Erik,
Wat ik persoonlijk zou doen, is eerst eens op mijn gemak de bassdrum/baslijn verhouding goed uitmixen, zodat daar al wat drive ontstaat, zodra dit goed is, ga je op je gemak de clap of snare die op 2 en 4 zit erbij mixen, zodat een lekker accent ontstaat en de drive completer word. Voeg langzaam hihats toe en de rest van de percussie of drumloopjes. (compres naar smaak)
Als het goed is heb je nu een goede "groovende" basis met ballen. Als dit staat kan je je op de leadvocal storten, pan deze naar het midden en compress deze redelijk plat met niet teveel galm of delay erop, pas als deze vocal echt goed en verstaanbaar klinkt over je beats ga je de rest uitmixen.
Zet heel zachtjes de strings/pads eronder zodat ze de stem net aanvullen zet je leadsynth erbij aan en zorg dat deze de vocal niet in de weg zit, dat kan je bereiken met eq, maar vooral ook met panning, zet je lead stereo op bijvoorbeeld 9 en 3 uur respectievelijk (pad pan je op 8 en 4 bijvoorbeeld), compress eventueel de lead met de effecten die je erop hebt staan erbij, dat geeft die lekkere dikke leads die je vaak in comm. producties hoort. Waar je lead nu nog clasht met je vocal(s) haal je desnoods wat in dat gebied weg met de eq van de lead. (een truuk is ook om de leadpart te dubbelen met een softere klank die je wel onder de vocals kan zetten en als de vocals dan weg zijn gooi je de mainsound er ineens bij)
Als deze elementen nu werken, haal je de lead weer weg en ga je zachtjes de koortjes uitmixen, pan ze zo'n 11 en 1 uur bijvoorbeeld, haal er rustig een berg laag uit en geef ze meer en andere effecten dan het effect op je leadvocal en je leadsound.
Als je nu eenmaal zover bent zal de rest zichzelf vrij eenvoudig laten uitmixen.
Het is een heel verhaal geworden.. hou wat dingen in het algemeen in de gaten:
1: Zet altijd eerst je basis goed neer : eerst kick goed, dan bas goed, dan kick/bas volumeverhouding, dan je snare of clap goed en netjes uitmixen, dan hats en loopjes.
2: Werk vervolgens aan je vocal en zoek een mooie verb of delay uit en mix dit dan bij je basisritme als dit goed klinkt is de mix eigenlijk al grotendeels af, want deze balans dicteert het volume van de rest van je elementen.
3: Werk zoveel mogelijk met verschillende effecten op verschillende parts, dus nooit dezelfde verb op lead, pads en mainvocal want dat smeert alles dicht.
4: Werk veel met panning..strings full stereo, leadsound ietsies minder stereo, backing vocals nog minder stereo, kick, bass en leadvocal in het midden.
5: Als er ondanks je mix toch dingen clashen, eruit met die hap...arrangement aanpassen.
6: Wees ook niet te benauwd met laag uit parts draaien, het zal je verbazen hoeveel je weg kan halen zonder dat de sounds inboeten, sterker nog, je mix word vaak veel beter omdat alleen die parts laag bevatten die dat moeten hebben zoals kick en bass.
7: Luister je mix op het laatst nog even na op je koptelefoon, meestal komt dan goed naar voren of er niet wat minder effecten en galmpjes in de mix moeten. (wet/dry balans)
Wat je commentaar aangaat hoe je stijl zou moeten klinken : Milk inc is echt wel wat harder gemixt als je demo, als je goed luistert zal je opvallen dat die basis staat als een huis en dat de sounds meestal relatief weinig laag bevatten, op het moment dat de beats er dan weer inknallen heb je dan ook iets van "wooohooo" wat gebeurt er...
Ik hoop dat ik je niet heb verveeld met m'n lange verhaal, maar ik denk echt dat je er iets aan hebt.
Als je die volgorde van mixen aanhoud, zal je merken dat het steeds eenvoudiger word om snel een goede mix neer te zetten.