Op maat gemaakte gehoorbescherming...

barn

Detroit nerd
Ik heb al een aantal topics doorgespit die gaan over gehoorbescherming, maar blijf toch wel met wat vragen zitten.

Heb nu 3 goede kandidaten gevonden...
- Variphone musician earplugs ( http://www.variphone.nl/nl/gehoorbescherming/musician-earplugs/)
- Elacin Music ER(x) ( http://www.elacin.com/nl/nl/product/85/Elacin-Music-ER25 )
- Filterz oordoppen op maat ( http://www.filterz.net/nl/oordoppen.php )

Ik denk dat de filterz afvallen, want het verwisselen van filters lijkt me zeker heel handig.

Waar ook alweer een vraag naar boven komt:
- Bij de verwisselbare filters. Is het makkelijk om de filters on the spot te verwisselen? Of is dat toch een wat secuur werkje wat je beter thuis kan doen.

Verder ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met betreffende merken/uitvoeringen.
Budget mag wel tot de 200 euro gaan...

De filtertjes van de duurdere merken zijn 'n soort kleine busjes die je er gemakkelijk in en uit kan halen. Ze zijn wel klein, dus als je ze laat vallen ben je ze kwijt. Denk aan het knopje achterop je pen...

Heb zelf al jaren de FilterZ.. ik hoef als lichtman niet zo heel veel te horen.. en achter de monitortafel zijn flink dempende doppen geen nadeel.

Wat is je ervaring qua geluid? Prettig als muziekmaker/muziekliefhebber? Or eerder functioneel...

Hoeveel dempen ze eigenlijk? Dat geven ze niet zo aan op de site...

Die FilterZ kan je in verschillende dempingen krijgen. Die van mij zijn 25dB geloof ik. Als ik ergens ga stappen heb ik ze ook in, beleef de muziek misschien wel beter met dan zonder doppen. Heeft natuurlijk ook te maken dat ik graag voor 'n PA sta, of i.i.g. 'n plekje op zoek waar alles mooi te horen en te voelen is.

Dus ze bij mij heel functioneel, maar als mede Detroit liefhebber/maker heb ik ze ook graag in. Vooral ook omdat de oude Detroit dingetjes nogal eens lekker in het hoog kunnen zijn door de oudere afmix technieken die er niet echt waren toen :D

die Filterz zijn klankmatig een stuk minder dan doppen met ER filters. elke audicien kan doppen met ER filters leveren, de labs die ze maken moet aan behoorlijk wat eisen voldoen. variphone heeft ze ook.

die Filterz zijn klankmatig een stuk minder dan doppen met ER filters.

Dat kan wel kloppen ja. Ik heb ze van de zaak gekregen. Dus voor €120 waren hun klaar.

Heb al jaren van Exinore, dat zijn volgens mij nu die van Elacin als ik het goed zie. Raad je aan die van 15db te nemen, vond zelf 25 iets teveel...

Filters zijn inderdaad on the spot te vervangen ook nog :) het toffe vind ik van die elacin is dat ze redelijk "vlak" zijn qua reductie

Ik heb ze veel gebruikt voor DJ-en, maar ook als ik naar optredens/feestjes ga doe ik ze in. Zelfs voor boren en machines gebruik ik ze soms, hoewel daar beter nog meer demping geschikt voor is.

Zijn dit je eerste doppen of heb je al eens niet op maat gemaakte geprobeerd?

Earproof is heel goed. Vooral de service is heel goed. Als ze niet goed zijn, dus lekken ondanks dat ze op maat zijn gemaakt, wordt er een nieuwe mal gemaakt.
Is het hetzelfde systeem als die van Exinore. Ik heb 25dB demping en ik ben er blij mee. Filters zijn inderdaad eenvoudig te vervangen.

Ben m'n Alpine's verloren, dus op naar nieuwe. Alpine en Earproof moet wel flink voor gereisd worden(Soesterberg of Hoogvliet), en Elacin ziet er redelijk eender uit maar gewoon bij Schoonenberg aan te meten?

En verder zijn er dus Filterz en Pluggerz Music, maar beide niet met wisselbare filters?

Tips/ervaringen voor oordoppen in de regio Amsterdam?

Ik heb Filterz. Ik heb ze genomen met een x db demping voor muziektoepassingen. Die werken prima en zitten prettig. Als het echt pot en potdicht moet gebruik ik wel Peltor herriestoppers of nog beter een Peltor Optime III oorkappenset :)
Uitstekende service bij filterz en ook hier geldt dat als ze niet goed passen ze zonder morren een nieuwe mal maken. Vergeet niet om om de paar jaar goed te controleren of je doppen nog juist aansluiten op je oren aangezien de vorm van je oren in de loop der jaren licht kan veranderen. Filterz stuurt je daarover na een aantal jaar vanzelf een notificatie trouwens.

Laatst gewijzigd:
Je moet Peter van Earproof even bellen. Hij heel vaak in Amsterdam, had vroeger kantoor in MuziQ gebouw. Hij is heel relaxed en er valt altijd wel een afspraak te maken.

Zijn ze echt beter dan Elacin/Alpine etc? Wat is het voordeel van de Earproofs?

Misschien kan je eens kijken bij Comfoor zitten er genoeg in Amsterdam. Heb er zelf ook doppen van op maat laten maken, zo te zien hebben ze ook nu een aantal typen voor verschillende muziek stijlen...

Mijn ervaring is dat ze goed dempen, kan veel beter de verschillende instrumenten/stemmen onderscheiden (speelde in een 10mans soulband). Het leek me af en toe wel toe dat iedereen een beetje op zn dooie gemak aan het spelen was (terwijl in werkelijkheid je broekspijpen wapperden bij wijze van spreken) verschilletje in ervaring dus, dat vond ik wel lastig soms.

Back