternatively it is possible that this is a 1/4" mono jack socket in wich case you will need a 3.5mm to 1/4" mono jack lead for the connection instead. See leads section below.

De Urzwerg heeft CV/Gate outputs, dus als ik het goed begrepen heb zou ik het als volgt aan kunnen sluiten en werkend krijgen, en dat zelfs zonder converter?

Urzwerg CV Output > Prodigy Kbd in/out
Urzwerg Gate Output > Prodigy Trig in/out

Op die manier zou ik de Prodigy en Urzwerg kunnen bespelen als op het volgende filmpje?

Volgens mij heb je van Prodigy een MK1 en een MK 2. Zou eerst uitzoeken van af welk serie nummer de versie twee loopt ;-)

S-Trig is geen gate he?

Hmmm, niet?
Ik kan er niet veel meer van Wikipedia uit opmaken dat het wel zo is eigenlijk..
Gate

Gate (Trigger) also has two implementations:

V-Trigger ("voltage trigger", sometimes called "positive trigger"). This method involves keeping normally low voltage (around 0 V) on trigger and producing a fixed positive voltage to indicate a note is on. The amount of voltage required differs from synth to synth, but generally it is from 2 to 10 V. V-Trigger is used by Roland and Sequential Circuits synths, among others.
S-Trigger ("short circuit trigger", sometimes called "negative trigger"). This one involves keeping voltage high normally, shorting the trigger circuit whenever the note should play. S-Trigger is used by Moog, Korg and Yamaha synths, among others.

Depending on the voltage level used, using the wrong combination of triggering mechanism would either yield no sound at all or would reverse all keypress events (i.e. sound will be produced with no keys pressed and muted on keypress).

On synthesizers, this signal is usually labelled as "Gate", "Trig" or "S-Trig".
http://en.wikipedia.org/wiki/CV/Gate

Het zou dus goed kunnen dat ik een Midi/Cv-Gate converter moet kopen om (alleen) van S-trig naar een andere soort Gate signaal te gaan?

Ik kan er niet veel meer van Wikipedia uit opmaken dat het wel zo is eigenlijk..

Je citeert daar zelf al twee definities die niet compatible zijn met elkaar; dat is ook precies het probleem.

Maar als er bij een (zeker een moderne) synth "cv/gate" staat, ga er dan maar vanuit dat het om de eerste variant gaat, en niet de s-trigger die Moog gebruikte (da's de tweede).

Van gate (in moderne termen) naar s-trigger is niet moeilijk, maar het is niet inpluggen en gaan...

Je citeert daar zelf al twee definities die niet compatible zijn met elkaar; dat is ook precies het probleem.

Maar als er bij een (zeker een moderne) synth "cv/gate" staat, ga er dan maar vanuit dat het om de eerste variant gaat, en niet de s-trigger die Moog gebruikte (da's de tweede).

Van gate (in moderne termen) naar s-trigger is niet moeilijk, maar het is niet inpluggen en gaan...

Ah oke thanks, nu wordt het me duidelijk. :) Het hoeft voor mij niet inpluggen en gaan te zijn, zolang ik maar leer hoe ik het wel moet doen om het werkend te krijgen. Alleen om een Midi/cv/gate converter halen en dan alleen te gebruiken om verschillende gate signalen om te zetten vindt ik wel wat schrijnend eerlijk gezegd.

Dit verhaal is beter dan de wiki pagina: http://www.synthesizers.com/gates.html

En hier is de converter-schakeling:

strig_e.gif

ff een schopje.

Ik krijg volgende week een Prodigy te leen voor onbepaalde tijd maar ik heb (nog) geen s-trig in mijn studio.
Nu zie ik dit schema wel staan van Etaoin maar werkt die ook andersoom, Dus van Gate-OUTPUT naar Strig-INPUT ??

En ook de aansluiting op de prodigy is maar een vreemde (voor mij) lijkt wel op die stekkers die in mijn oude speakers gaan? Zijn die stekkers nog makkelijk te krijgen ergens?

Back