Memory-backup batterij voor TR-606??

tbn

ToevalBestaatNiet
Hoi,

Onlangs heb ik een 606 bemachtigd, en ik ben toch wel onder de indruk van het apparaat.

Het enige nadeel vind ik de noodzaak van C-batterijen om de patterns te behouden. Nu las ik iets over een lithium-batterijtje dat over de chip gesoldeerd kan worden zodat patterns ook zonder batterijen bewaard blijven.

Helaas was dit niet zo'n duidelijk verhaal, dus: Kan iemand mij vertellen/beschrijven hoe ik dat voor elkaar krijg in mijn exemplaar?

Groet, Jasper

Bij elke 606 is het anders maar de meeste houden toch wel minimaal een paar uur hun patterns vast in het geheugen zonder batterijen erin.
Mijn oude deed 606 het zelfs soms meer dan 24uur onthouden.

Ik zou hem niet modden maar een mooi setje Duracell Pro-cell kopen en dan met de adapter voeden. Die gaan jaren mee dan. ;)

met een data sheet van de geheugen chip kom je al een heel eind ver
volgens mij kan het niet moeilijker zijn dan de batterij rechtstreeks daar aan hangen.. correct me if i'm wrong.

Heb in mijn 707 en 727 ook lithium batterij gestoken, is een hoop veiliger ook!

+ een circuitje wat zorgt dat de batterij niet aan je adapterspanning komt te hangen als die de chip voedt. Anders ga je een niet oplaadbare batterij opladen.......

met een data sheet van de geheugen chip kom je al een heel eind ver
volgens mij kan het niet moeilijker zijn dan de batterij rechtstreeks daar aan hangen.. correct me if i'm wrong.

Heb in mijn 707 en 727 ook lithium batterij gestoken, is een hoop veiliger ook!

Heb in mijn 707 en 727 ook lithium batterij gestoken, is een hoop veiliger ook![/QUOTE]

Lithium batterijen lekken minder snel dan??

Dank voor alle reacties tot nu toe :)

Had inderdaad iets gezien over 2 diodes, eentje in serie met de batterij, en dan nog eentje in serie met de normale voedingsspanning, zodat je idd niet een niet-oplaadbare batterij probeert op te laden.
Die andere diode is dan om te zorgen dat je lithiumbatterij niet je C-cellen probeert op te laden.

Zover kom ik ook, maar dan de hamvraag: waar moet die opstelling komen:welke pinnen van welke chip??? En de normale voeding: moet ik een trace cutten om daar die tweede diode tussen te plaatsen?

@arjan & rsb: een litgiumbatterijtje houdt zijn spanning erg lang vast: zonder lekken 10 jaar patterns vasthouden begreep ik

Er zijn toch ook AA formaat lithium batterijen?

[edit] negeer dat maar, had niet echt goed gelezen [/edit]

Back