SSL Alpha link + RME HDSP MADI

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een RME HDSP MADI pci kaart in mijn computer (Asus P4B, 2400ghz, 1GB, windows XP en cubase 5)
Ik kan alles netjes afspelen via de RME kaart en de SSL.
Maar ik kan niks opnemen.
Als ik audio in de SSL stop lichten de level meters netjes op, maar er komt niks binnen op de kaart.
Meters in cubase staan niet uit.
Maar de meters in de RME mixer en de meter in Digicheck slaan ook niet uit.
Ik heb de MADI kabels al verwisseld om the checken, maar dat heeft niets opgeleverd.

Iemand??

Kan zijn dat de inputs in de Alpha Link niet ge-route staan naar MADI in, maar bv naar analog out ofzo. Input en Output kunnen apart geregeld worden.

De routing zoals hij regelbaar is op de vierkant heb ik goed gezet.
Met de twee knoppen voor de input en de output bedoel ik dan.
Bedoel jij dat het intern nog fout geconfigureerd kan zijn?

Ja dat bedoel ik. Zoals ook in de handleiding staat, als je MADI IN -> naar Analog Out hebt, heb je niet automatisch ook Analog IN -> naar MADI OUT. Die kan je apart regelen. Dus als ik jou was zou ik even kijken of die goed staan.

bovenstaand idd
dus MAX AX voorkant I/O configureren
in RME TOTALMIX signaal testen, kan je gebruiken om IEDERE IN of OUT te monitoren
in Cubase poorten goedzetten (64x madi in en 64x madi uit)

Ik heb alles geprobeerd zonder resultaat.
Input- en output routing staan goed.
Ik heb ook nog in het menu zitten rommelen (de option switches), maar ook hier helaas geen resultaat mee weten te behalen.

De RME kan clocken op de madi input.
Als ik die optie kies dan lockt hij niet.
Nu weet ik niet zeker over de SSL clock over madi verstuurt maar ik denk het wel omdat de SSL in het menu de keuze heeft wordclock te ontvangen via MADI.
Als ik de RME master laat zijn en de SSL wordclock laat ontvangen via de MADI input werkt dit goed. Andersom dus niet.

ah ok
maak de de Madi AX master over WCLK en zet de HDSPe op WCLK slave en hanger er natuurlijk ff een BNC kabeltje tussen de AX OUT en HDSPe IN

Dat heb ik ook gedaan.
Ik heb het ook andersom gedaan via een 75 ohm dbc kabel.
Syncen verloopt in beide richtingen prima.
Ik heb ook een ADAT converter eraan gehangen ( RME ADI8 ) en de hele boel laten syncen aan die AD/DA
Werkt ook allemaal prima.

Ik heb ook de ADI8 gevoed met een analoog signaal, dat om laten zetten naar ADAT en in de SSL gepropt.
Maar helaas komt er dan weer niks binnen op de RME MADI kaart.

ok, ff terug naar de basis:

in cubase studio module, ga naar external fx
definieer eens madi 1-8 out (dit is fysiek de DB25 out 1 op de madi AX)

dan definieer je 1-8 In (dit is fysiek de DB25 in 1 op de madi AX

hang aan beide connectoren een DB25 naar xlr welke je met elkaar verbind
zet een van de 4 stereo ext FX op je master en zie of je geluid houdt.
(m.a.w. het signaal wel of niet onderbroken wordt)

ook nog ff uit m'n hoofd
voorkant MADI AX dien je zowel IN als OUT met knop vasthouden te linken
dit hele circus gaat ook nog eens in groepen van 8
trouwens de totalmix youtubes al bekeken, totalmix mixer resetten kan soms heel verhelderend werken
in principe moet alle in cubase werken met de totalmix default settings
op welke poort monitor je trouwens?
staat je monitoring in de control room aan?
heb je het switch knopje gezien tussen INT en EXT IN in de controlroom? als deze op INT staat dan hoor je alleen je interne DAW signal wat ITB blijft plus alles wat door EXT FX poorten gaat, maar EXTins hoor je dan niet.

Ja maar er slaan helemaal geen meters uit op de RME mixer.
Dat heeft och niks met cubase te maken?

De error led op de achterkant van de MADI kaart brandt ook continue.
Via de manual heb ik begrepen dat dit betekent dat er geen suitable madi input aanwezig is.

ok als de error led brandt dan is het de clock (of gebrek aan) of termination (moet je met nbc wel aanzetten > drukknop)

maar heb je nou een routing probleem? (sommige poorten op de MADI AX krijg je niet van en naar de RME qua sound)

of heb je een clock probleem? m.a.w. je krijgt geen enkele poort hoorbaar via de MADI AX van of naar de RME (maar de RME werkt verder prima als soundcard, zonder buiten de box te komen)

Ik krijg geen enkel signaal binnen op de RME MADI kaart.

Op de SSL slaan de meters netjes uit als ik analoog signaal instuur.
Als ik de MADI poorten op de achterkant van de SSL met elkaar verbind, dan komt het signaal ook netjes door naar de output.
Dus de MADI poorten van de SSL en de routing in de SSL is in orde.

Ik kan dus niks opnemen.
Ik kan wél alles afspelen. Weergave werkt dus 100%

ok,
- beide madi kabels getest?
- kabels al gewisseld (dus kabel I voor O en vice versa?)
- dus in cubase krijg je OUT 1 tot OUT 24 keurig naar de juiste connector op de MADI AX?

ja kabels gewisseld > geen oplossing.

En outputs in cubase komen netjes uit op de juiste connector.

[EDIT]:

Ik heb ook nog de clock termination aan/uit gezet > geen oplossing

ok even resume:

MADI AX aangesloten met MADI IN + OUT op RME HDSPe

alles OUT (dus van Cubase > HDESPe > MADI AX > Analogue OUT werkt?
IN werkt alleen in de MADI AX (dus analoog in geeft via MADI loopback analoog uit?)

Alleen lukt het niet om dit madi signaal, (wat de MADI AX met loopback wel ontvangt) bij de RME binnen te laten komen
tevens geeft de RME een clock error.

Is bovenstaand allemaal juist?

de enige clock settings die bij mij stabiel werken zijn:
MADI AX als clock Master
clock OUT via BNC (let op dit is een speciale setting in options menu met de leuke led reeksjes)
HDSPe krijgt de connector op z'n BNC WRDCLK in en je moet de termination knop indrukken (groen lampje)
in de RME control panel lock je dan op BNC WRDCLK in (dit moet je ook weer apart selecteren)

Tevens moet de MADI configuratie bij beiden op NEW staan (64ch en geen 56ch varispeed!!) en SMUX UIT

Ja, dat is allemaal juist.

Met een kleine kanttekening: ik heb een HDSP PCI, niet een HDSPe PCIe
Dit zal wss niet relevant zijn om te noemen, maar just in case noem ik het toch..

Back