MKS50 chorus noise BBD's.

oke bedankt, nou iemand vinden die dit voor mijn mks kan vervangen :) dus als iemand zich geroepen voelt hoor ik het graag

Meten doet Weten

Meten doet Weten

Het is niet bepaald dat bij Erise het probleem zo op te lossen is want niet bekend wat het probleem precies is.

Natuurlijk is de chorus te repareren als je eerst eens goed gaat meten wat er aan de hand is --> zoals Mike zegt: scope erop en meten maar.

"Meten doet Weten" stond met grote letters als titel op mijn eerste ABC-electronica magazine die ik ergens in 1977 kocht en dat is maar al te waar.

Groet

Marc

Het probleem ligt bij mij niet aan de MN3101 en/of de MN3009, deze zijn vervangen (door MN3007 welliswaar) ,maar het probleem blijft.
Inmiddels wel een portable scoopje (DSO) aangeschaft, maar voorlopig 'geen tijd' om in dit probleem te duiken.

DSO

DSO

Het probleem ligt bij mij niet aan de MN3101 en/of de MN3009, deze zijn vervangen (door MN3007 welliswaar) ,maar het probleem blijft.
Inmiddels wel een portable scoopje (DSO) aangeschaft, maar voorlopig 'geen tijd' om in dit probleem te duiken.

Beste Biam,

Leuk zo'n DSO (digitale mini oscilloscope - ter grootte van een GSM). Ik heb er naast mijn echte grote scope ook eentje en ben er gek op. Lekker portable en vaak voldoende om allerlei problemen op te sporen. Pas als het echt er op aan komt zet ik mijn grote scope in.

EN: een DSO is voor iedereen betaalbaar.

Welke heb je, als ik vragen mag?

Groet,

Marc

DSO staat voor Digital Storage Oscilloscoop.

Zegt verder niet veel meer dan welk type oscilloscoop het is.

Het kan een €100 Owon grafding zijn of een €20.000 Agilent.

dsoquad1.jpg

Dit is bij mij ook gebeurd zonder resultaat, hoor graag als je een oplossing hebt8o)

Dat had ik ook al gelezen, maar vond het wel handig om te vermelden.
Is tevens een leuk DIY project.

Als je 1024 i.p.v 256 stages hebt en de chips zijn op zich goed, dan kan je in je handen klappen. Je verhoogd dan namelijk de clock frequentie 4x (frequentie condensator 4x verkleinen). Je hebt dan hetzelfde resultaat als met de 256 stages maar dan met minder ruis en arte-facts.

Ik heb de MKS50 al een tijdje in gebruik en de storingen als voor lief genomen.

Als je 1024 i.p.v 256 stages hebt en de chips zijn op zich goed, dan kan je in je handen klappen. Je verhoogd dan namelijk de clock frequentie 4x (frequentie condensator 4x verkleinen). Je hebt dan hetzelfde resultaat als met de 256 stages maar dan met minder ruis en arte-facts.

Bedankt voor de tip Marc.
Voorlopig geen tijd, maar ga dit zeker uitproberen. Zo'n extra lange chorus (flanger?) is soms ook wel erg leuk toe te passen. Ik voel een modificatie aankomen voor mijn MKS50. :D

Iemand misschien al de tip van Marc geprobeerd?

Ik zie wel in de datasheets dat de s/n verhouding van de mn3007 slechter is dan die van de mn3009 (80 db vs 88 db). Maar de mn3009 is echt niet meer te vinden, de mn3007 nog wel, dus het zou een mooie oplossing zijn.

Tof als je laat weten wat het resultaat is, Marc!

Ik hoop dat dit de oplossing gaat zijn, daar zouden ontelbare Juno eigenaren heel blij van worden.

Ach, er kwam in andere Juno-60 waar niets mis was aan de Chorus. Dei waar dat wel zo is moet nog komen. Wellicht komt er sneleer nog een Juno-6 waar het experiment mee gedaan kan worden.
De 10 stuks MN3007 voor zo'n 5 EUR zijn inmiddels binnen. Ben benieuwd of het fakes, slechte kopien dan wel echt zijn. De opdruk ziet er in ieder geval profi uit ;-).

J0ris: nog even geduld hebben.

Back