Roland Octapad II reparatie

PsychoBob

Ouwe rot
Hoi techneuten,

Ik heb een Octapad II waarvan één pad niet gevoelig genoeg is. Je moet net iets harder slaan wil hij een geluid kunnen triggeren. Ik heb de piëzo inmiddels vervangen, maar het resultaat is identiek aan de oude situatie. Is het een elekronica-component (Ctje ofzo) die dit veroorzaakt of is het iets anders?
Graag jullie reactie...

Ik heb ook ooit de piëzo's van een Octapad II een keer moeten vervangen. Ik heb toen gemerkt dat er nog wel wat verschil zit tussen de ene piëzo en de andere. Ik heb uiteindelijk doorgezocht tot ik exemplaren vond die min of meer hetzelfde waren.

Maar het zal vast mogelijk zijn om de gevoeligheid aan te passen. Daar heb ik toen even naar gekeken, maar bij gebrek aan een service manual heb ik dat toen niet verder uitgezocht. Ik weet wel dat ik enigzins verbaasd was, gezien de variable performance van de piëzo's, dat er niet gewoon trimmers in zaten.

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de oorzaak te vinden is in de rubberen pads zelf. Ik kwam erachter door de complete pads te verwisselen en voorafgaand de piëzo's te vervangen. De nieuwe piëzo's reageren identiek aan de ouden. Het rubber zal wel uitgehard zijn in de loop van de jaren.

Back