Hardware sampler sound in DAW

raabje

Korg Gadget!
hallo Forum,

Ik heb 2 samplers, een Roland S760 en een Akai CD3000XL. Mooie apparaten, alleen kost het opstarten nogal wat tijd (samples laden en wisselen van cd-rom, jaz of zip disk). Zeker als ik net begin met een track gaat hierdoor veel tijd verloren (ik heb erg weinig tijd door een kleine jongen van 2 jaar thuis).

Ik heb de paar cd-roms die ik vaak gebruik op mijn samplers omgezet naar Kontakt, plan is om in een DAW (Presonus Studio One) in the box te beginnen en in Kontakt de patches te gebruiken die ik ook op de hardware samplers heb. Als ik ver genoeg ben met een track schakel ik over naar de samplers, synths en analoge mixer en werk verder aan de detaillering.

Beetje jammer is dat de hardware samplers lekkerder klinken, meer punch denk ik (vooral de S760).

Ik ben nu op zoek naar een simpele VST plug (freeware?) die het geluid van Kontakt een boost geeft. Lastig te beschrijven wat het is. Ik weet niet waar ik het moet zoeken, iets met overdrive, (multiband?) compressie, boost door lichte EQ, buizenwarmte, etc. Misschien kan ik binnen Kontakt ook nog het e.e.a. opkrikken, ik ken het programma nog niet goed genoeg.

Heeft iemand wat tips? Geluidskaart is een M-audio Delta44, dat kan ook een oorzaak zijn.

Het geluid wat je hoort via een software sampler is natuurlijk afhankelijk van je audio interface. Dus een interface met goede converters helpt al wat.
Nu moet ik wel zeggen dat ik Kontakt ook niet helemaal top vind. Je kunt er wat hi-end plugins overheen gooien om het op te warmen. OF je kunt een hardware limiter/compressor (buizen eventueel) op de main-insert van je mixer zetten om het wat geheel meer warmte/punch te geven.

Al deze oplossingen zijn 'workarounds', je zult nooit de directheid van een hardware sampler helemaal kunnen evenaren.

Een tube emulation plugin of analoger/tape simulation plugin kan dat klusje voor je klaren denk ik. TAL Tube bv. is nog gratis ook. Heb hem al tijdje niet gebruikt dus weet niet meer zeker of die ook echt goed is, werk nog weinig met software.
Er zijn een hoop goeie van deze plugins (gratis en betaalde), klinken vaak net anders ten opzichte van elkaar, maar doen ongeveer hetzelfde truukje.

okee, bedankt, zal die TAL tube proberen. Ik ben ook benieuwd naar exciters, kijken of het geluid daar wat voller van wordt. Bij mixdown weer overschakelen op de samplers. Ik wil alleen de Kontakt tracks oppeppen tijdens het schrijven van een track, niet de gehele mix, dat komt later. Kontakt klinkt nu wat bleekjes t.o.v. de VST-I's.

Ik zou vooral eens gaan kijken naar bitcrushers, volgens mij zijn die oude sample bakken nog aan het werk met 12-bits audio files.

12 bit audio files, hier ben ik niet zeker van bij de Roland S760 en Akai CD3000XL. Converters zijn 16 bit. Ik heb patches en samples omgezet in Kontakt, dan zijn de samples nu in ieder geval 16 bit geworden.

Akai S900 en S950 en o.a. de Roland S550 en S330 zijn wel 12 bit.

Misschien geeft een hele milde vorm van bitcrushing wat meer punch zonder het geluid te rauw te laten worden.

En dit is precies waarom je maar gewoon bij de samplers (of hardwarde in het algemeen) kunt blijven. Uiteindelijk is de tijd die je spendeert om 'dat' geluid te creeeren meer dan het werken met samplers. Netto levert het dus 0 tijdsbesparing op.

Zit wat in, maar ik zit nu in een fase dat total recall wel weer even lekker is. Ik ben de laatste tijd erg veel bezig geweest met technische shit, gear op elkaar afstemmen en goed instellen. Met hardware is er altijd wel iets dat niet helemaal lekker werkt en waar je een work-around voor moet bedenken.

Ik wil nu de focus leggen op een paar nieuwe tracks maken, een track schrijven gaat een stuk sneller in een DAW. Daarna de midi in mijn hardware sequencers stoppen om verder te jammen, mixen en op te nemen. Zit ondertussen nog wel te denken aan een EMU ultra 5000, om de EMU sound in huis te halen.

Ik zou vooral eens gaan kijken naar bitcrushers, volgens mij zijn die oude sample bakken nog aan het werk met 12-bits audio files.

Maar er is wel een verschil tussen volledig 8- (Mirage) of 12-bit opnemen en afspelen, met bijbehorende gebrekkige in- en outputfiltering en in je DAW 24- of zelfs 32-bit bitcrushen naar iets lagers.

De aliassing die een 12-bit 30 kHz ADC je bij de opname geeft doe je niet na met een beetje bitcrushen. Sommige samplers gebruiken ook nog een compressor voor de input om een groter dynamisch bereik in dat kleine aantal bits te krijgen (en dan weer een expander op de output. Maar als die niet helemaal matchen kan ook dat wat punch toevoegen).

Laatst gewijzigd:
Er gaat niets boven de sound van mijn Roland w-30 als het gaat om samples... dit ga je in een daw niet nadoen.
Dat is ook het mooie aan die oude samplers.

