multitrack recorder aan een atari syncen

remkowski

registered abuser
Hallo allen,

Ik ben nog steeds een oude trouwe atari cubase gebruiker en nu wil ik een multitrack recorder gaan aanschaffen, maar ben op dit gebied echt een leek..

Moet ik dat met smpte gaan syncen of kan dat ook met midi?

kan ik er zo bijv. een fostex harddisk multitracker aanhangen of
moet ik iets ouders zoeken en een smpte generator aan mn atari hangen?

Kan alle info gebruiken!

Reuze bedankt alvast!
Remko

Ik vermoed dat je zowel de Cubase als de Fostex op MTC (midi time code) kan zetten waardoor ze vrij goed te syncen zijn.
SMPTE is niet onmiddellijk nodig. Alleen wanneer je een analoge multitrack gebruikt, dan moet je SMPTE (wat een audio signaal is) op een audio spoor (bij voorkeur het laatste) gaan zetten en via een converter de hele zwik syncen.
Ik gebruik de Framelock van Music Quest (oud bakkie maar doet het goed standalone).
Die synct via midi, MTC en SMPTE in en uit en dan nog 2 kanalen onafhankelijk. Een luxe!
Grtz,
Exo.

tja, ik gebruik 2x een witte macbook met Cubase ESS 5 en de Hercules FW 16/12
als multi channel insert effect, en Multi channel record kan ik der ook mee,,

een multi track recorder kun je nu wel voor weinig scoren,
maar beter is't met een hedendaagse laptop en een DAW te doen denk 'k wel,,

Ik vermoed dat je zowel de Cubase als de Fostex op MTC (midi time code) kan zetten waardoor ze vrij goed te syncen zijn.
SMPTE is niet onmiddellijk nodig. Alleen wanneer je een analoge multitrack gebruikt, dan moet je SMPTE (wat een audio signaal is) op een audio spoor (bij voorkeur het laatste) gaan zetten en via een converter de hele zwik syncen.
Ik gebruik de Framelock van Music Quest (oud bakkie maar doet het goed standalone).
Die synct via midi, MTC en SMPTE in en uit en dan nog 2 kanalen onafhankelijk. Een luxe!
Grtz,
Exo.

Oke, en jij werkt ook nog met een atari ? maar ik hoef dus geen sync box te hebben?
Waarom heb jij die framelock ertussen dan, of werk je met een analoge multitracker?

Thanks!

Ik werk niet met een Atari of Cubase maar als ik het me goed herinner (uit m'n jonge jaren) moet dit wel kunnen.
Ik sync m'n Samplitude (MTC master) aan m'n Soundscape Harddiscrecorders (MTC slave) met dit toestelletje en binnenkort ook (jawel) een analoge multitracker via SMPTE! :P

Heb ns wat specs van een Fostex d-160 ge-checked (staat op marktplaats)
Is dat wat of kan ik beter naar iets anders zoeken? Wat mag zoiets opbrengen?

Iemand hier (atari gebruikers?) die kan bevestigen dat dit zo aan de atari gehangen kan worden?

Ben een beetje onzeker hierover.. ;)

Ik heb deze nog liggen voor je een Unitor 2 :)

Tevens heb ik nog een Akai DD8 ( 8 track ) met een Akai IB802T SMPTE-Interface .

Attachments

• unitor2.jpg
    unitor2.jpg
    48,6 KB · Bekeken: 85
www.soundonsound.com/sos/1997_articles/dec97/fostexd160.html
Hier vind je veel info m.b.t. de fostex D160.
Dit toestel kan zowel syncen op Midi (MMC midi machine code) als op MTC (Midi Time Code)
Let wel, alhoewel het een 16 track recorder is, kan je slechts 8 tracks simultaan opnemen.
Ik zou voor 300 euro gaan tot maximum 400 euro.
Verder staat er nog:
Hard drives of up to 3.2Gb can be housed in a removable disk caddy, and up to 38 minutes of 16-track recording (all tracks recorded), is possible from a single 3.2Gb drive using the latest Fostex FDMS3 disk management system.

Ik weet niet met de huidige capaciteit van harddiscs tot hoeveel Gb dit disk management systeem aankan maar 38 minuten op volledig 16 sporen zijn snel om als je enkel tot 3.1Gb kan formatteren.
Ik heb mijn bedenkingen hierover omdat ik hierbij denk aan het formatteren van een harde schijf of gelijk welke removable disk met een Akai 3000 sampler.
Hoe groot de disk ook is die je hem geeft, hij formatteert tot 210 (of 250) Mb en meer niet.
Dus zou ik maar even nagaan tot hoe groot de harddiscs kunnen gaan.
Grtz :mega:
Exo.

Thanks allen!

Ik ben met een Tascam DA-88 bezig (aan te schaffen) met sync board, remote control en 35 tapes..
Iemand hier bekend met t apparaat? Kan dr hier weinig over vinden en toch is het wel een succes machine geweest vroeger dacht ik.. Klopt t dat de Tascam in mijn geval alleen als master kan werken aan mijn Atari? Zijn de hi8 tapes nog nieuw te krijgen? 35 zijn dr voorlopig genoeg
maar voor later.

