Bitcrusher/ downsampler

shyftexhales

Ouwe rot
Beste SF leden,

Ik kwam laatst op het idee om mijn main melodieen een lagere sample rating te geven, dit om een beetje het effect van een oude SP1200 na te bootsen, aangezien ik een SP niet kan betalen.

Nu heb ik een VST gevonden die heet de Bitcrusher, hij doet precies wat ik wil alleen het enige probleem is dat ik het liefst de computer zo lang mogelijk niet aanraak, dus mijn vraag is;

Is er een soortgelijk stukje hardware? ( zo te zien wel, ik zie ze op internet continue voorbij komen), en welke raden jullie mij aan?

In onze lokale muziek winkel( De Rockpalace, Den Haag) hebben ze geen idee waar ik over praat en dat stoort me matig dus daarom dat ik het hier vraag!

Met vriendelijke groetjes,

Roy 8o

Ook een goede optie: de Geiger Counter van WMD
Dit is alleen wel een gitaarpedaal dus dat kan onhandig zijn voor sommigen.

allen bedankt voor het snelle reageren!
@Protohuman, die Alesis heeft een maat van mij volgens mij joh! wist niet dat dat een bitcrusher is, volgens mij is deze best betaalbaar en ook wel een goede kwaliteit, genoeg reden om binnenkort even bij mn maat te gaan luisteren hoe die klinkt.
Die clavia nord ziet er super uit alleen is denk ik iets aan de dure kant voor mij.

@Matthewleblom , Die geiger counter ziet er best gelikt uit, ik ga er gelijk meer over opzoeken want sommige gitaarpedalen zijn voor mij prima en maken het geluid wat ik wil! zelfs een behringer multi fx pedaaltje doet het m soms voor mij!

iig bedankt!

A1891.gif

Doepfer A-189-1 Voltage Controlled Bit Modifier / Bit Cruncher.
Kost 90 euro. Baby voeding erbij en een goedkope kast...

Switch position Function Remark
1 bit crushing BC controls the number of bits (bit reduction)
2 AND Signal AND BC
3 OR Signal OR BC
4 XOR Signal XOR BC
5 bit shift right BC controls the number of bit shifts
6 bit shift left BC controls the number of bit shifts
7 multiplication Signal x BC
8 compare & complement if signal > BC then output = bit complement of the input signal, otherwise unchanged
9 compare & absolute if signal > BC then output = absolute value of the input signal, otherwise unchanged
10 addition output = signal + BC (with overflow/clipping)
11 addition with BC swap same as 10 but with nibble swap of BC (nibble = half byte, i.e. four bits)
12 short delay 1 with dynamic normalization BC controls the length of the delay memory
13 short delay 2 same as 12 but different length/feedback
14 short delay 3 same as 12 but different length/feedback
15 short delay 4 same as 12 but different length/feedback
16 four stages FIR filter BC controls the filter coefficient

De Bitrman uit de ModFX serie van Alesis doet dit heel goed. En is echt heel goedkoop. Kostte toen 90 euro nieuw ofzo. Geluidskwaliteit is niet slecht (maar goed je wilt juist slechtere kwaliteit natuurlijk ;)) en qua behuizing ook goed genoeg zolang je er geen gekke dingen mee doet. Ik heb al jaaaaaren de Philtre en die gebruik ik nog altijd! De Bitrman is vast wel ergens goedkoop te vinden.

Back