Nieuwe Track van Catalunya

als de track echt niet bedoeld is voor de meesten hier en het moet echt een relaxed dingetje zijn,
dan blijf ik er bij dat die kick net iets te hard is. Dan zou ik dat ook maar iets "zachter" maken op
de een of andere manier

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door Mike-E
Tja... hoe gaan we dit goed omschrijven? Uh... let's try...

Cons: De klanken zijn over het algemeen matig. Wat dun, niet mooi op elkaar afgestemt. De synth overstemt de stem. De beats missen ballen. De vocals mogen wat meer van onderuit komen... feller. Daarnaast zouden wat trucjes met de stem (meerdere opnames etc. -> Dobre heeft pas nog wat tips op het forum gezet hierover) de track ten goede komen. Het stuk rond de 3.00-3.30 mist spanning en maakt geen aanzet tot een climax. Track eindigd wat slapjes.

Pro's: Leuke tekst... lekker pakkend en dus commercieel. Beetje Snap! gevoel krijg ik erbij. Het arrangement is best OK. De track begint 'romantisch' en das goed met deze temperaturen. Dit is zo'n typische demo waarbij sommige labels nog best wel eens mee de studio in zouden willen duiken om hem af te maken. Dus waar ze in willen investeren.

Ik heb de zangpartij tot 3 maal gedubbeld. In het refrein heb er 2e stem bij (dus 4 spoortjes zang) , gezongen door dezelfde zangeres. Wat ik al eerder vermeldde. Ik heb dit in 1 dag uitgemixed. Waarschijnlijk last van mix moeheid gekregen, want ook de zangeres zei. He, waarom hoor ik die backing vocals niet.

In ierder geval bedankt voor je toffe kritiek.

Groet Erik

Erik,

Wat ik persoonlijk zou doen, is eerst eens op mijn gemak de bassdrum/baslijn verhouding goed uitmixen, zodat daar al wat drive ontstaat, zodra dit goed is, ga je op je gemak de clap of snare die op 2 en 4 zit erbij mixen, zodat een lekker accent ontstaat en de drive completer word. Voeg langzaam hihats toe en de rest van de percussie of drumloopjes. (compres naar smaak)

Als het goed is heb je nu een goede "groovende" basis met ballen. Als dit staat kan je je op de leadvocal storten, pan deze naar het midden en compress deze redelijk plat met niet teveel galm of delay erop, pas als deze vocal echt goed en verstaanbaar klinkt over je beats ga je de rest uitmixen.

Zet heel zachtjes de strings/pads eronder zodat ze de stem net aanvullen zet je leadsynth erbij aan en zorg dat deze de vocal niet in de weg zit, dat kan je bereiken met eq, maar vooral ook met panning, zet je lead stereo op bijvoorbeeld 9 en 3 uur respectievelijk (pad pan je op 8 en 4 bijvoorbeeld), compress eventueel de lead met de effecten die je erop hebt staan erbij, dat geeft die lekkere dikke leads die je vaak in comm. producties hoort. Waar je lead nu nog clasht met je vocal(s) haal je desnoods wat in dat gebied weg met de eq van de lead. (een truuk is ook om de leadpart te dubbelen met een softere klank die je wel onder de vocals kan zetten en als de vocals dan weg zijn gooi je de mainsound er ineens bij)

Als deze elementen nu werken, haal je de lead weer weg en ga je zachtjes de koortjes uitmixen, pan ze zo'n 11 en 1 uur bijvoorbeeld, haal er rustig een berg laag uit en geef ze meer en andere effecten dan het effect op je leadvocal en je leadsound.

Als je nu eenmaal zover bent zal de rest zichzelf vrij eenvoudig laten uitmixen.

