Helping my homie with his setup

shyftexhales

Ouwe rot
Goedenmorgen !

Mijn maat Esku is een rapper en heeft een AKG Perception 820 tube microfoon,
nou vroeg hij mij wat is de beste geluidskaart om te kopen?

Ik moet toegeven dat ik van dat deel niet al te veel weet dus vraag ik hier maar om advies;
wat zou een goede geluidskaart zijn in combi met die mic?

Mvg, Roy

Laatst gewijzigd:
Het budget is denk ik maximaal 500 euro,
en wat gewenst is is een mooi geluid en liever niet USB, + hij heeft zo'n grote Mac computer, hij zoek alleen een geluidskaart om zijn opnamekwaliteit nog mooier te laten klinken, ik hoop dat dit helpt.
thanks a lot in elk geval!

Apogee Duet (2) wellicht? Compact, speciaal voor Mac, zeer goede pre-amps en als het goed is 2 microfoon inputs. Valt ook zo rond het budget.

heh, als ik zo google op die microfoon..
dan lees ik dat je fantoom-voeding nodig heb.. en dat ie heel blij word van een pre-amp..
dus.. mag je dat eigenlijk ook wel aan je lijstje toevoegen..

je geluidskaart moet dus en mac-compatible zijn..
en phantom-power hebben..
En degelijke pre-amps

maargoed, je kan redelijke goedkope pre-amps vinden waar ook nog eens phantom-power en dat soort gein inzit
kan je ook wel weer een iets goedkopere geluidskaart gebruiken.. keuzes.. keuzes..

dat ie trouwens geen usb wil.. hmmm das raar... want dan blijven fire-wire interfaces.. of pci kaartjes over..
heheheh pci-kaartjes is weer gedoe met inbouwen.. en firewire is meestal iets duurder (en dat moet ook weer op zijn mac zitten) en voor zo'n pci kaartje moet je weer plek in je mac hebben...

Thanks voor de tip, ik ga zeker even wat research doen over die geluidskaart.

@Dreamer, Heb je een paar suggesties voor usb geluidskaarten die goed werken? Dan kan ik dat even bekijken, het is namelijk niet uitgesloten.

Andere suggesties zijn nogsteeds welkom!

you could look for a motu soundcard :)

tis opzich niet zo moeilijk

maak een lijstje van wat je wil.. en kies daar leuke steekwoorden uit..
in jouw geval : Vocal Preamp Soundcard Mac (als voorbeeld)
en google op je microfoon..

geinig genoeg kom ik dan uit op:

[ame="http://www.amazon.co.uk/AKG-Perception-120-Diaphragm-Microphone/dp/B00160PRBU/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1328018869&sr=8-1"]http://www.amazon.co.uk/AKG-Perception-120-Diaphragm-Microphone/dp/B00160PRBU/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1328018869&sr=8-1

bij de reviews begint mannetje uit te leggen dat je toch echt wel een pre-amp en fantoom nodig heb..
en hij zegt daarna.. hmm ik heb een pre-art preamp met een maudio geluidskaart.. en nog wat uitleg..

prachtig :)
dus nou kan jij googlen naar m-audio.. en kijk of die geluidskaart wat voor je is.. :)
heb je mooi beginpunt..

leef je uit zou ik zeggen... als je later nog wat rapbeats nodig heb.. trek maar aan me lange haar..
lijkt me wel geinig na me rock-gitarist-project..

@Dreammer Hij heeft al een dikke tascam geluids kaart en hij is een professioneel rapper/Artiest , ik zelf ben al lang bezig met beats produceren en heb hier en daar wat vocals gedaan, ik heb ze altijd mooi kunnen laten klinken met de minimale setup die ik zelf heb, nu ik met hem een project waar een budget in zit aan het doen ben, willen we een geluidskaart die goed is voor de volgende 10 jaar, ik heb mijn ervaring , alleen niet in dit deel, daarom vraag ik jullie hulp, ik wil alleen melden dat we geen klootviooltjes zijn die voor het eerst een nummer gaan opnemen, we willen alleen ons geluid zo professioneel mogelijk want er liggen 2 videoclips klaar om gedropt te worden en die zijn beter dan het gemiddelde wat je op TV ziet.
Daarnaast; speel je gitaar? ik speel zelf ook gitaar, we kunnen misschien een keer iets online flippen.

@stije ; thanks voor de tip, ik heb al eerder gekeken naar motu die lijkt mij ook zeker goed, maar welke is de vraag, ik ga het vanavond even uitgebreid bekijken.

iig bedankt voor jullie reacties,

Groetjes!

@Dreammer Hij heeft al een dikke tascam geluids kaart en hij is een professioneel rapper/Artiest , ik zelf ben al lang bezig met beats produceren en heb hier en daar wat vocals gedaan, ik heb ze altijd mooi kunnen laten klinken met de minimale setup die ik zelf heb, nu ik met hem een project waar een budget in zit aan het doen ben, willen we een geluidskaart die goed is voor de volgende 10 jaar, ik heb mijn ervaring , alleen niet in dit deel, daarom vraag ik jullie hulp, ik wil alleen melden dat we geen klootviooltjes zijn die voor het eerst een nummer gaan opnemen, we willen alleen ons geluid zo professioneel mogelijk want er liggen 2 videoclips klaar om gedropt te worden en die zijn beter dan het gemiddelde wat je op TV ziet.
Daarnaast; speel je gitaar? ik speel zelf ook gitaar, we kunnen misschien een keer iets online flippen.

