akai sample cd's opslaan op harde schijf

gringo

Stamgast
Hoi,
Ik wil mn oude Akai sample cd's op de harde schijf opslaan. Zodoende kan ik hopelijk de .iso van de cdrom op harde schijf openen en gebruiken in bijv, Steinberg Halion. De schijfjes zouden dan voorgoed naar zolder kunnen.

Is dit überhaupt mogelijk en zoja met welk programma?

akai Cd extract kan dit. Die leest de akai cd's en zet de mappen met de snd files over als waves naar je pc.

Kan importeren van Akai patches niet in Halion zelf? In Kontakt zit een import functie, die zet een Akai cd-rom om naar Kontakt patches.

Iso maken kan ook gewoon met Windhoos, heb je geen programma voor nodig

Je kan er wel iso's van maken maar daar zul je weinig aan hebben in windows, zo uit m'n hoofd leest windows die cd formaten niet en kun je een programma als akai cd extract gebruiken om de hele akai cd's over te zetten naar je windows omgeving.

Chicken transulator kan de formaten ook lezen evenals scsi drive's, jaz, tape etc maar om het over te zetten werkt erg omslachtig daar gebruikte ik cd extract voor.

lezen evenals scsi drive's, jaz, tape etc maar om het over te zetten werkt erg omslachtig daar gebruikte ik cd extract voor.

Ja en in de praktijk krijg ik bij vrijwel elke conversie foutmeldingen (ik heb zelf de Akai Edition), dus is het onbruikbaar. Ik kan het niet aanraden.

Overigens heb je inderdaad niks aan ISO's. Dit soort programma's moeten direct de cd drive aanspreken omdat ze buiten Windows om moeten (omdat Windows die cd's inderdaad niet begrijpt.

Er zijn inderdaad wel een aantal software samplers die zelf het Akai formaat kunnen lezen.

Nee windows leest die iso's indd niet, daar heb je dus Daemon tools voor nodig.... mounten en klaar.
Dan hoef je niet alles te extracten/converteren, maar kan je gewoon die iso mounten in Daemon tools en eraf halen wat je nodig hebt. Kost minder tijd toch ?

Alleen kun je ze niet mounten in Windows omdat Windows het filesystem niet kent. "ISO" is dan ook eigenlijk een verkeerde naam, want het is helemaal geen ISO in de traditionele zin. Akai cd's zijn disk images van harddisks met Akai filesystem erop.

Alleen kun je ze niet mounten in Windows omdat Windows het filesystem niet kent. "ISO" is dan ook eigenlijk een verkeerde naam, want het is helemaal geen ISO in de traditionele zin. Akai cd's zijn disk images van harddisks met Akai filesystem erop.

Inderdaad, je kan zelfs akai iso's branden met je windows pc, maar zodra ze klaar zijn kan je de akai iso's niet lezen met je windows pc.

Cd extract gebruiken dus, die leest de akai cd's in een windows omgeving en zet ze om naar een in windows leesbaar formaat. (mappen met waves)

Zo heb ik al mijn akai cd's overgezet naar een laptop schijfje die ik vervolgens in mijn mpc1000 heb gegooid, die hangt dan weer aan mijn pc met ableton live en zo heb ik op de pc en mpc bijden dezelfde sample database.

succes

Ik bedenk me trouwens dat Translator ook Akai disk images kan mounten, maar goed, daarna is alles brak dus dan wordt je er alsnog niet blij van :D

Daarom, chickensys translator is erg omslachtig, je kan er wel akai disks mee lezen maar overzetten naar pc werkt dacht ik weer niet dat doe je dan weer met cd extract. Chickensys translator gebruikte ik alleen om patities op scsi schijven aan te maken en samples van de pc op die schijven te gooien die je dan vervolgens weer met je akai sampler kan lezen.

Dit hele omslachtige gezijk is voor mij dus de reden dat ik de sampler niet meer met scsi aan de pc heb hangen en de sampler alleen nog maar gebruik voor kicks :D De rest haal ik uit de pc.

Overzetten werkt in principe ook. Je mount de disk image en sleept de programs of samples dan naar je harddisk. Dan doet hij automatisch een vertaalslag. Of rechtermuisknop en "Translate as...". Alleen liep ik er dus tegenaan dat hij met heel veel simpele programs nogal wat moeite had. En dan ging ik van S3000-formaat naar S6000-formaat, dus ook niet echt een wereld van verschil. Maar wat ik bijvoorbeeld had was dat de programs netjes geconverteerd waren en gekoppeld aan nieuwe samples, maar dat alle samples stil waren (dus gewoon alles "0" bytes). Dat soort vage bugs.

Je kunt gewoon een disk-image maken van je Akai CD-roms geen probleem.

Programma.'s Alcohol 120% , Imageburn en Power Iso .

Overzetten werkt in principe ook. Je mount de disk image en sleept de programs of samples dan naar je harddisk. Dan doet hij automatisch een vertaalslag. Of rechtermuisknop en "Translate as...". Alleen liep ik er dus tegenaan dat hij met heel veel simpele programs nogal wat moeite had. En dan ging ik van S3000-formaat naar S6000-formaat, dus ook niet echt een wereld van verschil. Maar wat ik bijvoorbeeld had was dat de programs netjes geconverteerd waren en gekoppeld aan nieuwe samples, maar dat alle samples stil waren (dus gewoon alles "0" bytes). Dat soort vage bugs.

Ohja dat was het, je moest per program translate as doen :D en echt vlekkeloos ging het idd niet. Die cd extract doet de hele cd met 1 muisknop. Ik begin er in elk geval niet meer aan.

Hebben de s5000 of 6000 toevallig de zelfde converters als een s3000 dat iemand zo weet? Als hij hetzelfde klinkt mag mijn s3000 er wel uit en ga ik over op de usb van zo een s5000

Hebben de s5000 of 6000 toevallig de zelfde converters als een s3000 dat iemand zo weet? Als hij hetzelfde klinkt mag mijn s3000 er wel uit en ga ik over op de usb van zo een s5000[/QUOTE schreef:
Als je de vele discussies op internet mag geloven, dan klinken volgens velen de latere Akai's minder lekker dan de S950/1000/1100. S3000 zal dan beter klinken dan een S5000. Maar dit alles is heel subjectief natuurlijk. Akai S3000 t/m S6000 klinkt weer minder dan een Roland of een EMU

Windows kan AKai formaat CD niet lezen alleen met sample convertors kun je lezen en opslaan op Harde schijf maar dat is dan nog niet exact zelfde. De beste manier is gewoon opslaan vanuit sampler zelf op een card reader of zo het gaat best snel. zo heb je alle patches origineel zodra je converteert naar een andere formaat dan kunnen ADHR AMP fx waardes veranderen dus daarom raad ik aan vanuit sampler te doen.

Windows kan AKai formaat CD niet lezen alleen met sample convertors kun je lezen en opslaan op Harde schijf maar dat is dan nog niet exact zelfde. De beste manier is gewoon opslaan vanuit sampler zelf op een card reader of zo het gaat best snel. zo heb je alle patches origineel zodra je converteert naar een andere formaat dan kunnen ADHR AMP fx waardes veranderen dus daarom raad ik aan vanuit sampler te doen.

Echter via het juiste programma lukt dit wel , ik heb ensoniq , Roland , Emu etc
Cd's en hiervan kan ik gewoon een disk image maken via Alcohol 120% :)
Deze kun je dan laden in bijvoorbeeld Kontakt 5 of een andere sampler
player die images leest.

Back