Grote orban compressor/limter draad.

EDP

elke dag pannekoeken
in mijn grote zoektocht naar interessante compressors kom ik af en toe Orban tegen.
Ik kan er op het forum niet heel veel over vinden behalve wat post op de marktplaats.

Zijn er mensen met Orban compressors die ze ook in hun productie gebruiken?

wat ik er van denk te weten is dat ze veel gebruikt worden door radio station om het '538 geluid' te krijgen.

Maar is het ook goed te gebruiken in muziek producties. En welk model is het meest interessant?

Orban heeft een hoop mooie compressors gemaakt.
De optimod is erg bekend.
Die is ontworpen voor radiostations om vlak voor je transmitter te zetten zodat je de bandbreedte optimaal kan gebruiken.
Ik heb geen idee of die bakken goed te gebruiken zijn in een recording/mixing proces.

Vroegah werden hier buizencompressors voor ingezet zoals de RCA ba6a, Gates SA39 of Collins 26w.
Deze bakken zijn zeer geschikt voor opname en mixing processen.
Het zou me dus niet verbazen als een optimod dit ook is, maar ik zie ze eigenlijk nooit in de studio.

da zijn echt digitale systemen toch? als ik zo op ebay kijk, hebben zo ook een hoop analoog spul. Eq's, compressors zelf springreverbs. Bijvoorbeeld een 414 lijkt me interessant. iemand daar ervaring mee?

HAHA ..grote draad nou ik denk dat hij heel klein blijft, ik zou er maar af blijven met je tengels van die dingen. Ze zijn niet voor niks 50 /90 euro op ebay...

stuur een mail naar madmanbossi die heeft wel van dat soort spul.

Ik gebruik software-soundprocessors (bedoeld voor internetradio) wel eens om een idee te krijgen hoe een track die ik maak ongeveer kan gaan klinken met de juiste compressie.

Vaak gaat het bij dit soort soundprocessors om vrij extreme compressie, dus in de final mix maak ik er geen gebruik van (teveel artifacts/distortion), daar gebruik ik 'echte studio' compressors voor, zoals m'n GSSL. Maar gezien dat veel meer instel/preciesiewerk is, is zo'n radio soundprocessortje leuk om even snel een idee te krijgen van hoe je track kan gaan klinken met de nodige compressie ;) Je hebt namelijk gelijk die dynamiekloze sound die tegenwoordig door de loudness war zo populair is.

Sound Solution heet het, en het is een plugin voor winamp, helaas geen VST.
http://www.winamp.com/plugin/sound-solution/120741

Ja ORBAN zijn "BIG FAT SAUSAGE" compressors zoals Dadalife zou zeggen. :D
ze smeren alles netjes dicht en laten geen db onbenut
maar i.d.d. in mijn optiek totaal niet geschikt voor opname / mixing

het zijn leuke bakken voor weinig, net zoals je dbx-en prima in kan zetten voor een wat temwerk zijn die orbans daar ook prima voor. niks mis met een orban op een drumbus bijvoorbeeld. veel compressor voor weinig geld, maar subtiel is het niet dus ik zou hem niet over een hele mix gooien.

Even voor de goede orde:

Orban maakt(e) limiter/compressors voor zowel radio/tv als studiogebruik.
Voor radio/tv was de OPTIMOD lijn, bedoeld om in de zendlijn te worden opgenomen, de beperkte bandbreedte zoveel mogelijk en optimaal (Opti Mod) te benutten en ook de zender te beschermen tegen clippen etc.
Voor recording waren de 418, 422, 424, 464.
Het gebruiken van een Optimod als stereo eindlimiter voor recording in een studio is onzin.

