toetsen nordlead 2x

jeroentuitd

Stamgast
Onze drummer heeft gisteren een microfoon statief laten vallen op mijn NL2x. nu zijn er 2 toetsen kapot. de centrale C en de D ernaast. heeft er iemand ervaring/tips met het vervangen ervan. Hoe kan ik aan 2 nieuwe (of gebruikte) toetsen komen?

gr jeroen

ppffff balen man!!
Hopelijk heeft het niet tot ruzie geleid in de band.

Ik had een aantal weken geleden de kans om een Nord Wave te kopen tegen een scherpe prijs.
Echter was er een toets beschadigd, vandaar ook die scherpe prijs.

Ben er toen even ingedoken wat de reparatie mogelijkheden waren van een Nord product.
Heb eerst contact opgenomen met de distributeur voor Nord producten in NL.
Dat is "M-Works" in Rotterdam. Deze verwezen mij door naar een verkooppunt.

Heb toen gebeld met Rockpalace in Den-Haag.
Zij konden mij vertellen dat Nord nauwelijks losse onderdelen leverde,
en dat reparaties bij de fabrikant in Zweden gebeurde.

Ik was in de veronderstelling, bestel een losse toets en vervang deze zelf.
Dat bleek dus niet zo eenvoudig.
Met afgeven, opsturen en reparatie was ik al snel tussen de 100 en 200 euro kwijt.

Heb toen afgezien van de koop van die Nord Wave en heb inmiddels een ander mooi exemplaar bemachtigd.

Bij RockPalace wisten zij mij ook te vertellen dat het vervangen van een toets best de nodige risico's met zicht mee brengt.
Ik kan zelf lastig beoordelen of dit ook zo is.
Er zitten genoeg "knutselaars" met ruime ervaring op dit forum.
Die kunnen je vast verder helpen.

Ik ga er vanuit dat de informatie die ik heb gekregen van RockPalace correct is.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie, vond dat ik het even met je moest delen.
Wellicht mensen die dit kunnen bevestigen of ontkrachten...??

Succes met de reparatie, hopelijk is het toch eenvoudig te repareren zonder al te hoge kosten.

Gr,
Marf

Klopt is echt een broodje aap verhaal!!
Wordt gewoon bij M-Works gerepareerd, toetsen zijn geloof ik 7 of 8 euro perstuk em dan maken ze ze zelf
Alles bij elkaar dachten ze nog geen 100 Euro.
Dus dat verhaal van rockpalace ias echt onzin

Hmmmm, lekkere experts dan idd bij Rock Palace.
Ben ik dus fout geïnformeerd, en de risico's zijn er dus blijkbaar niet.

Goed om te horen voor TS dat het eenvoudig te fixen is en dat er losse toetsen te krijgen zijn.

De Nord Wave die ik uiteindelijk gekocht heb was ook een goede prijs.
Heb geen seconde spijt dat ik die andere heb laten liggen.

Succes met de reparatie!!

Voor de knutselaars onder ons, staat een goedkope Nord Wave op MP met 1 beschadigde toets.
Waarschijnlijk kan je nog wel wat van de vraagprijs af krijgen van € 1100,-.

Het is echt heel eenvoudig.
Dit gaat niet over alleen vervangen, maar ook het zwaarder maken van de toetsen: http://nm-archives.electro-music.co.../Index_bestanden/Red_Lady/Weighted_part_2.htm
maar je kunt zien wat je te verwachten staat.
Twee toetsen vervangen: ongeveer 15 minuten werk.
1 openschroeven, flatcables lossmaken en rode hood verwijderen;
2 keyboard losschroeven (kan de electronica niet beschadigd worden door tangen en wegschietende veertjes;
3 veertjes losmaken
4 toetsen uitnemen;
5 toetsen plaatsen en veertjes weer aanbrengen;
6 keyboard plaatsen;
7 hood plaatsen;
8 alles even controleren of het wal vast zit en
9 alle schroeven weer vastzetten.

Wout

Wat Wout ook al zegt: die toetsen vervangen is echt super simpel. Volgens mij hoeft 'ie niet eens zover open als Wout aangeeft.

Ik wil best even mijn Wave open trekken een een foto maken, intern lijken de Lead 2X en Wave aardig op elkaar.

ppffff balen man!!
Hopelijk heeft het niet tot ruzie geleid in de band.

Ik had een aantal weken geleden de kans om een Nord Wave te kopen tegen een scherpe prijs.
Echter was er een toets beschadigd, vandaar ook die scherpe prijs.

Ben er toen even ingedoken wat de reparatie mogelijkheden waren van een Nord product.
Heb eerst contact opgenomen met de distributeur voor Nord producten in NL.
Dat is "M-Works" in Rotterdam. Deze verwezen mij door naar een verkooppunt.

Heb toen gebeld met Rockpalace in Den-Haag.
Zij konden mij vertellen dat Nord nauwelijks losse onderdelen leverde,
en dat reparaties bij de fabrikant in Zweden gebeurde.

Ik was in de veronderstelling, bestel een losse toets en vervang deze zelf.
Dat bleek dus niet zo eenvoudig.
Met afgeven, opsturen en reparatie was ik al snel tussen de 100 en 200 euro kwijt.

Heb toen afgezien van de koop van die Nord Wave en heb inmiddels een ander mooi exemplaar bemachtigd.

Bij RockPalace wisten zij mij ook te vertellen dat het vervangen van een toets best de nodige risico's met zicht mee brengt.
Ik kan zelf lastig beoordelen of dit ook zo is.
Er zitten genoeg "knutselaars" met ruime ervaring op dit forum.
Die kunnen je vast verder helpen.

Ik ga er vanuit dat de informatie die ik heb gekregen van RockPalace correct is.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie, vond dat ik het even met je moest delen.
Wellicht mensen die dit kunnen bevestigen of ontkrachten...??

Succes met de reparatie, hopelijk is het toch eenvoudig te repareren zonder al te hoge kosten.

Gr,
Marf

Op advies van FukPalace hahahhaha ja, die willen je een nieuwe verkopen.

bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik ga hem van het weekend eens open schroeven en eens kijken wat ik aantref. ik hou jullie op de hoogte. ;)

Je moet aan de zijkant meerdere schroeven verwijderen en volgens mij twee aan de onderkant - die aan de onderkant zien er hetzelfde uit als die aan de zijkant. Er zitten nog wel meer schroeven aan de onderkant, maar die hebben een kleiner kopje en kun je laten zitten. Draai overigens de schroef links- en rechtsonder op de zijkant er niet helemaal uit, want de bovenkant scharniert om dit punt. Er zitten mogelijk ook plastic ringetjes achter die schroeven, iets wat bij de andere schroeven niet het geval is (mijn Lead 2X had dat wel, mijn Wave niet).

Succes. En Wout heeft natuurlijk gelijk dat je moet zorgen dat je niet met vingertjes, tangen of veertjes aan de electronica in de Nord moet zitten. Better safe than sorry.

Wat plaatjes. De binnenkant van een Nord Lead 2X:

nordlead.jpg

De binnenkant van een Nord Wave (hier kan je de veertjes goed zien):

48445284386340a2053cb.jpg

Om de veertjes te verwijderen steek de een bek van een tang met een lange, smalle bek in zo'n veertje en trek je het veertje omhoog uit het cupje en daarna naar achteren. De andere kant van het veertje haakt aan de onderkant onder de toetst. Om het veertje terug te plaatsen haak je eerst de onderkant weer onder de toets, trekt dan omhoog aan het veertje en plaats je het veertje weer in het cupje.

nlspringremove.jpg

Back