Waarom kan ik geen oude software kopen?

bombario

Gepokt en gemazeld
Noem me ouderwets, maar ik hoef niet altijd met de tijd mee te gaan. Ableton 6 of 7 is voor mij goed genoeg. En een oude Soundforge vind ik ook niet erg. Ik kan het alleen nergens vinden.

Daarom mijn vraag: waarom is het zo moeilijk om voordelig aan oudere muzieksoftware te komen? Hebben de fabrikanten het slim dichtgetimmerd? Of zoek ik op de verkeerde plek?

Waarschijnlijk worden de oude versies na een bepaalde tijd na een nieuwe versie vernietigd of teruggehaald (is 't zelfde..) door de leverancier.

Algemeen: Fabrikanten waken over hun brood. Het is voor de eigenaar van een oudere versie makkelijk en voordelig om de licensie te upgraden naar de laatste versie en vaak moeilijk of soms zelfs onmogelijk om zijn oude versie met licensie op een andere naam over te zetten. Buiten dat is er op een goed moment geen ondersteuning meer voor een oudere versie en dat kan ook vervelend zijn als ie ineens niet meer werkt...

Vind het wel een goeie en terechte vraag.. ook softwarematig doen we aan 'verspilling' en overconsumptie.. get used to it, helaas.

Zat ook met een goedwerkend midi 8i/o apparaat wat niet meer werkt na upgrade naar Win7; denk je goed bezig te zijn, kan je je goedwerkende hardware wegflikkeren.. kan ik slecht verkroppen.

In dit specifieke geval, zou ik geneigd zijn het in 'elke hoek' te zoeken, als gangbare paden zijn dichtgetimmerd, jammer dan.
Of netals bij hardware, 2e hands ergens zoeken.

Meestal volgt aan het einde de fases: end-of-sale, end-of-support > end-of-life

Ergens begrijpelijk dat ze niet willen leveren waar ze geen support op kunnen/willen geven.

Laatst gewijzigd:
Terechte vraag, je ziet vaak dat software op een gegeven moment gewoon 'af' is en dat opvolgende release er simpelweg niet meer beter op worden. Bij Soundforge was dit het geval, dat vind ik ook.

Maarja, dan kan je je hele bedrijf wel opdoeken en dat wil natuurlijk niemand. Helaas is de consument daar de dupe van. Wat je dan krijgt zijn gedrochten als de Office Ribbon en widgets en overal infantiele kleuterknopjes in plaats van een kort en bondig tekstlabeltje.

Maarja, dan kan je je hele bedrijf wel opdoeken en dat wil natuurlijk niemand.
Het is gewoon best veel werk om een nieuw core-product te vinden. Idealiter dump je het als open source en laat het harde werk aan de mensen over die er nog energie in willen steken, maar gezien audio vol met allerhande patenten-rommel zit en frameworks die nog in geevolueerde vorm worden gebruikt kun je het niet zomaar weggeven.

Wat je dan krijgt zijn gedrochten als de Office Ribbon
Je hebt de presentatie voor de motivatie achter de Ribbon niet gezien? Echt, het maar blijven stapelen van menu's is net zoals 20 toolbars in je browser installeren; dat wil je gewoon niet.

en widgets en overal infantiele kleuterknopjes in plaats van een kort en bondig tekstlabeltje.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fitts's_law - tekstlabeltjes zijn niet altijd de beste oplossing. Al loopt de plugin/DAW markt zo bizar hard achter wat betreft interfaces dat het niet grappig meer is.

Dank voor de reacties. Ik ben dus niet de enige die dit opvalt.

Ik maak puur hobbymatig muziek en ik hoef niet perse grote dure pakketten, maar bij de instapmodellen loop je wel gauw tegen beperkingen aan. Wat ik zeg: Ableton Live 6 of 7 is voor mij goed genoeg, maar die zie ik nergens. Wel de full versie van 8 en die zit op een kleine 300 euro. Dat bedrag is heel terecht, begrijp me niet verkeerd, maar voor een avondje in de twee, drie weken is dat toch wel een bedragje. De nieuwste Soundforge zit trouwens op 395 euro zie ik.

