Stevie Wonders Superstition..Akkoorden

Stage73

elektromechanisch lid
hoihoi, ben voor nieuwe band wat covers aan het instuderen en heb net Superstition opgeschreven. Check maar bij Google, van de Akkoorden (daar naar Cm getransponeerd Ipv Eb) klopt niet erg veel. Dit is IMHO het "harmoniedeel"

Bb7 B6/#11 A7b5 Ab7...Bb7

probeer het maar es!! helemaal geweldige harmonie!!

waarbij B6/#11 zoiets is als (LH) B, (RH onder naar boven) Ab B Eb F wat extreem smooth klinkt als je Bb7 in de 1e omkering speelt (RH Ab onder) en dan A7als (LH) A (RH) G C# D#

wilde ik even kwijt. Wie heeft de betere akkoordnaam voor B6/#11?

[edit typo, 11 moet zijn #11]

Laatst gewijzigd:
Ik dacht dat een verhoogde 11 eigenlijk een dim-akkoord was. Oftewel een verlaagde
Ik heb Superrstition ook ooit gespeeld, maar dan in D.

oh ja je hebt gelijk, ik zit weer verkeerd te tellen... (8 noten in een ladder en geen 12 haha)

volgens mij zijn de akkoorden dit (dat hoor ik op youtube):

Bb7 (maar eigenlijk hoor ik de 7 en 3 niet echt)
Cb7/ b5 (je kan ook schrijven: Cb7/ +11)
Bb7
A7/ b5
Ab9 (een septiem met none erin. maar ook deze keer hoor ik de terts niet echt)
Bb7+ (of zoals sommige noteren: Bb7/ b13)

(ik heb jazz aan het consertvatoium gestudeerd en ik ben op dit terrein qua kennen en kunnen wel betrouwbaar)

:mexico:

dat B6/#11 akkoord hoor ik er niet in. ik hoor zo overduidelijk een A noot. dus een klein septiem.

maar het klinkt op zich wel mooi. je zou het ook een F halfverminderd. septiem akkoord met B in de bas kunnen noemen. Of een Abm6 in eerste omkering.

+11 is enharmonisch gelijk aan b5. dw.z. ze klinken het zelfde en beide zie je door elkaar worden gebruikt vbij akkoordsymbolen. maar heel strikt houd b5 een verlaagde kwint in en dat betekent dan ook meteen dat er in de toonladder geen reine kwint kan voorkomen. in principe/ theoretisch dan...
+11 is een verhoogde kwart . dus dat houd weer in dat er in pirncipe geen reine kwart in de toonladder vooorkomt ,maar eventueel wel een reine kwint.

dus.......=(

:stupid

:Z

Zoals MarsMusica de akkoorden aangeeft, zo is het. Prima gedaan.
Alleen kan je, na lang luisteren en filteren, wel de terts en septiem van Bb7 horen. Ik hoor bijvoorbeeld de septiemen opschuiven. Allemaal zacht dus, maar het is er wel.

ja, heel zachtig hoor je ze wel..ik hoor heel vaagjes ook iets van de terts D voorafgaan door een Eb.
en de blazers spelen over het Bb7 akkoord ook een soort Bb mineur riffje

en als je heel goed luistert dan hoor je heeeeeeeeel erg zacht op de achtergrond iemand zeggen:

"keep your hands of my Korg monotron. You fool!"

De losse kanalen van de instrumenten apart zwerven ook ergens rond op 't internet.
Dat kan je ook nog helpen bij 't uitzoeken van de accoorden en loopjes ie de individuele instrumenten spelen (8 clavinets bv ;) )

marsmusica..ik snap je Cb7b5. De b5 of "mijn" #11 is immers de F die erin moet. Ik vind b5 niet zo lekker omdat je rustig de f# kunt meespelen, lager in de voicing, zoals je al aangeeft. Ik denk ook dat het in een bandsetting slimmer is B7b5 te spelen, dikke akkoorden kunnen ook echt een brij worden als je niet uitkijkt.

supertricky hier met zo"n blaasarrangement alles eruit te horen!

marsmusica..ik snap je Cb7b5. De b5 of "mijn" #11 is immers de F die erin moet. Ik vind b5 niet zo lekker omdat je rustig de f# kunt meespelen, lager in de voicing, zoals je al aangeeft. Ik denk ook dat het in een bandsetting slimmer is B7b5 te spelen, dikke akkoorden kunnen ook echt een brij worden als je niet uitkijkt.

supertricky hier met zo"n blaasarrangement alles eruit te horen!

voor mij is b5 of +11 eigenlijk hetzelfde....gaat ook gewoon over akkoordnotatie.
De muzikale setting haal je inderdaad uit de context. zoals je inderdaad al zei : een F# (Gb in dit geval) onderin een piano akkoord gaat prima. En bij blazerpartijen is de reine kwint juist vaak weer de noot die je het eerste weg laat.

en dit stuk staat in Eb (mineur), dus is +11 ook logischer eigenlijk. de +11 en 5 van Cb zitten erin:
Eb F Gb Ab Bb Cb Db Eb

en over Cb7+11 kan je dan spelen:
Cb Db Eb F Gb Ab Bbb Cb

pling plang ploinck! :dj:

Back