Ik vind de DA88 een prachtige machine. Ik heb er lang geleden nog opnames mee gemaakt (klassiek Russisch koor in een kapel) en was van de klank zeer tevreden!
Jammer genoeg huurde ik toendertijd het toestel (was aardig duur om aan te schaffen).
Was ooit nog "winner of the Emmy award for technical excellence"
Je moet dit toestel beschouwen als een gewone digitale multitrack op tape.
Je selecteert het/de spo(o)r(en) die je wilt opnemen en je bent vertrokken.
Zoeken doe je met de Jog wheel.
http://tascam.com/product/da-88/downloads/ dit is de pagina waar je de manual kan downloaden.
http://www.dc.umich.edu/dmc/emusic/Docs/Recorders/SY-88.PDF dit is de manual van de SY-88 sync board
De machine kan zeker slaven op SMPTE code maar je moet die code eerst recorden op een van de 8 sporen. Op MTC ben ik niet direct aan uit geraakt...
Grtz,
Exo.

Dank voor de info en links.

Heb geen sync box bij mijn Atari dus moet m gaan syncen doormiddels van MTC. Volgens mij kan ie dan alleen als master?

@ Digimod. toevallig nog erachter gekomen of die unitor zo op de atari werkt?

Best mogelijk.
Als ik het goed gelezen heb stuurt dit toestel in Master positie constant z'n SMPTE code uit en zal deze waarschijnlijk ook constant geconverteerd worden naar MTC zodat je Atari dan wel kan meelopen met de Tascam.
Wat tapes betreft, vraag even aan deze mensen: http://www.spita.nl/gginfo/start.html
Zorg er wel ten alle tijde voor dat je koppen netjes zijn.
Grtz,:koffie:

zodra je met tape werkt, wordt dat altijd automatisch de master simpelweg omdat de motor van de taperecorder fluctueert en in principe niet kan worden gesynct aan een clock, de computer kan dat wel.

ik gebruik zelf een fostex r8 met cubase op de pc via de mtc-1 synchronizer. standaard mtc werkte tot op zekere hoogte, maar strak sync was anders bij mijn vst5 cubase van meer dan 10 jaar oud. ik heb nu cubase5 (de nieuwe) en die heeft veel betere mmc controls: in combinatie met een steinberg midex8 loopt de boel nu retestrak, veel beter als ik het met mtc ooit heb gekregen.

maar ik weet ook dat de atari veel strakker synct, dus misschien gaat het daar prima via mtc..

Thanks Ruud.

Heb nu mijn da-88 aangesloten op mijn midi in van mijn Atari, de midi in en out indicators zie ik ook mooi mtc pulsen geven, dat werkt perfect, maar nu wil ik ook mijn masterkeyboard op mijn midi in hebben van mijn Atari..hoe kan ik dit nou doen of MOET ik nu een midi patchbay gaan kopen (kan ik dan 2x in tegelijk?) ik kom er niet uit.

De DA-88 heeft ook een midi in. Ik zou even testen door de midi out van het klavier in de midi in van de DA-88 en de midi thru (i.p.v. out) van de DA-88 naar de atari.
Moet te doen zijn zonder midi patchbay denk ik. (in de veronderstelling dat de midi-data flow door de grote hoeveelheid niet gaat vertragen...).

Thanks Exo,

Had ik al geprobeerd maar de DA-88 stuurt geen mtc uit via de thru.

Ben bang dat er geen andere oplossing is..

Heb ooit een Kawai Mav8 patchbay gehad maar zoiets zal niet gaan omdat je daar de input selecteerd.
a, b, c of d. maar niet bijv. a en b samen.

Heb je een idee welke simpele patchbay (niet software gestuurd ivm dat ie aan mijn atari moet) wel 2 masters mijn Atari kan geven?

Dank alvast!

Ga dr maar ns een merger tussenhangen..Stond nog een vraag over hier in t forum.. Dankzij een ander zijn probleem de mijne opgelost :)

Ga ik doen! Laatst een tip gekregen van iemand over een a880 op marktplaats.. heb ik helaas voorbij laten gaan.

Het zit zo, heb een paar jaar geleden al mijn gear verkocht maar begon sinds een tijdje toch weer erg veel zin in klooien met synths te krijgen. Op zich wel goed geweest zo'n nieuwe start, ik ga nu heel anders te werk dan toen. Toen wilde ik vooral veel en analoog maar kon niet maken wat ik echt wilde, mede doordat ik mijn spullen niet leerde kennen.

Heb nu nog maar 1 synth (k2000) en een drum synth (Kawai XD-5) en wil voorlopig ook geen andere dingen aanschaffen, eerst deze maar eens helemaal binnenste buiten keren. Heb nu ook een multitracker dus kan met weinig middelen veel doen..is tenminste de bedoeling :)

Merk echter wel dat ik veel knowhow kwijt ben.. dus je zal me hier nog vaak met vragen zien :)

Kom ik gelijk met een hele stomme vraag.. ik hoor wel eens mensen over 32 midikanalen of meer..
Je kan toch nooit meer dan 16 kanalen aansturen met 1 sequencer.. t gaat toch allemaal maar van 1 tm 16. Of syncen ze dan 2 sequencers aan elkaar?

Zo dat was t domme vragen uurtje.. tot gauw ;)
maar dan in een toepasselijke topic

Back