De Orban 418 was een stereo eindlimiter die alleen stereo kon worden gebruikt omdat de bedieningsknoppen beide kanalen regelden.
De 418 had ook een filter (HF limiter) in de side-chain, bedoeld voor gebruik bij het maken van cassetteband kopiën en zo.
Kun je nagaan hoe oud die is...
Desondanks ken ik enkele studio's die deze 418A nog praktisch dagelijks gebruiken.
Ook van de 424 en 464 zijn er nog redelijk veel in gebruik in Nederland.
Zoals met bijna elke limiter/compressor/expander is de uiteindelijke klank erg afhankelijk van de instellingen van de gebruiker/misbruiker.

ik vraag me altijd af of je een radio of tv eind-limiter goed zou kunnen gebruiken over de totale mix ?

ik vraag me altijd af of je een radio of tv eind-limiter goed zou kunnen gebruiken over de totale mix ?

Ik ben niet bekend met de OptiMod van Orban (wel met de Orban 622b EQ en die vind ik erg mooi).
Maar om bovenstaande vraag te beantwoorden:
Er bestaan radio-limiters die eigenlijk bedoeld zijn voor plaatsing vlak voor de zendmast die erg goed inzetbaar zijn voor studio doeleinden.
Voorbeelden: RCA (BA6a of BA86a), Gates (Sa39 of Level Devil), Altec (322c) enz..
Modernere variant die volgens mij ook interessant kunnen zijn voor in de studio: CBS Volumax?

Ik ben niet bekend met de OptiMod van Orban (wel met de Orban 622b EQ en die vind ik erg mooi).
Maar om bovenstaande vraag te beantwoorden:
Er bestaan radio-limiters die eigenlijk bedoeld zijn voor plaatsing vlak voor de zendmast die erg goed inzetbaar zijn voor studio doeleinden.
Voorbeelden: RCA (BA6a of BA86a), Gates (Sa39 of Level Devil), Altec (322c) enz..
Modernere variant die volgens mij ook interessant kunnen zijn voor in de studio: CBS Volumax?

Nogmaals: Optimods zijn speciaal gemaakt om in een zendlijn te worden gebruikt.
Specifieke eisen voor zendlijn processing, regelen van optimale frequentiezwaai en zenderbeveiliging zijn hiervoor speciaal toegepast.
Natuurlijk kun je een Optimod als eindlimiter in je stereomix zetten.
Maar waarom zou je randapparatuur gebruiken voor een toepassing waar die niet voor bedoeld is.
Ik bedoel: Eieren koken in een magnetron kan ook, maar wie doet dat ?

Nogmaals: Optimods zijn speciaal gemaakt om in een zendlijn te worden gebruikt.
Specifieke eisen voor zendlijn processing, regelen van optimale frequentiezwaai en zenderbeveiliging zijn hiervoor speciaal toegepast.
Natuurlijk kun je een Optimod als eindlimiter in je stereomix zetten.
Maar waarom zou je randapparatuur gebruiken voor een toepassing waar die niet voor bedoeld is.
Ik bedoel: Eieren koken in een magnetron kan ook, maar wie doet dat ?

Ik heb het niet over de Optimod (want die ken ik namelijk niet), maar over ándere merken/types.
Ik denk dat je dingen prima kan gebruiken waarvoor ze niet bedoeld zijn.
Ik zou naast de magnetron-eieren graag de Roland TB303 als voorbeeld noemen.
De TB303 was bedoeld als vervanger van de basgitarist en niet bedoeld om acid mee te maken.

Even terug naar oorsprong van mijn eerdere post n.a.v. deze vraag:

Een Collins, Gates of RCA limiter klinkt erg mooi op een eindmix hoor.

Natuurlijk kun je (en mag je) altijd spullen gebruiken voor toepassingen waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn.

Ik bedoelde alleen aan te geven waarvoor Optimods en de 400 serie van Orban eigenlijk bedoeld waren door de makers.
Waarbij nog mag worden opgemerkt dat de 400 serie van Orban een soort afgeleide waren van de Optimod broers.

Experimenteren is altijd leuk, met vaak teleurstellende maar soms interessante resultaten.

Back