harder is niet beter, alleen voor platte top 100 muziek, ik vind dynamiek erg belangrijk, als er geen verschil zit tussen luid en zacht is een track erg vermoeiend en erg saai om naar te luisteren...
het album oxygene 7-13 van jarre bv is compleet kapot gecompressed
.
Het is em juist de kunst om hem zo luid mogelijk te laten klinken en de perceptie in dynamiek en zuiverheid te behouden, de gain en ratio opendraaien kan elk klein kind en zoals gezegt moet je een mozart niet gaan masteren als een 50cent.
De oorzaak van kapot gecomprimeerde albums ligt meestal iets 'dieper' dan het feit dat er meer gecomprimeerd is. Natuurlijk zijn er limieten en de ene muziekstijl is er wat geschikter voor dan de andere (klassieke muziek vs dance

).
Het is ook niet ideaal als je alles als 1 voorgemixte track binnenkrijgt en je moet dat dan gaan remasteren, dat is vragen om problemen en ik vermoed dat dit ook meestal het geval is geweest bij die slecht geremasterde albums. Je hoort alle tracks appart ter beschikking te hebben om een goede master te kunnen leveren.
Bij veel van die kapot gecomprimeerde albums is het duidelijk te horen dat ze het gewoon door een opengedraaide compressor hebben gehaald en thats it.
In geval van dat Jean Michel Jarre album Oxygene 7-13 is het dan weer relatief... Mensen met een 'gemiddelde' audio installatie zullen het daar niet met eens zijn, want voor hun klinkt het plots beter/voller aangezien de details er nu beter in naar voren komen. Mensen met een HiFi systeem zullen het dan weer wel met je eens zijn.
Aangezien de meeste mensen geen HiFi systeem bezitten is de keuze dan ook snel gemaakt als je aan een zo groot mogelijk publiek wil verkopen.
Wat ik ook altijd verrassend vind bij de toch wel soms grote namen die op deze albums staan waarvan je toch zou verwachten dat die met mensen werken die weten wat ze doen en dan kijk je naar de waveform en staat deze vol met dingen als hardclipping etc...
Bij video is het net hetzelfde...
"Digitally remastered" ... ja gewoon de saturatie overdreven hoog gezet, upsampling en een lelijke sharpening filter derover.
En dan alle mensen die er niets van kennen denken dat het aan het feit ligt dat het digitaal is gebeurt.
back on topic:
Digitale compressors zijn, naar mijn mening, hier ook beter geschikt voor omdat men daar gebruik kan maken van psychoacoustische technieken, wat niet mogelijk is met een analoge compressor. Nog een nadeel van een analoge compressor is dat wanner de compressie getriggerd word al een klein deel van de signaal is doorgelaten en dus kan gaan clippen.