Afmixen Swing / Jive

The Unholy

Hard lid
Heren,

Ja ik ben van de hardcore zoals mijn SF naam doet vermoeden, maar dit weekend moet ik swing / jive muziek (jaren '30/'40/'50) gaan afmixen. Het gaat om een kleine big band (11 man) en deze is als volgt opgebouwd:

altsax
alt/tenorsax
tenorsax
baritonsax
trompet
trompet
trombone
gitaar
contrabas
drums
vocal

Heeft er misschien iemand ervaring met dit soort muziek en wat tips over voor mij?

Alvast bedankt.

Gr.
Sander

Het hangt er vanaf hoe het opgenomen is. Als er een hoofdstel is gebruikt, met een paar spotmics, is het een kwestie van de juiste balans vinden tussen die mics. Het zal dan hoofdzakelijk klinken zoals het hoofdstel klinkt, met de spotmics voor meer definitie.
Mocht er geen hoofdstel gebruikt zijn, maar alleen spotmics, dan is het belangrijk om de boel goed in balans te zetten, met een gemneeschappelijke factor: de ruimte, die je zelf zult moeten maken.
Ik hoop dat er tijdens de opnames goeie aantekeningen zijn gemaakt, of dat je precies weet waar iedereen stond.

Verder niet te veel fratsen gebruiken, het is bij deze muziek echt niet nodig om overal een compressor e.d. op te zetten.

Thanks voor de tips.

De band moest en zou met zn allen tegelijk spelen, maar hoewel het best een grote studio ruimte was, was het een beetje behelpen, met wat schotten hier en daar. Ik weet nog ongeveer waar iedereen zat ja.

We hebben 2 room mics neergezet, ik hoop dat die op goed geluk toch het geheel een beetje goed opgenomen hebben, maar ik heb er nog niet aandachtig naar kunnen luisteren. Verder had iedereen een eigen mic.

Het is juist goed dat ze met z'n allen spelen! Overspraak is wat je nodig hebt om er een kloppend geheel van te maken.
Zorg dat je met het mixen een met een galm een goede ruimte nabootst waarin de muziek zich afspeelt, en probeer niet teveel naar de individuele instrumenten te kijken, maar naar het grote geheel.

Back