Hoe krijg je een dance track zo hard mogelijk zonder te oversturen?

Leuk om eens te doen:
Haal eens een cd die luid klinkt binnen in Wavelab of zo.
Zoom goed in op de golfvormen, dan zie je dat die afgeblokt zijn, sinus wordt blokgolf dus.
Dat is pure vervorming en klint erg vermoeiend voor het oor.
Verder is er alle punch uit. probeer eens een oude (en originele!) opname (vroege 80's bvb) te vergelijken met een nieuwe ge-remasterde versie. De nieuwe klinkt luider, maar de punch is er uit.
Hetzelfde is bvb gebeurd met de EQ van de tracks: véél meer bas en hoog.

Interessant must-read voer:
http://turnmeup.org/

klopt helemaal. de remedie: koop tweedehands originele persingen op vinyl, of oudere cd's. als niemand die geremasterde meuk meer zou kopen, is het snel afgelopen.. maar gelukkig is er in ieder geval de laatste jaren discussie over ontstaan..

Het is misschien niet de beste manier, maar ik had dat probleem eerst ook altijd. Tegenwoordig gooi ik op mijn masterkanaal in cubase 2 standaard plugins van Cubase.

- Compressor --> preset: Fat Dance Master
- Maximizer --> preset: weet niet precies de naam uit mn hoofd, maar ook iets in de trand van Fat, Maximum (Ik zou het nog ff thuis moeten checken hoe de preset precies heet.

Hierdoor is het volume op goed niveau, helaas zoals hiervoor al een paar keer vermeld is, verlies je het grootste deel van je dynamiek. Het is dus daarna de kunst om het zo goed mogelijk te tweaken zodat je het dynamiek verlies binnen de perken houd.

(Ik heb weinig verstand van mastering/afmixing dus het kan zijn dat dit absoluut niet de goede manier is, maar voor mij werkt dit momenteel prima wanneer ik een eigen productie wil gaan draaien maar deze eigelijk te zacht is)

Weet iemand of er ook stand-alone limiters te downloaden of te koop zijn?
Alle limiters die op dit draadje besproken worden zijn plug-ins.
Die FabFilter ziet er goed uit en doet het goed als ik alle reacties zo lees, maar die kan denk ik niet stand-alone draaien. Hiervoor heb je CuBase of ProTools voor nodig.
Is zoiets ook als een 'los' programmaatje te koop (voor de Mac)?

die draaien idd met cd's ......

Als ik iets op vinyl pers staat het aan beide kanten qua volume even hard. Hoe hard andere vinyl platen staan weet ik niet maar de DJ moet ook nog wat te doen hebben voor hij de volgende plaat erin wil mixen ;)

Ik snap de vraag ook niet helemaal er zit toch een gain op elke mixer :D

Als een track leuk is wordt ze toch gedraaid zoals iemand hiervoor ook al vertelde.
Denk dan ik bijna niets kan draaien als ik de gain niet ging gebruiken.

Back