Mocht iemand Ableton Live 6/7 of een oude versie van Soundforge op de plank hebben liggen dan hoor ik het graag :)

Dank voor de reacties. Ik ben dus niet de enige die dit opvalt.

Ik maak puur hobbymatig muziek en ik hoef niet perse grote dure pakketten, maar bij de instapmodellen loop je wel gauw tegen beperkingen aan. Wat ik zeg: Ableton Live 6 of 7 is voor mij goed genoeg, maar die zie ik nergens. Wel de full versie van 8 en die zit op een kleine 300 euro. Dat bedrag is heel terecht, begrijp me niet verkeerd, maar voor een avondje in de twee, drie weken is dat toch wel een bedragje. De nieuwste Soundforge zit trouwens op 395 euro zie ik.

Mocht iemand Ableton Live 6/7 of een oude versie van Soundforge op de plank hebben liggen dan hoor ik het graag :)

Ken je Reaper al?
Dat is een goed gratis pakket.

http://www.reaper.fm/download.php

Laatst gewijzigd:
Het is gewoon best veel werk om een nieuw core-product te vinden. Idealiter dump je het als open source en laat het harde werk aan de mensen over die er nog energie in willen steken, maar gezien audio vol met allerhande patenten-rommel zit en frameworks die nog in geevolueerde vorm worden gebruikt kun je het niet zomaar weggeven.

Je hebt de presentatie voor de motivatie achter de Ribbon niet gezien? Echt, het maar blijven stapelen van menu's is net zoals 20 toolbars in je browser installeren; dat wil je gewoon niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fitts's_law - tekstlabeltjes zijn niet altijd de beste oplossing. Al loopt de plugin/DAW markt zo bizar hard achter wat betreft interfaces dat het niet grappig meer is.

grappig dat je over die ribbon presentatie begint, want die heb ik wel degelijk gezien. deze bedoel je toch?

Hij licht de denkfout ook prima toe: de gedachtegang achter de ribbon is: hoe krijgen we er nog meer functionaliteit ingepropt. Dat zegt hij gewoon. Het sluit dus precies bij mijn punt aan: op een gegeven moment is een programma, in dit geval dus een tekstverwerker gewoon af. Wat doe je dan je dan als bedrijf? Je gaat opnieuw het wiel uitvinden met een nieuwe interface, met nog meer functies op minder oppervlakte, waarmee je dus compleet voorbij gaat aan het echte probleem, namelijk dat een tekstverwerker de meeste knoppen op de ribbon totaal niet nodig heeft.

Motorisch is het ook allemaal een stuk ingewikkelder geworden, in plaats van tekst alleen heb je nu tekst én plaatjes die je moet decoderen, tekst en plaatjes staan niet in een lijstje onder of naast elkaar, maar op een al dan niet logische manier gerangschikt. Kost allemaal meer tijd. Ook qua muisbeweging is het niet meer klik-sleep naar-beneden, maar klik- en ga met je pijltje alle plaatjes en labeltjes af tot je het hebt gevonden. (wen je ook aan natuurlijk, maar het is ingewikkelder)

Dus de oplossing voor de ribbon is de ribbon afschaffen, en betere software maken met minder, maar beter doordachte functies! :)

grappig dat je over die ribbon presentatie begint, want die heb ik wel degelijk gezien. deze bedoel je toch?
Yups.

Hij licht de denkfout ook prima toe: de gedachtegang achter de ribbon is: hoe krijgen we er nog meer functionaliteit ingepropt. Dat zegt hij gewoon. Het sluit dus precies bij mijn punt aan: op een gegeven moment is een programma, in dit geval dus een tekstverwerker gewoon af.