Hoihoi, ik heb nergens gezegt dat ik klootviooltjes voor me ziet.. ik dacht meer aan serieuze knapen..
en als jij je eigen beats wil bakken.. prima :) ben ik helemaal voor...

slecht nieuws deel 1: ik heb nooit een geluidskaart gehad die het 10jaar volhield.. (nouja hij bleef wel werken) maar na 10jaar ben je meestal 3 windows versies verder.. hoe dit bij een mac zit
geen idee.. maar verwacht eigenlijk hetzelfde.. maar dan met macdrivers die dan niet compatible zijn met de nieuwste versie van osX (of hoe dat tegenwoordig ook heet)

slecht nieuws deel 2: nee , ik speel geen gitaar.. (al heb ik er wel 1 voor spacey geluiden.. leuk spelen met slide en 2 vingers) maar naar 20 jaar gore ranzige techno maken.. kreeg ik de kans om plaat van een oude hippie rocker te produceren.. vond dat leuke uitdaging..

en een vraag: 2 clips klaar voordat je de liedjes heb opgenomen?? hoe doe je dat??
ik kan meestal pas clippies maken als ik klaar ben met de muziekies.. en ja :) ik vind mijn clippies leuker dan wat je tegenwoordig op mtv ziet :)

Hoihoi, ik heb nergens gezegt dat ik klootviooltjes voor me ziet.. ik dacht meer aan serieuze knapen..
en als jij je eigen beats wil bakken.. prima :) ben ik helemaal voor...

slecht nieuws deel 1: ik heb nooit een geluidskaart gehad die het 10jaar volhield.. (nouja hij bleef wel werken) maar na 10jaar ben je meestal 3 windows versies verder.. hoe dit bij een mac zit
geen idee.. maar verwacht eigenlijk hetzelfde.. maar dan met macdrivers die dan niet compatible zijn met de nieuwste versie van osX (of hoe dat tegenwoordig ook heet)

slecht nieuws deel 2: nee , ik speel geen gitaar.. (al heb ik er wel 1 voor spacey geluiden.. leuk spelen met slide en 2 vingers) maar naar 20 jaar gore ranzige techno maken.. kreeg ik de kans om plaat van een oude hippie rocker te produceren.. vond dat leuke uitdaging..

en een vraag: 2 clips klaar voordat je de liedjes heb opgenomen?? hoe doe je dat??
ik kan meestal pas clippies maken als ik klaar ben met de muziekies.. en ja :) ik vind mijn clippies leuker dan wat je tegenwoordig op mtv ziet :)

http://www.youtube.com/watch?v=k0Lo-LW9Up8&feature=player_detailpage&list=UUswvPLaL7QHp0FmFjixLTnA

thanks voor de nuttige info,

En ja hij heeft 2 clips klaar alles is zo goed als klaar maar vocals moeten alleen opnieuw opgenomen worden, op een betere mic
ik zal je clip vanavond kijken als ik terug ben, en als die clips van Eskuboy klaar zijn zal ik ze zeker posten; hij heeft al een aantal clips met de rapgroep Bs80 , die zijn gewoon op youtube te vinden.

Mvg,

Roy

ah, op die fiets :) success ermee..

ik zie postings met clippie wel voorbij komen.. en vanavond google ik even op je rapper.. ben wel benieuwd..
enjoy

Mijn mening is dat de AD conversie van de meeste geluidskaarten van tegenwoordig best oke is en je laatste zorg. Pre-amps vesrchilt echter wel best veel.

Ik kan Metric Halo aanraden, bijvoorbeeld een ULN-2

De pre-amps zijn respectabel, je kan super clean opnemen -18 tot -9 DBFS en in software compressie en EQ doen.

Nog beter is dan om een (of meerdere) losse pre-amps aan te schaffen en deze in de line inputs van de Metric Halo te doen (erg goede AD conversie ook)

D.A.V. BG-1 is echt een fantastische pre-amp om te beginnen, Wij hebben een setje van de 500 series in de studio en die blazen alle geluidskaart pre's helemaal weg (Motu828, digi 003, mackie 800r, Metric Halo 2882)

Als je gewend bent om in software te werken zou ik wegblijven van de Avalon achtige channelstrip combos. Daar kan je nogwel wat verkloten qua setting tijdens de opname.

Liever dezelfde geld uitgeven aan enkel een pre-amp en die in de Metric-Halo(of iets in die klasse) prikken.

Hoef je echt niet meer te twijfelen aan de amp of conversie. Dan is het aan de akoustiek, mic technique en performance.

Ik kan Metric Halo aanraden, bijvoorbeeld een ULN-2

ik geloof dat de TS een max budget van 500 euries had.. kom je aan met een geluidskaart van dik 1200euro.. ik heb die pre-amp maar niet gegoogled.. maar ik ben bang dat dit ook weer zo'n duur ding is... prachtig als je het leuk vind.... maar das dan 3-4 keer zijn budget..

kan je altijd nog gaan ebayen en marktplaatsen.. maar toch... moet je ook maar leuk vinden..
en het net weer treffen dat je er 1tje vind met alle kabeltjes en handleidingen en drivertjes en gekkigheid.. want er een hoop te vinden.. maar niet alles.. en ook daar moet je maar weer zin in hebben..

ok vooruit.. werd te nieuwsgierig.. die pre-amps kosten netzoveel als de ts als max budget had..

ach ja, 500 euro en je wilt iets wat 10 jaar meegaat. succes ermee. Als je toch aan het googlen bent, probeer es een slechte ervaring over Metric halo te vinden.

Gevonden? Probeer nu es dezelfde soort search met Apogee duet of iedere andere geluidskaart.

Tot nu toe heb ik persoonlijke replies van Metric halo support gehad binnen 24 uur. De eerste was voordat ik een 2e handse 2882 aan wilde schaffen.

Back