DSI Mopho (+ Pro Editor) connection probleem

Dacide

Ouwe rot
Ik heb sinds twee dagen een Mopho staan die ik gekocht heb via marktplaats. Alles werkt naar behoren en het apparaat bevalt me erg goed.

Nu het probleem: Ik heb de Pro Editor gekocht (30 euro) om de Mopho softwarematig te kunnen aansturen (soort look-a-like vst editor)

Ik krijg echter geen connection.
Pro Editor: http://www.soundtower.com/mopho/dsi_pagepro.htm

setup:

PC +Focusrite Saffire
Novation SL 49 mk2
Mopho

De SL is via USB aan pc gekoppeld.
MIDI OUT van Saffire gaat naar Midi In van Mopho
MIDI OUT van Mopho gaat naar Midi In van Saffire

Muziek spelen vanuit ableton is geen probleem. Mijn toetsenbordaanslagen worden probleemloos via usb naar pc naar mopho gestuurd.

Echter, om de editor te kunnen gebruiken moet er data vanuit de Mopho teruggestuurd worden (logisch, anders kan je bv geen preset inladen)

Ik krijg echter geen verbinding onder Midi Setup van de Editor.

waar kan dit aan liggen? Ik ben zelf een software mannetje en de Mopho is mijn eerste hardware synth (en dus ook midi)

Ik lees op andere fora dat meer mensen dit probleem hebben.. maar een echte oplossing heb ik nog niet.

Lees ook dat sommige MIDI Yoke of OX gebruiken hiervoor... Hoe werkt dit dan? Is toch een soort virtuele midi patch emulator?

Ik gebruik zelf de gratis versie van die editor op mac (de pro versie biedt m.i. nauwelijks meer).

Ik krijg soms wel connection, soms niet. Soms moet ik de editor 5 keer opnieuw opstarten voor hij m'n Mopho vindt.

Het probleem ligt in eerste plaats aan de software, die erg gebrekkig geschreven en buggy is. DSI is zich bewust van het probleem maar lijkt zich er verder weinig van aan te trekken.

Er is een alternatieve editor verkrijgbaar (die ook als vsti werkt), maar omdat er geen demo versie voorhanden is heb ik nog niet kunnen testen of die beter is: http://rekonaudio.com/index.php?pag...category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=29

Revok

Dat is balen ja...

Ik probeer vanavond maar eens via die zgn. midi yoke of zoiets... Geen idee of dat iets is.. maar het schijnt veel mensen te helpen.

Maar voor de duidelijkheid.... de wijze waarop ik de mopho aangesloten heb... dat klopt?
dus midi in en out van mijn mopho beide verbonden met de audio interface?

Die andere plugin van Rekon ziet er ook goed uit... maar ik heb net 30 euro betaald voor de pro editor.. dus eerst dat proberen.. anders geld terug zien te krijgen, (wet koop op afstand?)

hm.. dus eerst wil je een synth met voor elke functie een knop (virus vs nord) en uiteindelijk koop je een synth met amper knoppen om dan via een editor toch nog je PC nodig te hebben om de synth te editten ? rare vogel :-)
On topic kan ik je echter niet helpen ... je aansluitingen lijken me wel juist. Ben je zeker dat in ableton de Midi allemaal goed staat in Preferences (track/sync/remote)

Haha nee hoor...
Maar ik begrijp je onbegrip ;)

Ben nog steeds zoekende naar een fijne pielbak (idd virus B), maar kon er zo snel geen vinden via marktplaats of synthforum. Had wel al reeds geboden.

De Mopho wilde ik altijd al hebben, puur voor erbij voor lekkere baslijnen.... En ik kwam per toeval een goede deal tegen op marktplaats... zodoende dat ik die reeds gekocht heb.

De Mopho is in ieder geval geen vervanger voor een virus of nord.

De Mopho is in ieder geval geen vervanger voor een virus of nord.

hm, ik zou hem eigenlijk verkiezen boven de nord, klinkt voor mij veel veelzijdiger dan de nord
alleen maar een paar knopjes, tja...dan zou ik eerder voor de keyboardversie gaan maar die is dan weer zoveel duurder
Dat kleine bakje kost amper iets maar maakt wel knap geluid.
Hopelijk krijg je de editor aan de praat.

Heb je de manual goed bekeken van de software? Er zijn wel een aantal global settings voor sysex ed. die in de MoPho juist moeten staan. Ik krijg het na enig gestuntel meestal wel aan de praat.

Heb je de juiste midi in en out geselecteerd onder midi setup in de software?

Het werkt ook al beter met de ene midi interface dan de andere, lijkt wel. Mijn generische usb-to-midi kabel geeft meer problemen dan mijn M-Audio midisport 2X2.

Heb je op de mopho midi channel dat rondje (REC) ingeduwd, dan luisterd dat kanaal naar de midi info die binnen komt.

Ik ben inmiddels al een beetje verder...

Volgens mij is er op een of andere manier een conflict tussen ableton en de editor... d.w.z. als ik ableton opgestart heb en ik open daarna de editor. Dan krijg ik geen connectie.

Soms als ik de editor opstart krijg ik wil de connection. Ik ben er nog niet helemaal achter bij welk scenario ik WEL een connectie krijg en wanneer NIET?

Maar goed, het is al hoopvol dat ik de editor soms aan de praat gekregen heb.

Ik ken Ableton niet maar kan het zijn dat de midi device op je Saffire ook bij Ableton gereserveerd wordt als die is gestart? Dan zou het kunnen dat daar nog iets voor sys-ex dicht staat waardoor de boel niet meer wordt doorgegeven.

Als je wel connectie met de editor krijgt zonder dat Ableton is gestart moet het daaraan liggen lijkt me. Maar er zijn vast wel Ableton gebruikers die daar iets over kunnen roepen.

Ik gebruik diezelfde editor (gratis versie) wel eens standalone in combinatie met Cubase en dat gaat goed.

Hallo, volgens mij heeft het te maken met single client midi/ usb drivers. Mijn cheap ass usbmidi kabel en ook mijn akai padcontroller kunnen maar door 1 programma tegelijk gebruikt worden. Had dit opgelost door midiyoke te installeren en dan in de mopho editor in midisetup / keyboardcontroller tab deze te selecteren. Zo kun je in ableton alle midi daarheen sturen.

Nu werkte dat voorheen prima hier, maar sinds kort kan de editor geen verbinding meer met de mopho maken. Met een paar omwegen lukt het via midiox heel soms even.

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Back