Ja en nee. Vergelijk de functionaliteit tussen de oude Office en de nieuwe; het is niet alleen maar meer kleurtjes en 3d-draaitrucjes voor plaatjes of Word-Art presets of zo. De tabs laten je ook toe stukken te negeren die zich anders in een dropdown menu zouden nestelen.

waarmee je dus compleet voorbij gaat aan het echte probleem, namelijk dat een tekstverwerker de meeste knoppen op de ribbon totaal niet nodig heeft.
Je zou natuurlijk een aantal onderdelen uit kunnen besteden naar verschillende programma's - maar dan moet je opeens meerdere programma's onderhouden en gaan je klanten klagen over het feit dat ze zo'n hoop rommel nodig hebben.

Een ander probleem waar je mee zit is dat als je bepaalde dingen uit de ribbon gaat halen (bij footers/headers is dat interessant) je dan verschillende bewerkingsmanieren gaat krijgen; immers, niet alles is in een menu of de ribbon te vinden (ook al zou het daarbuiten beter op z'n plaats zijn).

Het echte probleem is dat mensen niet het juiste gereedschap gebruiken voor de juiste klus. Het aantal dingen dat op Excel-formulieren en bij elkaar geknoopte macro's leunt is op z'n zachtst gezegd griezelig, maar als je alleen maar een hamer hebt...

@Matthew:

"If you decide that REAPER is for you, you must purchase a license" lees ik op de site. En die is dan weer 225 euro. Kennelijk zit het er ergens tussenin. Gratis met een sterk appel op meerbedeelde gebruikers.

Goed punt van loveyourjunos ook. Als ik lekker met een programma werk hoef ik niet zonodig te upgraden. Zo gebruik ik nog steeds Windows XP en Office 2003, Photoshop Elements 4 en veel open source software.

Qua muziek begon ik Met Cubase Audio XT en heb ik ooit 1500 gulden betaald voor Cubase VST 3.2 en later 5. De overstap naar SX was voor mij al te groot, omdat ik elk knopje in VST blind wist te vinden. Als ik niet tegen beperkingen aanloop hoef ik niet perse beter en meer. Uiteindelijk is het slechts een stuk gereedschap en stop ik mijn weinige tijd liever in liedjes maken (amen ;))

@Yoozer

"Het echte probleem is dat mensen niet het juiste gereedschap gebruiken voor de juiste klus."

Niet met je eens, de klant is koning, sterker nog: de klant is een dictatortje en heeft altijd gelijk. Als Microsoft niet zo'n machtspositie had was Word al decennia terug afgeschoten. En dat verklaart volgens mij ook het succes van de iPhone: hij kan niet het meest, maar iedereen begrijpt hem. Daarom vind ik Ableton denk ik ook zo'n fijne sequencer, hij doet wat hij moet doen zonder glimmende knopjes en uitpuilende menu's. Maar ieder zijn meug, is ook smaak.

Laatst gewijzigd:
Ik snap overigens je "versie 6 is prima" verhaal, en ook financieel is het zinnig, maar ik heb zelf ook 5 2ehands gekocht. Gelukkig doet Ableton daar heel makkelijk over; als je het niet hier op Synthforum kunt vinden zou ik even op Gearslutz, VintageSynth of Harmony Central of zo rondkijken. Gezien dat Ableton hier als een soort tussenpersoon handelt en registratie vereist is is het risico niet zo heel erg groot.

SoundForge, tja... ik heb een hele lange tijd versie 4.5 gebruikt. Die was goed genoeg. Ik heb uit arren moede maar overwogen op Wavelab lite over te stappen, dat is ook niet zo prijzig en ik heb een hele hoop functionaliteit niet nodig.

Audacity zou zo goed kunnen zijn als ze de UI en workflow van SF gewoon 1 op 1 overnamen; nu heeft het een heel stel gruwelijk lompe user-interface issues waar ik me groen en geel aan erger. Maar het is gratis, dus doen we het daar maar in de tussentijd mee.

http://www.wavosaur.com/ is ook een optie - niet moeders mooiste maar het werkt wel, en probeer niet elke keer die gare project-files te saven terwijl je gewoon standaard een .wav wil opslaan.

Back