Potmeter gaatje achterzijde reiniger inspuiten?

sander

_
Hoi,

Deze pots(foto) probeer ik te ontkraken/herstellen middels Kruidvat 98% alcohol en een naald waarvan ik uiteinde iets gebogen heb. Ik begon met minimale hoeveelheid maar inmiddels toch wat gulziger geworden. Ook is het lastig steeds precies zacht genoeg te drukken. Ik heb nog niet het gewenste resultaat. Ook zijn de dubbele pots wat lastiger bij te komen.

Ik vroeg me af ik via deze ingang wel optimaal succes ga boeken? Ik merk wel verschil en ook in soepelheid. Ik weet dat ik de smering wat zal oplossen maar dit zijn mengtafel pots dus veelal zullen zelden flink gedraaid worden.

Of toch een andere reiniger? Ik weet wat ik niet moet halen. Bij voorkeur geen middeltjes die vervolgens weer geneutraliseerd moeten worden.

Hier een foto met plek van inspuiten. Bij dubbele pots heb je nog zo'n gaatje waar je op gevoel inspuit.

Ik laat het maar enkele minuten inwerken en draai ook niet enorm veel voordat ik test en gebruik perslucht om het morsen gelijk te verdampen. Ook heb ik de pots eerst met alleen lucht "ingespoten"

Heb ook geprobeerd tijdens draaien alcohol in te spuiten.

Mengtafel heeft zeker een jaar of 15 stil gestaan en daarvoor zijn vele pots zelden gebruikt. Er lag wel wat over tafel heen maar hij stond rechtop met achterkant open. (gebruikte bodemplaat als zijn tafelblad)

Fabrikant pots Radiohn. Mengpaneel D&R 1000 series 1982
Prachtige tafel.

Ik hoor het graag.

Attachments

• 20241110_195447~2.jpg
    20241110_195447~2.jpg
    240,1 KB · Bekeken: 320
Laatst gewijzigd:
Via dat gaatje kom je inderdaad bij de koolstofbaan en loper, zorg dat de pots met deze kant naar boven liggen, dan kan de alcohol op de koolstofbaan lopen. Een paar keer heen en weer halen zou voldoende moeten zijn. De potmeters per tuk openmaken en met een wattenstaafje behandelen is effectiever, maar wel veel werk.
Wanneer de pots hierna en na wat gebruik nog steeds kraken kun je ze het beste gewoon vervangen door nieuwe. Door corrosie en mechanische slijtage gaan deze pots gewoon achteruit.

je kan beter denk ik speciale reiniger gebruiken. alcohol is vrij heftig en
de boel wordt er gort droog van en dus mischien ook alleen maar meer slijtage.
ik gebruik zelf Kontakt 61

Ik weet niet meer exact welke reiniger ik had, misschien ook de kontakt 61. Of iets speciaal voor pots. Maar dat spuit je dus gewoon erin, het vind zijn weg in de pot zelf, haalt het vuil weg en de kraakjes gelijk ook.

Kontakt 61 zou ik er eigenlijk ook niet in spuiten want het laat plakkerig residu achter dat weer vuil aantrekt. Eigenlijk is het gewoon beter om ze open te maken of te vervangen.

amper nog te vinden, ik ga deze gebruiken voor mijn polivoks op aanraden... IPA (alcohol) smeert nul dus slecht plan.

IMG_2314.jpeg

Kontakt61 is het smeer- en beschermingsmiddel dat je na reiniging gebruikt, het reinigt zelf niet!

Mogelijke treintjes:
Kontakt 60 - kontaktWL-kontakt 61
IPA of video90 -(perslucht) -contact61

Perslucht is optioneel, kan ook vervangen worden door WL. Of niks als het niet echt vuil was.

Na kont60 of andere contactspray die niet gewoon ipa is altijd uitspoelen (WL) en smeren! Anders blijft het vreten.

inderdaad, ik heb ze ook allebei in huis:
eerst IPA voor schoonmaken en dan kontakt 61 voor smeren is een vaak aanbevolen
pro schoonmaak/onderhouds methode maar we hebben het niet over vieze borden uit de vaat.
een gemddelde licht krakende pot is al weer in orde met een heel beetje kontakt 61. dan vermijd je toch weer
die eerste alcohol-behandeling. kontakt 61 wordt naast smerend en beschermend ook omschreven als reinigend.

Laatst gewijzigd:
perslucht zit wel weer een risico aan vast dat je een soort van ijskoud vochtige lucht in je potmeter spuit.
wel oppassen daarmee, lijkt me.

