beginner vco 1V/oct

GentleG

Virtueel lid
na heel veel lezen etc.
gaat 2012 voor mij het jaar van de diy (semi-)modular synth worden :halleluja

De meeste modules kan ik wel aan, voeding e.d. is geen probleem
ik heb vooral zin in de logische / sequencer dingen

Waar ik al een tijd tegenaan hik zijn de vco's
Relatief vaak lastige componenten en gevoelig voor layout

Waar zal ik beginnen?
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/vco4069.html
Dit lijkt me wel erg eenvoudig en (relatief) zonder lastige componenten.

welke 10k NTC is geschikt uit dit rijtje?
http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-passief/weerstanden/ntc-thermistoren/

:biertje:

Idd download wat Moog schema's, de VCO zijn bijna altijd met standaard discrete componenten op te bouwen, voor het transistor paartje in de exp/log amp kan je 2 BC547 tegen elkaar aan geplakt gebruiken, maar de CA3046 die Moog ook gebruikt is ook nog verkrijgbaar.
Voor de rest kan je standaard opamps en torren gebruiken. alleen de Tempco weerstand is lastig tegenwoordig, met een gewone werkt het ook heb je alleen temparatuur drift, maar daar heeft Moog ook wat op gevonden, check het Prodigy schema.

Bestaan er eigenlijk soort van cursussen voor electronica noobs om dit te leren?

Weet er niks van maar lijkt me ultiem om zelf iets te kunnen maken (repareren)

Doorstuderen in elektronica? http://elca.et.tudelft.nl/
Daarnaast, als je het wat eenvoudiger zoekt, zijn er zelfs schriftelijke elektronica cursussen, waarbij praktijk materialen worden verstrekt. NHA en zelfs LOI.
En wellicht hebben enkele gedreven personen in dit forum een eigen cursus. En als je een aanvulling op je kennis wilt hebben mbt 'sound synthesis' mag je ook bij mij aankloppen.

Heb hem al erg vaak gepromoot, maar mijn stem gaat naar de XR2206 VCO van Thomas Henry. Poepsimpel te bouwen en erg veelzijdig. De bugbrand layout heeft board mount pots, kun je hem gewoon heel makkelijk achter een paneeltje hangen.

V/oct calibreren is inderdaad geen kattepis, moet dat nog eens een keer goed doen, nu zijn ze aardig nauwkeurig, maar het moet nog wel beter kunnen. Heeft iemand hier een handleiding voor? (en om even enorm offtopic te gaan, welk stemapparaatje gebruiken jullie?)

Daarvoor heb ik mijn zeer speciaal ontwikkelde Synth Tuning Device :L

attachment.php

DIY dingetje, 11 standen draaischakelaar met 0, 1, 2 tot 10 volt precies 0,1%, en potmeter voor traploos met keuze schakelaar om te kiezen tussen die 2, en een schakelaar om polariteit om te draaien.
Als output gewoon een 6.3mm jack.
Echt handig ding, scheelt een voeding of andere synth en direct klaar voor gebruik.

Attachments

• CV Ding.jpg
    CV Ding.jpg
    35,2 KB · Bekeken: 73
Heb hem al erg vaak gepromoot, maar mijn stem gaat naar de XR2206 VCO van Thomas Henry. Poepsimpel te bouwen en erg veelzijdig. De bugbrand layout heeft board mount pots, kun je hem gewoon heel makkelijk achter een paneeltje hangen.

V/oct calibreren is inderdaad geen kattepis, moet dat nog eens een keer goed doen, nu zijn ze aardig nauwkeurig, maar het moet nog wel beter kunnen. Heeft iemand hier een handleiding voor? (en om even enorm offtopic te gaan, welk stemapparaatje gebruiken jullie?)

yups, dat is idd een goeie om mee te beginnen...

:mega:

heeft iemand hier een schema voor een vco voor perfboard of stripboard layout?
ik heb even heel snel een vco tje nodig voor een optreden binnenkort en geen tijd om teveel na te moeten denken... ow ja ik moet nu eerst mn setup aan zetten en gewoon muziek maken in plaats van nog meer zooi te willen bouwen voor de set!

Back