compressor/limiter om schelle geluiden te vermijden

gracetunes

Nieuwkomer
Hallo,

ik ben momenteel wat aan het experimenteren met een Wah pedaal op mijn keys. Klinkt wel leuk, maar het probleem is dat het soms lastige schelle pijnlijke geluidspieken geeft. Bij sommige combinaties van instrument (vb vibrafoon) en effect (vb tremolo) heb ik die pieken ook (ook zonder de wah dus). Kan ik dat misschien verhelpen door een compressor/limiter te gebruiken? Zoja, heeft iemand een goeie tip voor een budget van +/- 200 euro? 't moet geschikt zijn om live te gebruiken

thx,

mijn setting :
Nord Electro 3
2 X QSC K12
Neo instruments ventilator
strymon el capistan delay
dunlop Cry baby WAH
A&H Zed10FX mixer

ik zou geen compressor gebruiken. die haalt niet de hoge frequenties weg die juist voor het schelle geluid zorgen. een compressor drukt ze alleen maar wat in zodat ze zachter zijn en de rest harder kan, maar dan zit je ook gelijk aan de dynamiek te sleutelen.

ik denk dat het veel makkelijker en goedkoper is om met EQ tewerken. een lowpassfilter die alle frequenties vanaf zeg maar 10 KHz (ofzoiets) tot alles daarboven flink verzwakt. Dan hou je een evnewichtig geluid over zonder pijnlijk hoog.

misschien heb ik het helemaal fout. maar zo zou ik het proberen in eerste instantie!:mexico:

tja, ik zou toch eerst proberen het tophoog weghalen. Daar ging het toch om? de schelle pieken? dat is het simpelst en misschien heeft ie daar al wel een knopje voor.

als dat niet werkt kan je nog compressoreneseen.

compressor met sidechain gebruiken,

Op de sidechain die je naar de compressor stuurt gooi je dan een eq op waarmee je de schelle tonen flink versterkt met de eq.

Netzoals een deEsser werkt dus.

ik blijf het herhalen. ik weet ook niet waarom: top hoog moet je gewoon helemaal wegfilteren. vooral als je live gaat spelen. waarom zou je het met compressor plat gaan drukken? weg die boel!

Mij lijkt dat als je een Nord Electro3 direct in een de mixer prikt en over de PA speakers beluistert, dat er dan geen probleem moet zijn.
Je hebt er nu een wah, leslie emulator met drive optie en een delaypedaal tussen zitten.
Ik zou voordat ik met een compressor of EQ aan de gang ga eerst even kijken wat er gebeurt als je één voor één alle pedalen eruit haalt.

Of heb je ook vervelende bij-frequenties als je de Nord gelijk in de mixer prikt?

als er een pedaal is wat pieken veroorzaakt dan is het wel een weh weh!

is in feite een zwiepende EQ met kleine Q-waarde en groteversterking.

delay, leslie doet dat niet....

Hallo iedereen ik heb een vraagje

Ik heb een
Machinedrum UW Mk2
Roland MC 909
x0xb0x..
Xenyx x1832USB (behringer mixer)

in de machinedrum zit een compressor en ook in de roland MC909 in de x0x uiteraard niet..
heb ik nu een multiband compressor nodig?
zoals bij machinedrum compressed hij heel het uitgangssignaal (master) bvb bass drum, snare drum etc allemaal tesamen

knopjes zijn ATTACK, RELEASE THRESHOLD
RATIO KNEE OUTGAIN MIX

ik hecht veeeel belang aan geluidskwaliteit en zou heel vriendelijk zijn moest iemand mij helpen het is immers wat centjes bespaard of nuttig besteed
groets

met de UBK Fatso kan je ook gemakkelijk deze "schelle" geluiden verminderen..
Moest je deze niet hebben, dan is een simpele EQ gemakkelijk en goedkoop

edit*
Ik las juist uw budjet. Met de UAD kan je wel aan de fatso komen.

als je zoveel waarde hecht aan geliudskwaliteit, laat ik je dan een tip geven:

Als de volgende keer de vuilnis word opgehaald bij je in de straat, zorg dan dat ze die xenyx ook meenemen van je ;)

Be-lach-e-lijk

voor zijn prijs is hij best kwaliteitsvol ;)

Hallo iedereen ik heb een vraagje

Ik heb een
Machinedrum UW Mk2
Roland MC 909
x0xb0x..
Xenyx x1832USB (behringer mixer)

die mc909 heeft een best goedklinkende multiband compressor..
je zou je xoxbox en je md via een subbus van je xenyx je mc909 in kunnen gooien
als je m dan laat monitoren op de externe input.. kan je de input door de compressor of mfx1 of mfx2 gooien.. of gewoon door de multiband compressor die op de output zit.. als je het goei doet, krijg je best smeuige mix..

zeg maar md + xoxbox -> mengpaneel -> subbus 1+2 -> mc909 -> mengpaneel -> main out
zorg er wel voor dat je niet je mc909 vastplakt aan dezelfde subbus die IN de mc909 gaat
dan krijg je keiharde pieptoon wegens feedback..

enjoy.

en hmm voor die wahwah gast.. als ik het hoog in me geluidjes kut vind.. dan gooi ik het in een lowpass filter en snij daarmee al het pijnlijke hoog er domweg vanaf.. ik filter meer dan ik eq..

compressor met sidechain gebruiken,

Op de sidechain die je naar de compressor stuurt gooi je dan een eq op waarmee je de schelle tonen flink versterkt met de eq.

Netzoals een deEsser werkt dus.

Deze methode zou ik ook het eerst aan denken.

Compressor met side-chain op je insert, EQ op de side-chain (dat is dus een insert op de compressor zelf). Dan de ongewenste frequenties op de EQ extra versterken. Dan worden ze door je compressor extra naar beneden gedrukt. En zo breng je de storend harde geluiden netjes 'naar beneden' in je geluidsbeeld.

Hoe je dat exact moet aansluiten instellen is op side-chain en de-esser te vinden met google.

Back