Het is een heel verhaal geworden.. hou wat dingen in het algemeen in de gaten:

1: Zet altijd eerst je basis goed neer : eerst kick goed, dan bas goed, dan kick/bas volumeverhouding, dan je snare of clap goed en netjes uitmixen, dan hats en loopjes.
2: Werk vervolgens aan je vocal en zoek een mooie verb of delay uit en mix dit dan bij je basisritme als dit goed klinkt is de mix eigenlijk al grotendeels af, want deze balans dicteert het volume van de rest van je elementen.
3: Werk zoveel mogelijk met verschillende effecten op verschillende parts, dus nooit dezelfde verb op lead, pads en mainvocal want dat smeert alles dicht.
4: Werk veel met panning..strings full stereo, leadsound ietsies minder stereo, backing vocals nog minder stereo, kick, bass en leadvocal in het midden.
5: Als er ondanks je mix toch dingen clashen, eruit met die hap...arrangement aanpassen.
6: Wees ook niet te benauwd met laag uit parts draaien, het zal je verbazen hoeveel je weg kan halen zonder dat de sounds inboeten, sterker nog, je mix word vaak veel beter omdat alleen die parts laag bevatten die dat moeten hebben zoals kick en bass.
7: Luister je mix op het laatst nog even na op je koptelefoon, meestal komt dan goed naar voren of er niet wat minder effecten en galmpjes in de mix moeten. (wet/dry balans)

Wat je commentaar aangaat hoe je stijl zou moeten klinken : Milk inc is echt wel wat harder gemixt als je demo, als je goed luistert zal je opvallen dat die basis staat als een huis en dat de sounds meestal relatief weinig laag bevatten, op het moment dat de beats er dan weer inknallen heb je dan ook iets van "wooohooo" wat gebeurt er...

Ik hoop dat ik je niet heb verveeld met m'n lange verhaal, maar ik denk echt dat je er iets aan hebt.
Als je die volgorde van mixen aanhoud, zal je merken dat het steeds eenvoudiger word om snel een goede mix neer te zetten.

Hi BEEPR!

Thanx voor je uitgebreide tips! Jij hebt ervaring met vocals zo te lezen. Jij moet een boek gaan schrijven joh. Recording Technieken voor Vocal House.

Ik heb je verhaal maar even uitgeprint. Leest wat makkelijker. Ik werk met een VS 1880 harddiskrecorder van Roland. Heeft maar 18 sporen. Ik ga, zoals jij al voorstelde, de drums en de bass op 2 aparte sporen opnemen. De zang synced dan vanzelf mee aan mijn sequence. Misschien dat ik vanavond wat nieuws post, anders de komende dagen. In ieder geval bedankt voor de moeite die je deed mij een handje te helpen.

Groet Erik

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe uitmix...succes!

:okdan:

Origineel geplaatst door Beepr
Ik hoop dat ik je niet heb verveeld met m'n lange verhaal, maar ik denk echt dat je er iets aan hebt.
Als je die volgorde van mixen aanhoud, zal je merken dat het steeds eenvoudiger word om snel een goede mix neer te zetten.

WAUW! Mooie bijdrage! :okdan:

Potverdomme, jij hebt gewoon een zangeres. Ik maak juist duizend en 1 dingen niet afg omdat ik geen vocalen erbij heb.

Ok, ik heb niet alle reply's gelezen, maar de track mag dus wel een beetje opbouwen. het pruttelt nu de hele tijd een beetje op hetzelfde niveau. ik zou zeg ga er nog effe flink mee stoeien.
Maar die zangeres is wel goed.

@ Beepr: :halleluja :halleluja

ik ben ook benieuwd naar de nieuwe versie van die track, kan wel eens heel erg goed worden!

:)

Origineel geplaatst door cloudman
@ Beepr: :halleluja :halleluja

ik ben ook benieuwd naar de nieuwe versie van die track, kan wel eens heel erg goed worden!

:)

Goh! Heerlijk! Wat extra tijdsdruk!

Ik ben veel oude effecten aan het opzoeken. Ik ooit heel veel floppy's gemaakt met samples voor de SY 85.
Nog 1 of 2 dagen geduld.

Back