Uit een spuitbus allesinds (geen slecht ontwaterde compressor in je tuinhuis die afgelopen zomer zich opdrukte met zwoele zomerlucht op n onweerachtige dag) Vochtige lucht en ijskoud gaat niet samen: lucht onder de 0 graden bevat geen vocht. Je kan eventueel vloeibaar gas zien verdampen, maar dat is geen water.

ja, je hebt gelijk. ook net getest. als je de bus scheef houd komt er vocht uit ,
maar dat verdampt binnen nog geen seconde. is dus vloeibaar gas... ik dacht dat dat water vocht was.

ps: ik zou toch oppassen met perslucht en die kou. bus goed rechtop houden zodat je niet de boel ontzettend afkoelt. dat kan
ook gevolgen hebben..

ps: ik zou toch oppassen met perslucht en die kou. bus goed rechtop houden zodat je niet de boel ontzettend afkoelt. dat kan
ook gevolgen hebben..
Klopt, ik heb toen de tijd maar een kleine compressor met waterafscheider gekocht, heb het helemaal gehad met perslucht uit bus.
je blaast alles makkelijk schoon met een compressor, ook de keuze uit diverse opzetstukken ( mondstuk ) is erg handig zo kom je overal tussen.

Attachments

• 550x176.jpg
    550x176.jpg
    8,3 KB · Bekeken: 85
  • 4456_1_8.jpg
    4456_1_8.jpg
    18,9 KB · Bekeken: 89
Met perslucht eerst schoon spuiten en daarna Deoxit D5 om te reinigen daarna Deoxit F5 om te smeren. Goed heen en weer draaien bij elke behandeling. Alleen alcohol er in spuiten heeft geen zin dat reinigt de boel wel maar een beetje smeersel hoort er ook weer bij om de pot soepel te laten lopen. Alle andere contact reinigers raad ik je af, deze trekken vaak meer vuil aan dan dat je het probleem oplost.

Contactspray geeft alleen maar meer schade,
het is bedoeld voor schoonmaak van goldplate contacten, niet voor koolstofbanen.
het lost aanslag/oxiden op, na oplossen dient dat dan te worden weggeveegd...
als een potmeter kraakt of hapert dan is ie over zijn gebruiksduur heen en moet ie worden vervangen.

er is overigens ook ketakspree met olie te koop.
dat smeert en sloopt tegelijk.

perslucht, hum... vooral 6 bar dr op...

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Met perslucht eerst schoon spuiten en daarna Deoxit D5 om te reinigen daarna Deoxit F5 om te smeren. Goed heen en weer draaien bij elke behandeling. Alleen alcohol er in spuiten heeft geen zin dat reinigt de boel wel maar een beetje smeersel hoort er ook weer bij om de pot soepel te laten lopen. Alle andere contact reinigers raad ik je af, deze trekken vaak meer vuil aan dan dat je het probleem oplost.
Dus alcohol + Deoxit F5 is zeker een toepasbaar recept...

Het voordeel van alcohol (IPA, maar ook bv Video90 is bijna alleen maar alcohol) is dat het snel vervliegt en geen residu achterlaat. Het werkt minder intensief dan sommige contactsprays, maar in de meeste gevallen vind ik dat eerder een positief iets. Ook veel minder risico op aantasten van kunststoffen. Maar het moet nadien, net zoals bij D5 of 60, opnieuw gesmeerd worden.

Perslucht pas ik eigenlijk nooit toe in een potmeter omdat problemen in mijn ervaring zelden los stof zijn (hoewel er soms van die apparaten zijn met een halve kat erin of een poolkap aan stof erop, dan is het waarschijnlijk wel een goed idee). Je zou het eventueel kunnen toepassen na de eerste behandeling om hem "leeg te spuiten" voordat je gaat smeren.

Als het allemaal niet echt helpt is de conclusie inderdaad dat hij einde leven is en dus vervangen moet worden. Het zijn immers geen tovermiddeltjes. Wel handig voor zaken die gewoon lang stil hebben gestaan.

Mensen, top voor alle reacties en tip! Dank hiervoor. Fijn dat bij het inspuiten via dat gaatje het middel op de juiste plek terecht komt Ik schreef perslucht met ik heb zo'n usb oplaad ding, 3 snelheden 91.000 rpm. Voordeel is dat er ook een lampje op zit. En dus geen vocht.
IPA versus kruidvat 96% zal vast geen heel groot verschil ik vuiloplossing hebben lijkt me? Dus als ik nu met die 96% nog geen geweldig resultaat heb, is iets beter reinigends nodig.

Ik dacht zelf aan CRC 2-26 voor zowel reiniging als smering. Ik zag dat er ook een Kontakt 60 Plus bestaat. Dat is denk ik een wat neiuwer product? Niet te verwarren met de normale 60. Geen residu en smerend.

Back