SH-2000 toetsen multi-triggeren, pitch zwiept

conso

Fold it
Vanmiddag m'n SH-2000 aangesloten nadat ie'n jaartje heeft stilgestaan. Nu multi-triggeren alle toetsen en de pitch wiebelt hevig. Na veel aanslaan wordt het wel wat beter maar het is nog verre van stabiel. Met de erg lekkere S&H functie aan klinkt iedere noot wel goed, dus zijn het waarschijnlijk de toets contacten.

Nu zag ik toevallig een SH-2000 op Ebay.de waarover de verkoper meldt: "Habe die Goldkontakte der Tasten vosichtig mit Luft gereinigt, das sorgt für eine korekte Stimmung."

Zou het zo simpel kunnen zijn dat ik het probleem kan verhelpen door met een spuitbus wat lucht over de toetscontacten te blazen? Dan koop ik zo'n bus en ga blazen. Maar iemand dit soort problemen ooit zo kunnen oplossen?

Ik ben niet specifiek bekend met de SH2000, maar in al mijn synths die uit hetzelfde tijdperk komen zijn de toetscontacten simpel gezegd twee draadjes die je dmv de toets tegen elkaar drukt en daarmee de 'schakelaar' sluit. Redenen voor slecht contact die ik zo kan verzinnen zijn het verbogen zijn van de draadjes, vuil tussen/op de draadjes en geoxideerde draadjes. Om oxideren te voorkomen worden draadjes dus verguld zoals ook ter sprake komt in de advertentietekst. Goud roest immers niet en blijft dus altijd goed contact maken. Verbuigen of veerkracht verliezen kan door ouderdom van het materiaal, maar je hebt het met alle toetsen? Zoja lijkt me dat sterk. Mijn ervaring leert dat bij een synth van deze leeftijd de contacten vaak erg vies zijn door aanslag van rook en andere vuiligheden/vettigheden uit de lucht, met alle gevolgen vandien. Een synth die 40 jaar in 'steriele' lucht heeft gestaan lijkt mij een zeldzaamheid. Aan de vettigheid gaat dan weer stof plakken.
Een simpel schoonblazen lijkt mij in deze niet afdoende. De vettigheid blijft. Ik reinig de contacten altijd met alcohol en een wattenstaafje/pluisvrije doekjes. Dat is een klotewerkje. De contactjes zijn behoorlijk fragiel. Maar het is wel een effectieve methode; de contacten kunnen er weer jaren tegenaan.

Ja, alle toetsen hebben het probleem nu. En het gekke is dat vorig jaar echt alle toetsen probleemloos werkten, en dat -ie sindsdien ingepakt in een studio heeft gestaan, 's winter verwarmd, absoluut niet vochtig en er wordt nooit gerookt.

Maar ik kan eerlijk gezegd eigenlijk ook moeilijk geloven dat het met een bus perslucht te verhelpen is.

Ik zal'm dan toch maar eens openmaken om te zien of ik heb reinigen met alcohol zelf kan doen.

Het zou natuurlijk ook in de elektronica kunnen zitten. In de stroombron voor de weerstandsdeler die het keyboard vormt om maar een voorbeeld te noemen. Dat lijkt me zo op het eerste oog waarschijnlijker dan dat het de contacten zouden zijn. Maar wellicht dat mensen met SH2000 ervaring hier meer over weten te melden.

Back