Er staat een emulator xs te koop hier vlak om de hoek trouwens wat dat betreft...iemand een idee wat daar een goede prijs voor is? of wellicht heeft TS interesse :)

Heb zelf ook een zwak voor oude samplers. Heb een W30 en een S50 (overkill, eentje gaat er waarschijnlijk weg als ik nog een liefhebber kan vinden), en een Mirage. Plus nog een 16-bitter (A3000) en een 24-bitter (Z4) en EmulatorX en ESX24 als soft.

En nog een zelfbouw stereo 8-bitter in de opslag. Niet echt bruikbaar verder maar wel fun.

Als ik ver genoeg ben met een track schakel ik over naar de samplers, synths en analoge mixer en werk verder aan de detaillering
Hoi, als ik lees dat je Kontakt slechts gebruik om de boel uit te werken, maar zodra het "af" je de samples tóch vanuit de samplers gaat afspelen..

Dan begrijp ik het nut niet om veel (extra) tijd te besteden -die je aangaf al niet te hebben- in het verkrijgen van een "sampler-sound" uit je DAW, wat je op voorhand al niet gaat lukken. Dan ben je er eigenlijk al uit, toch?

De sampler is single-purpose > afspelen van samples.. daar is 't voor gemaakt en dat doen ze dan ook uitstekend, kan een "octopus" van een PC imo niet tegenop die nog 1.000.000 andere taken uitvoert (en andere converters maakt ook uit ja).

Nou, ik wil vooral de sound van Kontakt iets oppeppen, niet voor 100% een hardware sampler natuurgetrouw emuleren (dat hoeft niet, want ik heb de hardware staan). Als het maar lekker klinkt, een rijk geluid met punch.

Lijkt me een kwestie van 1 keer de goede plug vinden, en deze standaard op de Kontakt channels zetten (en er daarna nooit meer over nadenken). De geimporteerde akai patches klinken zonder "behandeling" een beetje slap, in vergelijking met het origineel op de hardware samplers en in vergelijking met goede VST-synths. Is uiteindelijk ook niet zo heel erg belangrijk allemaal....

Ik heb ondertussen de gratis Modern Exciter geprobeerd, maar dat klonk echt vreselijk. TAL Tube probeer ik z.s.m. Of iets van BBE (of freeware wat er op lijkt), alhoewel ik begrijp dat dit vooral bedoeld is om speakers (b.v gitaarversterker) die niet lekker klinken te verbeteren, en niet bedoeld is aan de opname kant van het signaal pad.

Een W30 lijkt me ook wel tof omdat hier een sequencer in zit (MC50 achtig), alleen, als ik naar de vroegere Prodigy luister, dat vind ik niet echt heel lekker klinken, hier schijnt heel veel W30 in te zitten.

Laatst gewijzigd:
die nog 1.000.000 andere taken uitvoert
Ja, maar wat een PC doet maakt werkelijk helemaal niks uit, zolang de buffer maar vol blijft. Als je PC er de tijd niet voor heeft hoor je wel gekraak, want dan vallen er gaten.

Filters zijn een kwestie van smaak (en bij Kontakt inderdaad een zwak punt, al zou K5 beter moeten klinken). Ook in die hardwarebakken zitten digitale filters, en bij de E-mu zijn ze wat smakelijker dan bij Akai.

Converters hebben in een hardwaresampler stilgestaan, de D/A die je in een beetje RME krijgt zijn weer een hele hoop verder dan die van een ouwere Akai. Of dat wenselijk is is de vraag, dat kan altijd nog wat toevoegen aan het geluid.

De latere EMU's (5000, 6400, 4XT) zijn eigenlijk goed gecamoufleerde modulaire synthesizers, met virtuele patchcords kan je heel veel aan elkaar knopen. Dat lijkt me reuze interessant. Digitaal filter vind ik prima, de Z-plane filters van EMU hebben een goede reputatie, ik heb alleen nog nooit (bewust) gehoord hoe dit precies klinkt. Zal vast wel op you-tube te vinden zijn.

Je zou je s3000xl als DA converter kunnen gebruiken. Digitaal van je pc kaart naar de digitale input van je sampler, sampler in record mode en monitoren op de analoge stereo output van je s3000xl.

Je zou hem op deze manier in cubase als extern effect kunnen zetten bijv over een drum stereo bus? Maar dan heb je nog wel steeds die handelingen van aanzetten en instellen. Het is maar net wat je wilt.

Waarom geen Akai S5/6K ? Die zijn voor een prikje (onbegrijpelijk) te vinden (zag er laatst eentje hier voor 150€ !!) en je kan die via USB aan je PC hangen om samples snel te laden / te editten.
Speelt of beter gezegd 'streamed' eventueel ook samples direct from disk
Mijn Akai S6000 is in geen geval te koop. Is een bijzonder krachte synth ook, maar dat schijnen velen die het ding 'dumpen' zich niet te realiseren.

Goede tip! Ik heb geen digitale output (zit op de M-audio delta66), maar wel 4 paar analoog stereo (8 keer mono). Ik kan dan 1 stereo of 2 mono Kontakt channels door de Akai heen halen, en hetzelfde door de Roland. Of per sampler 2 stereo channels gesummed naar mono.

Kan het geluid weer terug sturen naar Studio One, heb gelijk aantal inputs (met pipeline plug voor delay compensatie) , of mee mixen op mijn mixer met de main output.

Leuk om even te proberen, ben benieuwd. Sampler aanzetten is de moeite niet.

S5000/6000, kan, maar ik heb toch liever een EMU denk ik.

Back